خانه روی خط خبر دلایل تخصیص عرضه‌های اولیه‌ کوچک به صندوق‌ها
دلایل تخصیص عرضه‌های اولیه‌ کوچک به صندوق‌ها

دلایل تخصیص عرضه‌های اولیه‌ کوچک به صندوق‌ها


مدیرعامل شرکت فرابورس ایران مطرح کرد

دلایل تخصیص عرضه‌های اولیه‌ کوچک به صندوق‌ها

۹ مردادماه

به دلیل حمایت از عرضه‌ها و سهامداران خرد، عرضه‌های اولیه‌ کوچک در بورس به صندوق‌ها تخصیص داده می‌شود.
به گزارش تجارت‌نیوز، مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به این سؤال که «چرا عرضه‌های اولیه‌ به صندوق‌ها تخصیص داده می‌شود؟» گفت: این تصمیم نیز، به دلایلی منطقی و بعد از بررسی‌های کارشناسی اجرایی شد، چراکه تا پیش‌ازاین، عرضه‌های اولیه با عددهایی بسیار کوچک ۳۰ تا ۵۰ هزار تومانی در پرتفوی سهامدار خرد قرار می‌گرفت و گاهاً فراموش می‌شد. وی ادامه داد: در حال حاضر، در برخی موارد عرضه‌ اولیه پس از مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشف قیمت می‌شود. سهامدار می‌تواند با قیمتی که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای کشف کرده‌اند، سهام را خریداری کنند.

مزیت‌های اختصاص موارد عرضه اولیه به صندوق‌ها
فدائی واحد در خصوص مزیت‌های این موضوع گفت: با این اتفاق عرضه‌های خرد و کوچک در بازار، رشدهای ۲۰۰ درصدی نخواهند داشت. از طرفی زمانی که مدیران صندوق‌ها به‌عنوان کارشناسان خبره بازار می‌توانند کشف قیمتی واقعی از سهم داشته باشند، دیگر شبهه‌ای برای قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی در عرضه‌های اولیه وجود نخواهد داشت.وی همچنین به دستورالعمل مربوط به عرضه‌های اولیه‌ هم اشاره کرد و افزود: بر اساس این دستورالعمل، عرضه‌های اولیه معادل مبلغی کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان می‌توانند به صندوق‌ها اختصاص داده شوند. علت این تصمیم هم عددهای بسیار کوچک در تخصیص عرضه‌های اولیه به مردم عادی بود. به‌عنوان مثال در مورد یک عرضه‌ اولیه کوچک در فرابورس ایران، اگر قرار بود که سهام به همه کدهای حقیقی و حقوقی تعلق بگیرد؛ سهم هر نفر از عرضه اولیه ۱۰ هزار تومان بود، این در حالی است که نمادی که سهمی ۱۰ هزارتومانی در پرتفوی سرمایه‌گذار خرد داشته باشد، قطعاً رها می‌شود و این موضوع تبعات منفی زیادی برای بازار داشت.وی در خصوص تبعات منفی و آسیب‌های عرضه‌های اولیه کوچک به عموم توضیح داد: رها شدن این موارد عرضه‌ اولیه بسیار ناچیز در پرتفوی سهامداران خرد، در مواردی باعث می‌شد که حتی سرمایه‌گذار خرد فراموش کند آن سهم ناچیز را بفروشد. درنتیجه فضا برای پروژه شدن سهم توسط گروه‌ها یا افرادی خاص فراهم می‌شد و در ادامه، شاهد رشدهای بی‌منطق و چند‌صد درصدی در این نمادها بودیم. فدائی واحد تأکید کرد: به زبان ساده‌تر، مشکل این بود که در عرضه‌های بسیار کوچک، رقم آن‌قدر ناچیز می‌شود که مردم سهم را، حتی برای فروش هم فراموش می‌کنند و این عدم عرضه و کوچکی سهم تبعاتی منفی به دنبال خواهد داشت.

