خانه روی خط خبر داخلی امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در حامل‌های انرژی با استفاده از صندوق‌های کالایی
امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در حامل‌های انرژی با استفاده از صندوق‌های کالایی

امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در حامل‌های انرژی با استفاده از صندوق‌های کالایی


مدیرعامل بورس انرژی ایران خبر داد

امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در حامل‌های انرژی با استفاده از صندوق‌های کالایی

۱ شهریورماه

به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، با توجه به ظرفیت‌های جدیدی که به‌واسطه قانون مالیات بر ارزش افزوده در گواهی صرفه‌جویی حامل‌های انرژی ایجاد شده و همچنین مذاکراتی که با وزارت نفت در خصوص انتشار این گواهی‌ها داشتیم، انتظار می‌رود که پس از انتشار این گواهی‌ها، صندوق‌های کالایی مرتبط با حامل‌های انرژی، در بازار تشکیل شوند.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از صدای بورس، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن بیان مطلب فوق و با بیان اینکه در حال حاضر چند شرکت تأمین سرمایه در حال بررسی این موضوع هستند، اظهار کرد: طبق مقررات باید شرکت‌های متقاضی، درخواست‌هایشان را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند تا بعد از اخذ مجوز، معاملات واحدهای صندوق‌های مبتنی بر گواهی سپرده حامل‌های انرژی انجام شود. این امر، مستلزم راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده حامل‌های انرژی در بورس انرژی است و در مرحله بعدازآن، این صندوق‌ها راه‌اندازی می‌شوند، احتمالاً در سال جاری یا سال آینده شاهد معاملات واحدهای این نوع صندوق‌ها باشیم.

صندوق‌های کالایی در کنار صندوق‌های هیبریدی
عضو شورای سیاست‌گذاری همایش «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، برای مقابله با تورم» با بیان اینکه ایده صندوق هیبریدی پیش‌ازاین در بورس انرژی ایران مطرح شده بود اما تاکنون به نتیجه نرسیده است، تصریح کرد: به‌طورکلی، هدف از راه‌اندازی صندوق‌های پروژه هیبریدی، آن است که برای صندوق‌های پروژه که تأمین مالی پروژه‌های مختلف را انجام می‌دهند، مزیت بیشتری ایجاد کنیم. ازآنجاکه با اجرای پروژه‌های موضوع تشکیل «صندوق پروژه در حوزه حامل‌های انرژی»، شاهد تولید فرآورده‌ای خواهیم بود و فرآورده‌های نفتی، بازار صادراتی مناسبی در بورس انرژی ایران دارند، پیشنهاد این است که از منافع حاصل از پروژه در چهارچوب ابزارهای متناسب با دارایی پایه به دارندگان واحدهای این صندوق‌ها تخصیص داده شود. به‌عنوان نمونه گواهی سپرده، متناظر دارایی پایه تولید‌شده را دریافت کند یا بخشی از منافع ناشی از فروش فرآورده به دارنده واحد صندوق منتقل شود و یا اینکه در صورتی که اجرای پروژه منجر به دریافت گواهی صرفه‌جویی ‌شد، بخشی از این اوراق بهادار به دارنده واحدهای صندوق تعلق گیرد.
نقوی توضیح داد: در چنین مدلی، آن فردی که تا پایان پروژه سرمایه‌گذاری صبر کرده و منابع را نگهداری می‌کند، می‌تواند نفع بیشتری نسبت ‌به فردی که زودتر، از این سرمایه‌گذاری خارج می‌شود، کسب کند؛ ضمن آنکه این طرح به ضامن نقدشوندگی هم نیاز دارد تا اگر شخصی قصد خروج از صندوق را داشت، برای وی امکان‌پذیر باشد.
وی با اشاره به اینکه تا امروز درخواستی برای کسب مجوز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال نشده است، تصریح کرد: این ایده با مجموعه‌هایی که تقاضای تأسیس صندوق پروژه را داشتند، مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت، اما همانطور که گفتم هنوز مدارک و درخواست‌ها به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال نشده است و در حال پیگیری و برنامه‌ریزی با چند مجموعه بزرگ هستیم.
به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، در صندوق‌های پروژه هیبریدی بخشی از منافع ناشی از پروژه، به سرمایه‌گذار اختصاص می‌یابد و این موضوع جذابیت آن را بیشتر می‌کند. همچنین در صندوق‌های هیبریدی، سرمایه‌گذاری بلندمدت ترویج داده می‌شود، چون هر شخصی که تا پایان پروژه بماند منافع بیشتری را نصیب خود خواهد کرد. نقوی درباره مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق کالایی افزود: از جمله مزایای صندوق‌های کالایی این است که افرادی که دانش و آگاهی کافی نسبت ‌به سرمایه‌گذاری در کالاهای پیچیده‌ای مانند حامل‌های انرژی ندارند، به‌صورت غیرمستقیم در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، یعنی مردم عادی به‌واسطه مدیران صندوق‌های کالایی که طبق سازوکارهای سازمان بورس و اوراق بهادار واجد شرایط، تشخیص داده شده‌اند، در گواهی‌های سپرده حامل‌های انرژی یا ابزارهای مشتقه مبتنی ‌بر آن سرمایه‌گذاری ‌کنند و در نتیجه با ریسک کمتری مواجه می‌شوند.
ایشان در پاسخ به این پرسش که برگزاری همایش‌ «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم» تا چه میزان می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند؟ گفت: در بازار سرمایه به وجود ابزارهای مختلف برای تأمین مالی نیازمندیم و نیز ورود مردم به بازار از این طریق مناسب‌تر است، چون در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون ایرانی سهامدار هستند اما همه می‌دانیم سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی با ریسک‌هایی روبرو است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند این ریسک‌ها را پوشش دهند، ضمن آنکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت هم از ابزار خوب و مدرن در بازار است که باعث جذب منابع می‌شود و کمک می‌کند که افراد در بازار مطمئنی سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین به هر میزان بتوانیم این ابزارها را ترویج دهیم و مردم، شرکت‌ها، نهادها و سیاست‌گذاران را با آنها آشنا کنیم، در بلندمدت منجر به رشد و توسعه بازار و در نهایت اقتصاد می‌شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *