خانه روی خط خبر بین الملل رویدادهای بازارهای جهانی سرمایه
رویدادهای بازارهای جهانی سرمایه

رویدادهای بازارهای جهانی سرمایه


 

رویدادهای بازارهای جهانی سرمایه دوره منتهی به  ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ (ژانویه ۲۰۲۰)

فدراسیون جهانی بورس‌ها

اولویت های کسب و کار در سال ۲۰۲۰

اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) 1، گروه جهانی صنعت بورس‌ها و اتاق‌های پایاپای مرکزی (CCPs)2، به این توافق رسیده‌اند که اولویت‌های کسب‌وکار در سال ۲۰۲۰ میلادی بر موضوعاتی همچون اهمیت نقش بورس‌ها در تولید داده، اتاق‌های پایاپای مرکزی و نقش آن‌ها در امنیت سیستماتیک، موضوعات زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG)3و ایجاد ساختار بازار مناسب حول رویه‌های فناوری محور متمرکز باشد. پشتیبانی از این اولویت‌ها، از طریق اتخاذ برخی اقدامات در زمینه نقش زیرساخت‌های بازار در اقتصاد واقعی انجام می‌شود که از جمله این اقدامات می‌توان به تقسیم‌بندی بازار و همچنین تحلیل، کمیت‌سنجی و توصیف تغییرات در ساختار بازار اشاره کرد.

 

یورونکست

اتمام فرایند کسب ۶۶ درصد از سرمایه سهمی و حق‌رأی گروه نُرد پوول

یورونکست اعلام کرد که فرایند اکتساب ۶۶ درصد از سرمایه سهمی و حق‌رأی گروه نُرد پوول۴، اصلی‌ترین بورس انرژی اروپا، به اتمام رسیده است. عملکرد نُرد پوول از ۱۶ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی در صورت‌های مالی یورونکست گنجانده خواهد شد. در سال ۲۰۱۸ میلادی، نُرد پوول ۴۰ میلیون پوند درآمدزایی کرد و ۵۲۴ تراوات ساعت انرژی در بازارهای آن مورد معامله قرار گرفت. یورونکست، بورس اصلی گسترده در سطح اروپاست که کشورهای بلژیک، فرانسه، ایرلند، هلند، نروژ، پرتغال و بریتانیا را تحت پوشش قرار می‌دهد و با تعدادی نزدیک به ۱۵۰۰ شرکت پذیرش‌شده از پایان ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی تاکنون، ارزش بازاری معادل ۴۸/۴ تریلیون پوند داشته است.

یاهو فایننس

گواهینامه CAIA و کشف گزینه‌های سرمایه‌گذاری جایگزین

سرمایه‌گذاری در سهام تنها یکی از راه‌های رشد سرمایه و کسب سود است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجوه خود استفاده کنند. به عنوان مثال، بیش از نیمی از شهروندان آمریکایی اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مشترک سهامی کرده‌اند که بیشتر آن‌ها از طریق حساب‌های بازنشستگی خود برای انجام این‌کار استفاده کرده‌اند. در حال حاضر، شمار روزافزونی از سرمایه‌گذاران در حال کشف گزینه‌های سرمایه‌گذاری جایگزین هستند. تحلیل‌گران طبقه‌بندی حرفه‌ای سرمایه‌گذاری جایگزین (CAIA)5، سرمایه‌گذاری جایگزین (به قول سرمایه‌گذاران، «آلترنتیوها»۶) را این‌گونه توضیح می‌دهند: طبقاتی از دارایی به‌جز سهام و ساختارهای بدهی که اساس سرمایه‌گذاری‌های سنتی را تشکیل می‌دهند. گواهینامه CAIA به مشاوران مالی و متخصصانی که در حوزه سرمایه‌گذاری‌های جایگزین فعالیت می‌کنند اعطا می‌شود. دارندگان این گواهینامه لزوماً و منحصراً در زمینه سرمایه‌گذاری‌های جایگزین مشغول به کار نیستند، بلکه این گواهینامه صرفاً درجه تخصص و موفقیت آن‌ها را در این حوزه از بازار نشان می‌دهد.

سی ان بی سی۷

شرط گلدمن ساکس برای عرضه‌های اولیه در سال ۲۰۲۰

شرکت تأمین سرمایه گلدمن ساکس۸ اعلام کرد که از سال ۲۰۲۰ میلادی به شرطی به شرکت‌ها، مشاوره‌ی عرضه اولیه می‌دهد که حداقل یک عضو از اعضای هیئت‌مدیره آن‌ها ازلحاظ جنسیتی، نژادی و … متفاوت از سایر اعضا باشد؛ زیرا اکثریت نامزدهای هیئت‌مدیره‌‌ شرکت‌های متقاضی از بین افرادی گزینش می‌شدند که پیش ‌از این مدیران عامل، مدیران ارشد مالی و مدیران شرکت‌های سهامی عام بوده‌اند و این نحوه انتخاب، فرصت را از زنان و سایر افراد جدید برای قرارگرفتن در ترکیب هیئت‌مدیره شرکت‌ها سلب می‌کرد.