تلاش برای عدم ضربه به بورس با عرضه‌های اولیه
این مقام مسئول در فرابورس با تأکید بر اینکه برای همه مسئولان بازار سرمایه، ضربه نخوردن روند بازار در جریان عرضه‌های اولیه‌ و کنترل ریسک‌های بازار، اولویت اصلی است، گفت: بر همین اساس هم تصمیم بر آن شد تا عرضه‌های کوچک به صندوق‌ها تخصیص داده شود. این اتفاق مزیت دیگری هم دارد که منابع را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج می‌کند. درواقع باعث نمی‌شود که سهامدار خرد برای خرید یک سهم کوچک، بازار را درگیر فشار عرضه کند. به‌عنوان‌مثال، بازار برای یک عرضه اولیه ۱۰۰ میلیاردی، از چند روز قبل با فشار فروشی ۴۰۰ میلیارد تومانی مواجه می‌شود. درنهایت هم به هر کد مثلاً ۵۰ هزار تومان سهام می‌رسد. چنین روندی به مدت دو تا سه روز بازار را منفی می‌کند.مدیرعامل فرابورس ایران، در ادامه با اشاره به اینکه برخی از عرضه‌های اولیه‌ نیز به‌صورت نهادی است و ناشر نمی‌تواند سهم را کمتر از یک قیمت مشخص عرضه کند، گفت: در عرضه اولیه به عموم مردم، برای حفظ منافع سهامدار خرد، باید همه جوانب را در نظر گرفت و تضمین‌های مختلفی را از ناشر دریافت کرد. به‌عنوان مثال، کف قیمت تضمین شود، آپشن برای سهم تعریف شود و موارد مشابه، اما گاهی برخی سرمایه‌گذاران نهادی امکان ارائه چنین تضمین‌هایی را ندارند.

استارتاپ‌ها را با یک معیار قضاوت نکنید
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به ورود تپسی به فرابورس ایران، به‌عنوان اولین شرکت استارتاپی بازار سرمایه گفت: بررسی عملکرد این استارتاپ نشان می‌دهد که روندی روبه رشد دارد. بهبود صورت‌های مالی ۴ ماهه ابتدای امسال تپسی نسبت به سال گذشته، قابل‌قبول بوده است.فدائی واحد در بررسی جایگاه دیگر استارتاپ‌ها در بازارهای سرمایه دنیا گفت: بررسی کنید که شرکتی مثل آمازون چه زمانی به سودآوری رسید، چه زمانی در بازار سرمایه عرضه شد و قیمت آن چقدر بود.وی با تأکید بر اینکه برای بررسی عملکرد هر شرکت‌ استارتاپی داخلی، باید آن را با استارتاپ‌های مشابه خودش مقایسه کرد، گفت: عمر فعالیت استارتاپ‌ها عموماً کوتاه است. علاوه بر اینکه طی ۲ سال گذشته که دوران کرونا بوده برخی از این شرکت‌ها رشدهای بسیار خوبی داشتند، برخی نیز در محدودیت‌های پاندمی آسیب‌هایی جدی تجربه کردند.

سودآوری استارتاپ‌ها زمان‌بر است
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران فاز توسعه‌ای شرکت‌های استارتاپی را مورد تأکید قرارداد و افزود: به همین دلیل هم ممکن است هزینه‌های مارکتینگ و نیروی انسانی‌ این شرکت‌ها بالا باشد؛ اما این شرکت‌ها بعد از رسیدن به نقطه مطلوب، سودآوری خواهند داشت. در بسیاری مواقع هم به دلیل جنس شرکت‌های دانش‌بنیان، آنها هزینه‌های بالایی برای تجهیز و توسعه زیرساخت‌ها دارند.به گفته وی به دلیل همین موارد است که نمی‌توان شرکت‌های استارتاپی را صرفاً با بررسی صورت‌های مالی قضاوت کرد و حکم به خوب یا بد بودن آن‌ها داد. بحران پاندمی دو سال اخیر برای بسیاری از این شرکت‌ها به‌خصوص استارتاپ‌های حوزه گردشگری شرایط سختی را رقم زد. همه این موارد باید در ارزش‌گذاری این شرکت‌ها لحاظ شود. نباید بنگاه‌های دانش‌بنیان با تک معیاری مورد قضاوت قرار بگیرند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *