خانه الفبای بورس نوبل اقتصادی نوبلیست‌های مالـی
نوبلیست‌های مالـی

نوبلیست‌های مالـی


نوبلیست‌های مالی
ترجمه: دکتر سید محمد هاشمی‌نژاد

جایزه نوبل معتبرترین جایزه علمی است که به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت کارخانه‌دار و شیمیدان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد. در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز بنیاد نوبل اهدا شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به بشر کرده باشند. اولین جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۰۱ توسط رئیس مجلس نروژ اهدا شد تا این که در سال ۱۹۰۴ کمیته نوبل نروژ تشکیل شد. پنج عضو این کمیته توسط پارلمان نروژ (استورتینگت) گمارده می‌شوند و انجام امور مقدماتی مربوط به داوری و نیز اهدای جایزه صلح نوبل بر عهده این کمیته است. اعضای این کمیته مستقل هستند و به قانون‌گذاران پاسخگو نمی‌باشند. اعضای دولت نروژ حق عضویت در این کمیته را ندارند.
ماهنامه بورس در هر شماره خود یکی از نوبلیست‌های اقتصادی که موضوع پژوهش آنها مرتبط با بازارهای مالی بوده را به مخاطبان گرامی معرفی کند. منبع این نوشته برگرفته از کتاب «برندگان جایزه نوبل اقتصاد» است.

رونالد کاس
Ronald H Coase

سال تولد: ۱۹۱۰
تابعیت: بریتانیا
دانشگاه: شیکاگو
دریافت جایزه به پاس: نوآوری و تفسیر اهمیت هزینه معاملات و حقوق مالکیت در ساختار سازمانی و عملکرد اقتصادی

روز ۲۹ دسامبر سال ۱۹۱۰ میلادی در لندن چشم به جهان گشود. پدرش کارمند اداره پست و تلگراف و مادرش هم تا پیش از ازدواج در همین اداره مشغول به‌کار بود، اما پس از تأهل کار را کنار گذاشت. رونالد تنها فرزند خانواده بود. او که به شطرنج علاقه بسیار داشت، پس از فراگیری آن با هم‌سن و سالان خود به رقابت می‌پرداخت. رونالد در ۱۲ سالگی و پس از گذراندن تحصیلات دوره ابتدایی با یک سال تأخیر وارد دوره راهنمایی شد. پس از طی دوره‌ پنج‌ساله راهنمایی در مدرسه کیلبرن لندن، رونالد در سال ۱۹۲۶ و در‌حالی‌که ۱۶ سال بیشتر نداشت، در امتحانات ورودی دانشگاه لندن حائز رتبه‌ای شد که می‌توانست رشته تاریخ و شیمی را انتخاب کند. رونالد به‌مدت دو ‌سال در مدرسه گرامر کیلبرن دوره پیش‌دانشگاهی را گذراند تا بتواند در رشته شیمی ادامه تحصیل دهد. دو ‌سال در این رشته تحصیل کرد، اما متوجه شد که رشته شیمی نیازهای فکری او را برآورده نمی‌کند. از‌این‌رو، در اکتبر سال ۱۹۲۹ وارد دانشکده اقتصاد لندن شد و یک سال بعد در مقطع ‌کارشناسی اقتصاد از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد.
دانشگاه لندن در سال تحصیلی ۱۹۳۲-۱۹۳۱ به رونالد که جزء فارغ‌التحصیلان ممتاز اقتصاد بود، بورسیه مسافرتی مطالعه صنایع آمریکا را اعطا کرد و به این ترتیب، رونالد برای مطالعه سازماندهی مدیریتی صنایع گوناگون آمریکا راهی این کشور شد. در اکتبر سال ۱۹۳۲، رونالد نتایج مطالعات و تحقیقات خود را در قالب پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد تحت عنوان «ماهیت مؤسسات تجاری» ارائه کرد. پایان‌نامه رونالد در سال ۱۹۳۶ توسط آکادمی علوم سوئد به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب و منتشر شد و بر همین اساس بود که بنیاد نوبل در سال ۱۹۹۱ جایزه اقتصاد نوبل را به وی اهدا کرد. رونالد علت تأخیر در انتشار این اثر را تا حدی بی‌میلی خود و نیز مشغول بودن به تدریس و تحقیق در موضوعات دیگر عنوان کرده است. رونالد از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ در دانشکده اقتصاد داندی و از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۵ در دانشگاه لیورپول به تدریس مشغول بود و از سال ۱۹۳۵ نیز در دانشگاه لندن به تدریس پرداخت. در سال ۱۹۴۰ با آغاز جنگ جهانی دوم، رونالد به خدمت دولت انگلیس درآمد و در کمیسیون جنگل‌داری و سپس در اداره مرکزی آمار و در نهایت در کابینه جنگ فعالیت داشت. در سال ۱۹۴۶ به دانشگاه لندن بازگشت و به تدریس «اصول اقتصاد» پرداخت. دو سال بعد، رونالد موفق به اخذ بورسیه تحصیلی دانشگاه راکفلر آمریکا شد و به این کشور مهاجرت کرد. در سال ۱۹۵۱، دانشگاه راکفلر را ترک کرد و به دانشگاه بوفالو رفت. انجام مطالعات و تحقیقات رونالد را هرگز خسته نکرد. در سال ۱۹۵۹ به گروه اقتصاد دانشگاه ویرجینیا پیوست. مباحث جدیدی که وی در موضوع اقتصاد مطرح می‌کرد، دانش‌پژوهان و محققان مراکز علمی و دانشگاه‌های دیگر را جذب خود کرده بود؛ به‌طوری‌که محققان هم‌عصر رونالد در دانشگاه شیکاگو چندین بار از او برای مباحثه و مناظره دعوت کردند. رونالد تألیفات و مقالات بسیاری در زمینه اقتصاد و موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورده است. دکتر رونالد کاس در سال ۱۹۶۴، نشریه حقوق و اقتصاد را در دانشگاه شیکاگو منتشر کرد و این کار را تا سال ۱۹۸۲ ادامه داد. در واقع همین نشریه بود که زمینه‌ساز شکل‌گیری مبحث جدیدی تحت همین عنوان در دانشگاه شیکاگو شد. بنیاد نوبل در سال ۱۹۹۱ به پاس تلاش‌ها و تحقیقات فراوان دکتر کاس در زمینه تشریح اهمیت هزینه‌های معاملات و حقوق مالکیت در ساختارهای سازمانی و عملکرد اقتصادی، وی را برنده جایزه اقتصاد خود معرفی کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *