خانه الفبای بورس گذری بر مرزهای علم مالی گذری بر مرزهای علم مالی – قسمت پنجم
گذری بر مرزهای علم مالی – قسمت پنجم

گذری بر مرزهای علم مالی – قسمت پنجم


با توجه به اینکه در بخش‌های قبلی، مهم‌ترین مجلات علمی حوزه مالی معرفی شدند، در این قسمت، دیگر در خصوص ماهیت هر مجله و اهداف آن صحبت نشده و تنها مهم‌ترین مقالات چاپ‌شده در این مجلات مرور می‌گردند.

مجله مالی۱
این مجله در مقالات شماره فوریه سال ۲۰۲۱ خود به موضوعات متنوع و با نتایج بعضاً قابل‌توجهی پرداخته است. برای نمونه، در یکی از مقالات این مجله چنین نتیجه‌گیری شده است که کارکنان شرکت‌ها پس از آنکه به‌دلیل بحران‌های مالی و اقتصادی با کاهش ثروت شخصی مواجه می‌شوند، نوآوری و بهره‌وری کمتری از خود نشان می‌دهند. همچنین، مقاله دیگر تأثیر تعهدات شرکت‌های مادر بر اقدامات شرکت‌های زیرمجموعه در حوزه آلودگی را بررسی کرده و دریافته است که تعهدات محدودتر شرکت‌های مادر منجر به کاهش تعهدات شرکت‌های زیرمجموعه در این زمینه می‌شود.

مجله اقتصاد مالی۲
مجله مزبور در شماره اخیر خود (فوریه ۲۰۲۱)، در‌بر‌دارنده موضوعات جدید و جالبی است. موضوعاتی مانند عدم تأثیرگذاری تغییر سطح جریانات نقد بر سودهای نقدی بر‌خلاف مدل‌های مبتنی بر نظریات سیگنال‌دهی، تغییر رابطه بین متغیرهای حالتی چون نرخ اوراق خزانه و شکاف زمانی نرخ‌ها با رشد مصرف در طول زمان، تأثیر عواملی چون هزینه اطلاعات و سررسید وام‌ها بر نظارت فعال بر عملکرد وام‌گیرنده، مقایسه عملکرد شرکت‌هایی که از پذیرش در بورس جامانده بودند با شرکت‌های پذیرفته‌شده و اخذ این نتایج که علیرغم پرداخت سود بیشتر در شرکت‌های پذیرش‌شده، احتمال ورشکستگی شرکت‌های پذیرش‌نشده بیشتر است، رفتار دوره‌ای شدید شرکت‌های سهامی خاص در تأمین مالی، بیان افزایش احتمال طرف دعوی قرار گرفتن شرکت‌های پذیرش‌شده در بورس‌ها به‌عنوان یک هزینه پنهان پذیرش، تأثیر تغییرات جناح‌های سیاسی بر دسترسی اشخاص به منابع اعتباری، از مواردی است که در این شماره از مجله اقتصاد مالی قابل‌مطالعه است.

مروری بر مطالعات مالی۳
ارتباط موضوعی مقالات چاپ‌شده در شماره فوریه ۲۰۲۱ این مجله با یکدیگر بیشتر است. برای نمونه، در چند مقاله از این شماره، موضوع اصلی مدیران ‌عامل شرکت‌ها است. در یک مقاله، به بررسی تغییرات دوره‌ای مدیران ‌عامل پرداخته شده و در مقاله دیگر، تأثیر مثبت مدیران ‌عامل مستقل بر حجم پرداخت‌های خیرخواهانه شرکت‌ها بررسی شده است. در چهار مقاله مستقل نیز تأثیر عواملی مانند جنسیت، نژاد، قومیت و نزدیکی جغرافیایی بر اقدامات مالی مطالعه شده است. برای مثال، در یک مقاله نشان داده شده است که مدیران ‌عامل مرد تمایل بیشتری برای تخصیص منابع سرمایه‌ای به واحدهایی که مسئول آن‌ها نیز مرد است، دارند و این سوگیری تمایل در مدیران عامل مردی که سوابق خانوادگی آن‌ها حاکی از تسلط بیشتر پدر بر خانواده بوده و یا در آموزشگاه‌های مردانه تحصیل کرده و در محیط‌هایی که بیشتر اطرافیان مرد بوده‌اند زندگی کرده‌اند، مشهودتر است. یافته‌های دو مقاله دیگر نیز حاکی از آن است که نرخ سود پرداختی توسط قومیت‌ها و نژادهای در اقلیت، بیشتر از سایر اشخاص است. همچنین در مقاله بعدی، فاصله جغرافیایی بین گیرنده تسهیلات و وام‌دهنده بر رتبه اعتباری مشتری مؤثر قلمداد شده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *