خانه روی خط خبر داخلی منافع سهامداران، خط قرمز همیشگی سازمان بورس است
منافع سهامداران، خط قرمز همیشگی سازمان بورس است

منافع سهامداران، خط قرمز همیشگی سازمان بورس است


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد

منافع سهامداران، خط قرمز همیشگی سازمان بورس است

۶ تیر

چهارمین میز صنعت سازمان بورس با حضور محسن علیزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی، مدیران‌عامل شرکت‌های بیمه و مدیران ارشد بازار سرمایه ششم تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
دکتر دهقان دهنوی در این جلسه که با هدف بررسی چالش‌های صنعت بیمه برگزار شد، گفت: بازار سرمایه ارتباط و پیوند گسترده‌ای با صنعت بیمه دارد و می‌تواند آن را تقویت کند. با توجه به منابع قابل‌توجه شرکت‌های بیمه و تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و همچنین میزان پذیرش ریسک در این شرکت‌ها در سطوح مالی، صنعت بیمه یک صنعت خاص تلقی می‌شود.
رئیس سازمان بورس یادآور شد: نظام تأمین مالی در حال دگردیسی و حرکت از نظام بانک‌محور به سمت نظام مختلط و در آینده نظام بازار‌محور است. با حرکت به سمت نظام بازار سرمایه نقش نهادهای مالی پررنگ‌تر می‌شود و همچنین کانالی برای ورود سرمایه مردم به سمت بازار سرمایه ایجاد می‌شود که برای فعالیت این کانال میز صنعت می‌تواند به‌شکل ویژه بر این کسب‌و‌کار متمرکز شود. هدف، توسعه روابط بین بازار سرمایه و صنعت بیمه است.
دکتر دهقان دهنوی در خصوص دغدغه‌های مطرح‌شده فعالان صنعت بیمه گفت: یکی از دغدغه‌های طرح‌شده در این جلسه، بحث حاکمیت شرکتی است. به عقیده مدیران صنعت بیمه، وقتی یک شرکت، تنظیم‌گر تخصصی و قواعد حاکمیت خود را دارد، آن تنظیم‌گر در اولویت است و از نظر آن‌ها اجرای همزمان قوانین حاکمیت شرکتی بورس و صنعت بیمه مشکلاتی را برای شرکت‌های بیمه ایجاد می‌کند. این موضوع مورد تأیید سازمان بورس است و ما قواعد حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را می‌پذیریم؛ اما در سازمان بورس یک خط قرمز وجود دارد و آن منافع سهامداران است که این قانون نباید از این خط قرمز عبور کند.
وی گفت: بدین منظور، برای حصول نتیجه مناسب می‌توانیم دستورالعمل حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را مبنا قرار دهیم و این دستورالعمل را در میز صنعت بررسی و با همکاری یکدیگر تدوین کنیم، به‌خصوص که تنها موارد قابل‌توجه در این حوزه سه تا چهار مورد است که نیاز به همفکری طرفین دارد.
دکتر دهقان دهنوی تغییرات ناگهانی در مقررات و دستورالعمل‌ها را از دیگر دغدغه‌های مدیران این صنعت خواند و خاطرنشان کرد: مواردی همچون تغییر تعرفه و نرخ‌های متفاوت که منافع سهامداران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، برای سازمان بورس نیز مهم است و سعی خواهیم کرد مشکلات ایجاد‌شده در این حوزه را از طریق تریبون‌های رسمی اعلام کنیم تا به گوش قانون‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان برسد.
لزوم ثبات در بازارهای مالی دیگر دغدغه طرح‌شده در این جلسه بود که رئیس سازمان بورس درباره آن تأکید کرد: بیمه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بلند‌مدت دارند و ثبات در قوانین و مقررات بازارهای مالی برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این مورد پیشنهاد شد اعضای شورای‌ عالی بورس و شورای ‌عالی بیمه به‌صورت همزمان همکاری و عضویت متقابل در این دو نهاد داشته باشند. البته پیشنهاد می‌شود موضوعات در هیئت مشترک نهادهای مالی با حضور نمایندگان هر سه نهاد بانک، بیمه و بورس بررسی شود.
دکتر دهقان دهنوی در ادامه اذعان داشت: لزوم توسعه در بخش انتشار اوراق اتکایی نیز در این جلسه مطرح شد که برای اجرای آن در بازار سرمایه مانعی وجود ندارد و آماده‌ایم ابزارهای مالی متنوع‌تری برای داشتن یک بازار سرمایه مطلوب‌تر، طراحی و منتشر کنیم.
وی به بحث کد دوم برای بیمه‌های زندگی و حل این موضوع با سپرده‌گذاری مرکزی اشاره کرد و گفت: در بحث فروش سهام و بازارگردانی نیز نکته‌هایی از سوی شرکت‌کنندگان در این جلسه مطرح شد. در این خصوص اگرچه می‌پذیریم بازارگردانی ممکن است مشکلاتی را برای شرکت‌ها ایجاد کند، اما باید توجه داشت که ناشران در قبال سهامداران و بازار مسئولیت‌هایی دارند که باید به آن عمل کنند.
وی گفت: همان‌طورکه بازار سرمایه در زمان رونق، منابعی را از طریق افزایش سرمایه و انتشار اوراق بدهی به ناشر می‌رساند، انتظار می‌رود در زمان رکود ناشر از سهامداران و بازار حمایت کند، حمایتی که در نهایت سود آن به خود ناشر می‌رسد و اثر بازگشتی برای بازار و ناشر دارد.
وی در خصوص خواسته بازار سرمایه از صنعت بیمه خاطرنشان کرد: درخواستی که سازمان بورس از صنعت بیمه دارد، این موضوع است که در حوزه پوشش ریسک سهامداران حقیقی، حقوقی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، چه ابزارهای بیمه‌ای مهم‌تری قابل طراحی و استفاده است.
این مقام مسئول ادامه داد: از طرف دیگر باید بررسی شود که چگونه می‌توان منابع صنعت بیمه را به سمت بازار سرمایه سوق داد.
وی به بیمه‌های زندگی اشاره کرد و گفت: این بیمه‌ها جای توسعه بسیاری دارند و ضروری است منابع آن‌ها در بازاری مناسب سرمایه‌گذاری شود و ازآنجاکه در بلندمدت بازدهی بازار سرمایه از همه بازارها بیشتر است لذا این بازار جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری این منابع محسوب می‌شود. اگر بیمه زندگی رشد کند بازار سرمایه نیز رشد خواهد کرد.
دکتر دهقان دهنوی در پایان تأکید کرد: بازار سرمایه و صنعت بیمه می‌توانند تعاریف مشترکی پیدا کنند و ابزارهای مشترکی داشته باشند که در نهایت این موضوع برای هر دو طرف مطلوب خواهد بود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *