خانه روی خط خبر داخلی مقررات جدید طبقه‌بندی ناشران در بازارها و تابلوهای بورس تهران
مقررات جدید طبقه‌بندی ناشران در بازارها و تابلوهای بورس تهران

مقررات جدید طبقه‌بندی ناشران در بازارها و تابلوهای بورس تهران


اصلاحات جدید دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران، در تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۰۲ به بورس تهران ابلاغ شده است. این اصلاحات در راستای افزایش میزان شفافیت و آگاهی سهامداران از ریسک‌های مرتبط با شرکت‌ها صورت گرفته است.
اهم اصلاحات جدید دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران در رابطه با بحث بازارها و تابلوها به شرح زیر است:
۱- تغییر برخی از معیارهای اختصاصی پذیرش ازجمله «سرمایه» و «سهام شناور آزاد» شرکت‌ها
۲- ایجاد یک تابلو جدید در «بازار دوم»
بدین ترتیب بازار دوم بورس تهران به دو تابلو «اصلی» و تابلوی «فرعی» تفکیک شده است. تابلو فرعی بازار دوم شرایط و الزامات پذیرش نداشته و شرکت جدیدی در آن پذیرش نمی‌شود. شرکت‌هایی که هرکدام از الزامات پذیرش تابلو اصلی بازار دوم را از دست می‌دهند و همچنین شرکت‌هایی که همزمان سه معیار پذیرش را از دست داده باشند به این تابلو منتقل می‌شوند.
ضمن اینکه شرکت‌های پذیرفته‌شده در هر یک از تابلوهای بازار اول و تابلوی اصلی بازار دوم که مشمول هر یک از موارد زیر باشند به تابلوی فرعی بازار دوم انتقال می‌یابند.
الف) بر اساس آخرین صورت‌های مالی سالانه اصلی (غیر تلفیقی) حسابرسی‌شده مشمول ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ شده باشند؛
ب) بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده در سه سال متوالی منتهی به آخرین صورت مالی منتشره زیان‌ده باشد؛
ج) طبق اظهارنظر حسابرس در صورت‌های مالی سالانه، تداوم فعالیت شرکت ابهام داشته باشد (با تأیید هیئت پذیرش).
ضمناً ریزساختارهای تابلو فرعی بازار دوم در حال حاضر مشابه تابلو اصلی بازار دوم است.
۳- تغییر شرایط انتقال شرکت‌ها بین بازارها و تابلوها
پیش‌تر بررسی و انتقال سهام شرکت‌ها بین بازارها و تابلوهای بورس تهران در مردادماه صورت می‌گرفت. با اصلاحات جدید این انتقال هر سه ماه یک‌بار در ماه‌های اردیبهشت، مرداد، آبان و بهمن صورت می‌گیرد. در سه دوره از آن، سهام شناور آزاد شرکت‌ها بررسی شده و بر اساس نصاب سهام شناور آزاد، سهام شرکت‌ها بین تابلوها جابجا می‌شود و در یک دوره دیگر انتقال سهام شرکت‌ها بر اساس صورت‌های مالی سالانه حسابرسی‌شده مصوب مجمع عادی سالیانه منتشرشده در سامانه کدال و دیگر معیارهای پذیرش انجام می‌شود.
برای ارتقاء به تابلوی بالاتر لازم است شرکت‌ها کلیه معیارهای پذیرش را رعایت کرده باشند. در صورت عدم رعایت هریک از معیارهای پذیرش، سهام شرکت به تابلو پایین‌تر تنزل می‌یابد.

مدیریت امور ناشران بورس تهران

نمودار طبقه‌بندی ناشران بورس تهران

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *