خانه آرشیو انتشار شماره ۱۹۴ «ماهنامه بورس»
انتشار شماره ۱۹۴ «ماهنامه بورس»
0

انتشار شماره ۱۹۴ «ماهنامه بورس»


«توسعه بازار سرمایه، گامی مؤثر در احیای اقتصاد؛ واکاوی رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم»، عنوان شماره جدید «ماهنامه بورس»

«ماهنامه بورس»، ویژه شهریورماه سال ۱۴۰۰ با موضوع «توسعه بازار سرمایه، گامی مؤثر در احیای اقتصاد؛ واکاوی رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم» منتشر شد.

دکتر مهران محمدی، سردبیر این نشریه، با اعلام این خبر افزود: در شماره ۱۹۴ ماهنامه بورس، طی گفتگویی اختصاصی با علیرضا تاجبر، مدیرعامل گروه مالی آوای باران و رئیس هیئت مدیره شرکت پیشرو تعالی فناوری فردا و مهدی افنانی، عضو هیئت مدیره شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان، ضمن تبیین اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم از بین اهدافی مانند اصلاح نظام چندنرخی ارز و نظارت بر ارز حاصل از صادرات؛ جذابیت‌زدایی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی غیرمولد و جلوگیری از هدایت سرمایه‌ها به سمت بازار ارز، طلا و زمین؛ تک‌رقمی کردن نرخ تورم؛ ایجاد صندوق بیمه‌ای؛ تعدیل مالیات دریافتی از تولیدکنندگان؛ اصلاح نظام بانکی کشور؛ ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال؛ ایجاد یک میلیون شغل به‌صورت سالانه و ارائه تسهیلات به انبوه‌سازان و مسکن‌سازان، به تشریح چگونگی تدوین سازوکارهای نظارتی برای جلوگیری از تکانه‌ها در بورس، تعمیق بازار و تسهیل روند عرضه‌های اولیه، حمایت از بازار سرمایه و ایجاد ثبات در قوانین و مقررات مربوطه، مبارزه با فساد، عدم مداخله دولت در بازارها و سوق دادن نقدینگی به سمت تولید و اجرای خصوصی‌سازی واقعی، پرداخته شده است.

در سرمقاله نیز با عنوان «تمرکز بر بهبود فضای کسب‌وکار؛ تحقق رشد مثبت اقتصادی»، از شرایط حاکم بر محیط کسب‌وکار به‌عنوان یکی از چالش‌های پیش‌روی فعالان اقتصادی نام برده شده است که تمرکز بر بهبود این فضا می‌تواند افزایش سطح تولید ناخالص داخلی را ممکن کرده و به مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی منتهی شود. منظور از محیط کسب‌وکار مجموعه عواملی است که علیرغم تأثیرگذار بودن بر عملکرد و اداره بنگاه‌های اقتصادی، خارج از حیطه کنترل مدیران بنگاه‌ها هستند. بر این اساس، هر اندازه مسیر راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تسهیل و عوامل مرتبط با رشد و تداوم فعالیت آن‌ها تقویت و در مواردی مهیا شود، افزایش ظرفیت اقتصادی کشور محتمل‌تر خواهد بود. در همین راستا، الگوبرداری صحیح از کشورهای موفق در زمینه ارتقای محیط کسب‌وکار و اقدامات انجام‌شده توسط آن‌ها از جمله افزایش شفافیت در مقررات مربوط به کسب‌وکارها، استفاده از فرآیندهای ادغام کسب‌وکارهای آنلاین و به‌کارگیری گسترده سیستم‌های الکترونیکی مانند پلتفرم تشکیل پرونده مالیاتی الکترونیکی و کسب مجوز ساخت به‌صورت الکترونیکی، می‌تواند در بهبود شرایط کسب‌وکار در کشور اثرگذار باشد.

دکتر محمدی همچنین در خصوص قسمت تحلیل صنعت این شماره از «ماهنامه بورس» گفت: در این شماره، گزارشی ویژه با عنوان «بررسی صنعت سنگ آهن» ارائه شده است که در آن ضمن نگاهی به میزان ذخایر، استخراج، تولید، مصرف و تجارت سنگ آهن در جهان و معرفی بزرگترین تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان این محصول، عوامل مؤثر بر قیمت سنگ آهن شامل میزان عرضه و تقاضا، وضعیت اقتصادی چین و دیگر اقتصادهای نوظهور، عوامل زیست‌محیطی و فصلی، تغییرات نرخ بهره ایالات متحده آمریکا و حاشیه سود فولادسازها مورد اشاره قرار گرفته است. در ادامه این گزارش، با نگاهی به وضعیت تولید و تقاضای سنگ آهن در ایران، عملکرد شرکت‌های تولیدکننده این محصول با هم مقایسه شده و در پایان، سودآوری آن‌ها در سال جاری و سال آتی پیش‌بینی شده است.

محمدی خاطر‌نشان کرد: در بخش مقالات علمی و پژوهشی نیز مقالاتی با موضوعات متنوع همچون «تأسیس و تأمین مالی شرکت‌های تأمین مسکن استیجاری از طریق بازار سرمایه» به قلم محمد پیرحیاتی، عضو انجمن بین‌المللی مشاوران مدیریت سرمایه‌گذاری (IMCA) و «راهکارهای مقابله با چالش‌های اصلی گروه‌های حسابرسی کوچک» به قلم محمد غواصی کناری، کاندیدای دکتری تخصصی حسابداری دانشگاه تهران و محمد یاراحمدی، کاندیدای دکترای تخصصی مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است.

به گفته وی، مخاطبان می‌توانند بخش‌های «کاربرد اقتصاد رفتاری در بازارهای مالی»، «گذری بر مرزهای علم مالی» و «نوبلیست‌های مالی» را نیز در بخش «الفبای بورس» مطالعه کنند.

وی در خصوص گزارش‌های آماری مربوط به عملکرد بورس اوراق بهادار تهران نیز گفت: در بخش «خلاصه عملکرد بورس»، مطالب مربوطه همچون «آمار معاملات بورس تهران در مرداد‌ماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط کارشناسان واحد بازار بورس اوراق بهادار تهران و «عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مردادماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط شرکت «مشاوره و پردازش اطلاعات مالی پارت» قابل‌مشاهده است.

گفتنی است، «ماهنامه بورس» با بیش از ۲۴ سال سابقه انتشار به‌عنوان نخستین رسانه تخصصی بازار سرمایه کشور، با صاحب‌امتیازی «بورس اوراق بهادار تهران» به‌طور ویژه به بازتاب تازه‌ترین اخبار، رویدادها و فعالیت‌های بورس تهران در عرصه‌های داخلی و جهانی می‌پردازد.

مخاطبان محترم می‌توانند برای ارائه هرگونه اظهارنظر با تحریریه ماهنامه با شماره تلفن ۲۶۷۴۱۱۹۱ داخلی ۱۰۳-۱۰۲ یا آدرس ایمیل mahnamehbourse@gmail.com ارتباط داشته باشند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *