معرفی کتاب
0

معرفی کتاب


اقتصاد بازار سرمایه

نویسندگان:
محمود نجفی‌نژاد
سیده محدثه موسوی
نوبت چاپ: اول، بهار ۱۳۹۹
تعداد صفحات:۱۳۲
قیمت: ۳۰۰٫۰۰۰ ریال
ناشر: چالش

این کتاب به معرفی مفاهیم ابتدایی، پایه‌ای و در عین حال کاربردی بازارهای مالی پرداخته است و ضمن تأکید بر تفکیک بازار پول از بازار سرمایه به‌نوعی اقتصاد کشور را معطوف به بازار سرمایه می ‌‌داند. به‌گونه ‌‌ای که جمع ‌‌آوری سرمایه ‌‌های خرد، به‌کارگیری پس ‌‌اندازهای راکد، کنترل تورم، شرایط مثابه بازار رقابت کامل و همچنین رشد تولید ناخالص ملی، توزیع عادلانه ثروت و افزایش درجه نقدشوندگی را مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه کلان می ‌‌داند و در سطح خرد نیز با عنوان موضوعاتی چون سهولت در تأمین مالی از طریق انتشار سهام، افزایش اعتبار داخلی و خارجی به‌واسطه توثیق سهام شرکت‌‌ها در بازارهای داخلی و خارجی، تعیین ارزش بازار بر اساس قانون عرضه و تقاضا، سهولت در تغییر ترکیب سهامداری، به وجود آمدن دیدگاهی مطلوب با کاهش ریسک اقتصادی و امکان تأمین مالی با هزینه کم ‌‌تر، به برخورداری از مزایایی چون افزایش سقف تسهیلات بانکی و انتشار اوراق مشارکت، انتشار اوراق مشارکت فقط با کسب مجوز از بانک مرکزی، برخورداری از معافیت ‌‌های مالیاتی، تبیین چشم ‌‌انداز آینده شرکت و ارزیابی عملکرد آن و ارتقای سطح اعتماد ملی اشاره کرده است. نویسنده کتاب معتقد است توسعه بازار سرمایه، تجارت اینترنتی و توجه به هوش مالی از جمله شاخص ‌‌هایی است که کشورها را از نظر اقتصادی به سمت جهانی شدن سوق می ‌‌دهد و بدین سبب، آموزش سرمایه ‌‌گذاری در بورس و هموار کردن مسیر سرمایه ‌‌گذاری برای سرمایه ‌‌گذاران داخلی و خارجی را مستلزم توجه بیشتر به بورس می ‌‌داند.
در معرفی این کتاب آمده است که”در ادبیات اقتصادی، بازارهای مالی به‌عنوان جریان ‌‌های هدایت‌کننده منابع مالی از بخش غیرمولد به بخش تولید و مولد دارای نقش حیاتی در رشد اقتصادی، اشتغال ‌‌زایی، سرمایه‌گذاری، تثبیت متغیرهای پولی و مالی و در مجموع بهبود رفاه جامعه است. اهمیت این بازارها به حدی بالا است که از آن ‌‌ها به‌عنوان شریان ‌‌های اصلی اقتصاد یاد می ‌‌شود. در ادبیات اقتصادی به‌ویژه ادبیات اقتصاد مالی، بازار سرمایه نقش اساسی در رشد اقتصادی از طریق تأمین مالی بنگاه ‌‌ ‌‌ها، تخصیص بهینه منابع، بهبود نقدشوندگی دارایی ‌‌ها، بهبود راهبری شرکتی و افزایش شفافیت در اقتصاد دارد”.
فصل اول از این کتاب با عنوان “اقتصاد و بازار سرمایه” ضمن معرفی تئوری بازارهای کارا، به تعریف انواع کارایی در بازارهای مالی پرداخته که در ادامه با تقسیم ‌‌بندی بازار به سطوح ضعیف، نیمه‌قوی و قوی، به موضوع اهمیت کارایی بازار از نظر سرمایه‌گذاران و مدیران مالی رسیده است. نویسندگان در ادامه همین فصل با تمرکز بر موضوع کارایی، ساختار بازار سرمایه کشور را بررسی می ‌‌کنند که نهایتاً به اهمیت بورس در سطح کشور و در عرصه بین ‌‌الملل می‌رسند.
فصل دوم با معرفی بازارهای پول و سرمایه به‌عنوان دو بازار مالی شروع می ‌‌شود و در ادامه با تفکیک این دو بازار و معرفی بازار طلا (بورس طلا) و صندوق طلا، انواع دارایی ‌‌های مالی را بررسی می ‌‌کند؛ مطالب با بررسی جوانب مثبت و منفی دارایی ‌‌های با نقدشوندگی بالا ادامه پیدا می ‌‌کنند و در ادامه، همین موارد در رابطه با دارایی ‌‌های با نقدشوندگی پایین نیز عنوان می ‌‌شوند. کتاب در نهایت با طرح ۶ مورد از محدودیت ‌‌های ابزارهای مالی، به لزوم توجه مضاعف به ابزارهای مالی اشاره می ‌‌کند. در ادامه همین فصل نویسندگان کتاب، انواع قراردادها، خصوصیات و نقش اقتصادی ابزارهای مشتقه را بررسی کرده‌اند. در پایان این فصل نیز به زمینه ‌‌سازی قانون بازار اوراق بهادار برای توسعه ابزارهای مالی پرداخته شده است.
در فصل سوم، مباحث پیرامون اوراق قرضه و اوراق مشارکت عنوان شده ‌‌اند که در ضمن معرفی، بررسی اقتصادی این دو انجام شده است.
بررسی اقتصادی صندوق ‌‌های سرمایه‌گذاری در فصل چهارم با عناوینی چون اهداف سرمایه ‌‌گذاری صندوق ‌‌ها، مزایا و معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری از دیدگاه اقتصادی و انواع هزینه در صندوق‌های سرمایه ‌‌گذاری مشترک انجام شده است.
بازار اولیه موضوع فصل پنجم از این کتاب است که ضمن عنوان نقش ‌‌های بازار اولیه بورس و تحلیل اقتصادی بازار سرمایه، مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل پایانی این کتاب به بررسی بازارهای ثانویه می ‌‌پردازد. به‌گونه ‌‌ای که پس از طرح مسائلی پیرامون ساختار و ویژگی ‌‌های بازار ثانویه، به مسأله اهمیت اقتصادی این بازار می ‌‌رسد و با عنوان تفاوت ‌‌های بازارهای اولیه و ثانویه، کاربرد اقتصادی این بازار را در ۶ مورد شرح می ‌‌دهد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *