فدراسیون جهانی بورسها منتشر کرد: جذب سرمایهگذاران خارجی در بازارهای نوظهور
۵ فروردین
به نقل از دبیرخانه فدراسیون جهانی بورسها، گروه بینالمللی صنعتی برای بورسها و نهادهای تسویه مرکزی، میزبان یک هماندیشی یکروزه، در تاریخ ۱۵ مارس در لندن، جهت جذب سرمایهگذاران در بازارهای نوظهور بودند. در این هماندیشی مطرح شد که حدود ۷۰ درصد اعضای فدراسیون جهانی بورسها، از بورسها و سپردهگذاریهای بازارهای نوظهور و سرحدی هستند. حمایت از رشد و توسعه این بازارها، تعهد اصلی راهبردی فدراسیون است. این حمایت اشکال متنوعی دارد؛ ازجمله آنها، ظرفیتسازی و برگزاری کارگروههایی برای به اشتراکگذاری اطلاعات، ایجاد استانداردها و بهترین روشهای اجرایی برای انجام تحقیقات مبتنی بر تجربه در خصوص ساختار بهینه بازار است.
این هماندیشی، توسط گروه کاری بازارهای نوظهور فدراسیون اداره میشود. گروه کاری شامل ۲۸ عضو است که نقش آن توسعه بخشهای همرسانی اطلاعات و آموزشی مرتبط با بورسهای نوظهور و پیشنهاد موضوعات پژوهشی مربوط به این بازارها است.
دو پژوهش اخیر انجامشده توسط فدراسیون که زیرساخت این هماندیشی را شکل دادند، عبارتاند از: جذب سرمایهگذاران بینالمللی به بازارهای نوظهور و دیدگاه سرمایهگذاران برای فعالیت در بازارهای نوظهور و سرحدی از منظر سرمایهگذاری.
نکات کلیدی مطرحشده از این نشست عبارتاند از:
- رشد اقتصادی آتی از بازارهای نوظهور نشات میگیرد؛ نه بازارهای توسعهیافته؛
- سرمایهگذاران خارجی موجب تنوع پایگاه سرمایهگذاران، دسترسی به نقد شوندگی بیشتر، بهبود رویه کشف قیمت و افزایش اعتبار بازار میشود؛
- باوجود اهمیت زیرساخت، داشتن محیطی سالم در بازارهای سرمایه، از اهمیت ویژهای برای جذب سرمایهگذارهای خارجی برخوردار است؛
- تنوع سرمایهگذاران بومی، متنوع و فعال موجب جذب سرمایهگذار خارجی میشود؛
- بورسهای نوظهور باید از بخشهای بالادستی پشتیبانی شوند ـ رهبران سیاسی یا سیاستگذاران باید از نقش بورسها در توسعه و رشد اقتصادی حمایت کنند؛
- از نگرانیهای سرمایهگذاران خارجی، راهبری شرکتی و نحوه مدیریت فرصتها و ریسکهای زیستمحیطی، اجتماعی و راهبری توسط شرکتهاست و این موضوع نیازمند همکاری شرکتها در هر دو بازارهای نوظهور و توسعهیافته است؛
- سرمایهگذاری بر روی شاخص، محرکی بزرگ برای سرمایهگذاران بینالمللی در بازارهای نوظهور است؛
- تعامل شرکتهای بازارهای نوظهور با سرمایهگذاران بینالمللی و درک نیاز برای مدیریت اثربخش روابط سرمایهگذاران رو به بهبود است. درعینحال، سرمایهگذاران بینالمللی هم باید تفاوتهای فرهنگی بازارهایی که در آنها سرمایهگذاری میکنند و نحوه برخورد آنها با سرمایهگذاران را درک نمایند.