بازارهای آفریقایی

راه‌اندازی هیئت رشد در بورس نیجریه

قرار است بورس نیجریه «هیئت رشد»۹خود را راه‌اندازی کند. راه‌اندازی هیئت رشد این امکان را برای شرکت‌های در حال رشد فراهم می‌کند تا از طریق پذیرش در بازار بورس بتوانند به منابع مالی بلندمدت دست یافته و نقدشوندگی در معاملات سهام خود را تسهیل کنند. در مجموع ۵/۴۱ میلیون بنگاه خرد، کوچک و متوسط۱۰ در نیجریه در حال فعالیت هستند که راه‌اندازی هیئت رشد در بورس نیجریه می‌تواند پذیرش این شرکت‌ها را در این بورس تسهیل کرده و برای آن‌ها زمینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای افزایش سرمایه فراهم کند. لازم به ذکر است که هیئت رشد به‌عنوان بخشی از بورس اوراق بهادار نیجریه تأسیس می‌شود.

بورس بین‌المللی آستانه

امتیاز سپرده‌گذاری مرکزی بورس بین‌المللی آستانه ازنظر ریسک‌های پسامعاملاتی

توماس موری۱۱، گروه متخصصان تحلیل و ارزیابی ریسک‌های پسامعاملاتی بازارهای سرمایه جهانی، برای اولین بار ریسک‌های مرتبط با سپرده‌گذاری مرکزی بورس بین‌المللی آستانه۱۲ را ارزیابی کرد و رتبه کل “A” را به آن اختصاص داد که بیانگر سطح پایینی از ریسک است. این رتبه‌بندی، سپرده‌گذاری مرکزی بورس بین‌المللی آستانه را در جایگاهی بالاتر از سپرده‌گذاری‌های مرکزی منطقه اوراسیا با میانگین رتبه”A-” و پایین‌تر از سپرده‌گذاری‌های مرکزی منطقه آسیا اقیانوسیه با میانگین رتبه “A+” قرار داد.

نهاد بانکداری اروپایی ۱۳

استفاده رو به رشد از کلان‌داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل پیشرفته آن‌ها

استفاده رو به رشد از کلان‌داده‌‌ها و تجزیه‌وتحلیل پیشرفته آن‌ها ۱۵ (BD&AA) بیانگر آن است که یادگیری ماشینی در صنعت مالی به‌سرعت و ظرف چند سال آینده تکامل خواهد یافت. در این زمینه چهار رکن اصلی لازم برای حمایت از معرفی گسترده تحلیل پیشرفته (AA) شناسایی شده‌اند که عبارت‌اند از: مدیریت داده، زیرساخت‌های فناوری، سازمان و حاکمیت شرکتی و روش‌شناسی تحلیلی.

مجله آی آر

افزایش تعداد مدیران زن در ترکیب هیئت مدیره شرکت‌های مطرح دنیا

بر اساس شاخص اسپنسر استوارت۱۴ (شاخص ارزیابی آخرین وضعیت هیئت‌مدیره شرکت‌های مورد ارزیابی S&P 500) تقریباً یک‌چهارم اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های S&P 500 (شاخص ارزیابی عملکرد ۵۰۰ شرکت بزرگ پذیرش‌شده در بورس‌های ایالات‌متحده آمریکا) را مدیران زن تشکیل می‌دهند. در مقایسه با سال ۲۰۰۹ میلادی که نسبت مدیران زن به‌کل اعضای هیئت‌مدیره این شرکت‌ها ۱۶ درصد بود، در سال ۲۰۱۹ میلادی، این نسبت به ۲۶ درصد رسیده است.

 

پانویس ها

۱٫ World Federation of Exchanges
۲٫ Central Clearing Counterparty
۳٫ Environmental, Social and Governance issues
۴٫ Nord Pool Group
۵٫ Chartered Alternative Investment Analyst (CAIA)
۶٫ Alternatives
۷٫ CNBC: Stock Markets, Business News, Financials, Earnings
۸٫ Goldman Sachs
۹٫ Growth Board
۱۰٫ Micro, Small and Medium Enterprises
۱۱٫ Thomas Murray
۱۲٫ AIX CSD: Astana International Exchange Central Securities Depository
۱۳٫ European Banking Authority
۱۴٫ Spencer Stuart
۱۵٫ Big Data and Advance Analytics (BD&AA)

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *