خانه مقالات استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و امیدنامه صندوق‌های پوشش ریسک در بازارهای سرمایه
استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و امیدنامه صندوق‌های پوشش ریسک در بازارهای سرمایه

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و امیدنامه صندوق‌های پوشش ریسک در بازارهای سرمایه


صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله ابزارهای نوین مالی هستند که با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه، کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در انواع دارایی‌های مختلف تشکیل می‌شوند؛ بنابراین عملکرد صندوق‌ها به‌طور مستقیم به عملکرد دارایی‌ها و نحوه مدیریت آن‌ها بستگی دارد. سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ به‌نوعی در سبد متنوعی از دارایی‌هایی مانند سهام و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری می‌کنند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس میزان ریسک‌پذیری و بازده مورد انتظارشان انواع مختلفی دارند که از لحاظ ترکیب دارایی‌ها و الزامات سرمایه‌گذاری با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در سراسر دنیا مورد توجه سرمایه‌گذاران از جمله سرمایه‌گذاران نهادی قرار گرفته، صندوق پوشش ریسک است. صندوق‌های پوشش ریسک برخلاف سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از آزادی عمل بیشتری برای انجام سرمایه‌گذاری‌ها و اتخاذ استراتژی‌های تهاجمی برخوردار هستند و با به‌کارگیری شیوه‌هایی چون اهرم مالی، فروش استقراضی، اتخاذ موقعیت خرید و فروش در ابزارهای مشتقه و سایر شیوه‌های سرمایه‌گذاری سفته‌بازانه، سود کسب می‌کنند. با توجه به ماهیت ریسکی این صندوق‌ها و اینکه هیچ تضمینی در خصوص میزان بازدهی صندوق در کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود ندارد، بهتر است سرمایه‌گذارانی در صندوق‌های پوشش ریسک سرمایه‌گذاری کنند که دارای افق سرمایه‌گذاری بلندمدت بوده و منابع مالی کافی برای پذیرش چنین ریسکی را دارند.
در این نوشتار که بخش دوم از بخش‌های سه‌گانه‌ای است که به موضوع امکان‌سنجی راه‌اندازی صندوق‌های پوشش ریسک در بورس اوراق بهادار تهران می‌‌پردازد، ابتدا انواع استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مورداستفاده صندوق‌های پوشش ریسک مورد بحث قرار گرفته است. در ادامه، امیدنامه یکی از صندوق‌های پوشش ریسک در بازارهای خارج از بورس کانادا و ویژگی‌های امیدنامه صندوق‌های پوشش ریسک در بورس اوراق بهادار لندن شرح داده شده است. در پایان نیز به بررسی آمار و اطلاعات مربوط به صندوق‌های پوشش ریسک در سراسر دنیا پرداخته شده است.

۱- استراتژی‌های صندوق‌های پوشش ریسک
صندوق‌های پوشش ریسک از استراتژی‌های مختلفی برای کسب سود استفاده می‌کنند. این استراتژی‌ها به پنج دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل استراتژی‌های رویداد محور۱ ، استراتژی‌های ارزش نسبی (آربیتراژ)۲، استراتژی‌های کلان۳ ، استراتژی‌های پوشش ریسک سهام۴ و استراتژی صندوق‌های متشکل از صندوق‌های پوشش ریسک۵ می‌باشند.

برای مطالعه متن کامل به ماهنامه بورس ویژه آبان‌ماه ۱۴۰۰ شماره ۱۹۶ مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *