خانه مقالات و پژوهش‌هایی در بازار سرمایه مروری بر اهمیت آموزش و ارتقای سواد مالی کودکان با بررسی اقدامات کشور هنگ‌کنگ
مروری بر اهمیت آموزش و ارتقای سواد مالی کودکان با بررسی اقدامات کشور هنگ‌کنگ

مروری بر اهمیت آموزش و ارتقای سواد مالی کودکان با بررسی اقدامات کشور هنگ‌کنگ


چکیده

آموزش یکی از مقوله‌های مهم و تأثیرگذار در طول زندگی و کلید بسیاری از موفقیت‌ها است. اولین چیزی که در خصوص آموزش به ذهن هر فردی خطور می‌کند، کسب دانش است. آموزش به‌راحتی اطلاعاتی را به فرد انتقال می‌دهد و درنتیجه چشم‌انداز او را به زندگی وسیع‌تر کرده و دیدگاه‌های مختلفی ازآنچه در پیرامون او وجود دارد روشن می‌سازد.
آموزش، توانایی تفکر، به‌کارگیری آن در زندگی و آگاهی داشتن از ارزش زندگی است. زمانی که به فرایند پیشرفت فرد در مراحل مختلف زندگی‌اش توجه شود، درهم‌آمیختگی هر مرحله از زندگی او با آموزش‌دیده خواهد شد. این موضوع مهم بیانگر آن است که هیچ پایانی برای آموزش متصور نیست و انسان دائما در حال یادگیری است.
به‌بیان‌دیگر، آموزش شخصیت‌ نهفته و بزرگ هر فرد را نمایان می‌سازد و به این موضوع کمک می‌کند تا فرد در طول دوران زندگی‌، دانش لازم را کسب کند و سطح اعتمادبه‌نفس خود را ارتقا دهد. نکته جالب اینکه آموزش صحیح و مناسب نه‌تنها موجب رشد شخصی و شغلی فرد می‌شود، بلکه به‌خودی‌خود محدودکننده جرم نیز محسوب می‌شود و راه نهایی پیروزی بر همه مشکلات شخصی و اجتماعی است. لذا به‌منظور داشتن زندگی بهتر و آرام‌تر، تلاش می‌شود که افراد آموزش‌های لازم را ببینند تا با ایجاد تغییر در ذهن، شخصیت و همچنین ارتقای سطح اطمینان، موجب تحول خود از درون و بیرون شوند.
همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد هر مرحله از زندگی فرد با آموزش توأم است و بیشترین مسائل و مفاهیمی که ممکن است فرد با آن در ارتباط باشد، مفاهیم مالی در جنبه‌های مختلف زندگی است. این مطلب مصداق تمام افراد می‌شود، چه آن‌هایی که با گذراندن دوره‌های دانشگاهی و تخصصی، مستقیما با مفاهیم مالی آشنا شده‌اند و چه آن‌هایی که با حداقل اطلاعات مالی و پایه‌ای، هزینه‌های زندگی، خانواده، پس‌انداز و یا سرمایه‌گذاری خود را مدیریت می‌کنند.
مقوله آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه مفاهیم مالی و آموزش سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و به‌واسطه آن، ارتقای سواد مالی، شمولیت مالی و پوشش ریسک‌های نهان همواره موردتوجه بسیاری از نهادهای بین‌المللی دنیا بوده است. یکی از نهادهای مهم در این خصوص، «سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO)»۱ است. آیسکو علاوه بر طراحی برنامه‌ها و سمینارهای چندگانه آموزش سرمایه‌گذار به‌صورت آنلاین، آموزش‌های اختصاصی نیز در صورت تمایل کشورها ترتیب و ارائه می‌دهد. آیسکو به دلیل اهمیت آموزش و حمایت سرمایه‌گذاران، برنامه‌هایی را طراحی نموده است. برگزاری کارگاه‌های آموزش سرمایه‌گذار، تهیه منابع آموزشی برای همه اعضا، انجام تحقیقات در خصوص جنبه‌های مختلف آموزشی، ارائه ابتکارات سرمایه‌گذاری به اعضا، ایجاد تالارهای گفتمان برای اعضا به‌منظور به اشتراک گذاشتن بهترین روش‌ها و ایده‌ها ازجمله مهم‌ترین اقدامات این نهاد بین‌المللی برای کلیه نهادهای ناظر بازار سرمایه در سراسر جهان است.
لازم به توضیح است یکی از بزرگ‌ترین کمیته‌های تخصصی آیسکو درزمینه آموزش سرمایه‌گذاری، تحت عنوان «کمیته سرمایه‌گذاران خرد» معروف به «کمیته ۸»۲ است که مأموریت اصلی آن راهبری و انجام اقدامات لازم برای آموزش سرمایه‌گذاری و ارتقای سواد مالی بوده و دومین مأموریت آن، ارائه مشاوره به هیئت مدیره آیسکو در خصوص موضوعات مربوط به حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و انجام خط‌مشی‌های حمایت از سرمایه‌گذار با رهنمون هیئت مدیره آیسکو است.

برای مطالعه متن کامل این مقاله به ماهنامه بورس ویژه مهر و آبان ۱۳۹۸ شماره ۱۷۱-۱۷۲ مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *