خانه روی خط خبر داخلی افزایش سهم بورس از تأمین مالی و تشکیل سرمایه در اقتصاد کشور
افزایش سهم بورس از تأمین مالی و تشکیل سرمایه در اقتصاد کشور
0

افزایش سهم بورس از تأمین مالی و تشکیل سرمایه در اقتصاد کشور


۷ دی

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در همایش «روش‌ها و ابزارهای تأمین مالی شرکت‌ها» تأکید کرد
افزایش سهم بورس از تأمین مالی و تشکیل سرمایه در اقتصاد کشور

همایش «روش‌ها و ابزارهای تأمین مالی شرکت‌ها» پنجم دی‌ماه سال جاری با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و دیگر مدیران ارشد بازار سرمایه، در اتاق بازرگانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بورس تهران، در این همایش که معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون توسعه بازار بورس کالا، معاون خدمات مالی تأمین سرمایه تمدن و همچنین اعضای هیئت‌رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز حضور داشتند، شرکت‌کنندگان به ارائه نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:
تضامین سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

در ابتدای این مراسم، دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اصفهان در بسیاری از موارد ازجمله بازار سرمایه، هنر و صنعت جزو برترین‌های کشور قرار دارد اظهار کرد: تأمین مالی در بازار سرمایه با تأمین مالی از طریق بانک‌ها متفاوت است. در نظام بانکی، بانک مرکزی به‌عنوان خالق پول می‌تواند به شرکت‌ها از طریق بانک‌های تجاری تسهیلات اعطا کند درحالی‌که در بازار سرمایه، سازمان بورس و نهادهای مرتبط، منابع را از سوی سرمایه‌گذاران جمع‌آوری و به تولیدکننده انتقال می‌دهند و طبیعتاً مردم نیز انتظار دارند در سررسید اوراق بتوانند پول خود را دریافت کنند که این ‌یکی از مسائل مهم در این حوزه است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سازمان بورس برای صدور مجوز تأمین سرمایه، ضمانت معتبر طلب می‌کند، البته این مراقبت در بعضی موارد به سخت‌گیری تعبیر می‌شود؛ این ضمانت می‌تواند ضمانت بانکی، سهام بورسی، ضمانت دولتی، ضمانت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های مرتبط و در آخر رتبه‌بندی باشد که البته مورد آخر تا حدودی می‌تواند به‌عنوان ضمانت موردقبول واقع شود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران:
ظرفیت‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه

در ادامه دکتر علی صحرائی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، با بیان اینکه ارزش جاری بازار سهام رشد قابل‌توجهی یافته است، گفت: بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که متوسط رشد سالیانه سرمایه‌گذاری در بورس افزایش داشته است. در حال حاضر تأمین مالی در کشور، بانک محور است و حدود ۸۹ درصد تأمین منابع در شرایط موجود بر عهده بانک‌هاست و تنها ۱۱ درصد را بورس بر عهده دارد. وی با ارائه گزارشی از عملکرد بورس در ده‌سال اخیر در قالب اعداد و ارقام و مقایسه گزینه‌های سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس از سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بازده بهتری برای سرمایه‌گذاران داشته و سرمایه‌گذاری در بورس در راستای کمک به تولید ملی است و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری اثرات ملموس این‌چنینی ندارند.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران به ظرفیت‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه ایران در چند سال گذشته شاهد حضور ابزارهای نوین مالی شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق سفارش ساخت، اسناد خزانه اسلامی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، اوراق سلف استاندارد موازی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه، اوراق اختیار فروش تبعی و اوراق خرید دین بوده است.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *