خانه آرشیو انتشار شماره ۱۹۰ «ماهنامه بورس»
انتشار شماره ۱۹۰ «ماهنامه بورس»
1

انتشار شماره ۱۹۰ «ماهنامه بورس»


«حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» عنوان شماره جدید «ماهنامه بورس»

«ماهنامه بورس»، ویژه اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ با موضوع «حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» منتشر شد.

دکتر مهران محمدی، سردبیر این نشریه، با اعلام این خبر افزود: در شماره ۱۹۰ ماهنامه بورس، طی گفتگویی اختصاصی با محمدرضا سبزعلی‌پور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاست‌گذاری اقتصاد مقاومتی، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر «حمایت از تولید» شامل بهبود روابط بین‌الملل، سرمایه‌گذاری مشترک خارجی‌ها با کارآفرینان ایرانی در کشور، کنترل فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد و فراهم کردن زمینه برای رشد و توسعه بازار سرمایه، همچنین مهم‌ترین موانع موجود در این مسیر از جمله نبود سیاست‌های درست و مدون اقتصادی، عدم رفع کامل تحریم‌های بین‌المللی، وجود تورم بالا، عدم توانایی دولت در تثبیت نرخ ارز، وجود سیستم غلط و بی‌ضابطه بانکداری در ایران و … تشریح شده است.

همچنین، در این شماره، ضمن گفتگو با مهدی کیخا، کارشناس بانکی و بازار سرمایه، به برخی از سؤالات اساسی در زمینه سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که اخیراً توسط شورای پول و اعتبار به‌منظور حفظ ثبات و سلامت و کاهش آسیب‌پذیری بخش مالی این نهادها به تصویب رسیده، پاسخ داده شده است.

در سرمقاله نیز با عنوان «حذف قیمت‌گذاری دستوری، گامی بلند در حمایت از تولید»، به تبعات منفی قیمت‌گذاری و پایین نگه‌داشتن قیمت به‌صورت مصنوعی در برخی صنایع پرداخته شده است که از آن جمله می‌توان به کاهش قابل‌ملاحظه سودآوری صنعت، جلوگیری از سرمایه‌گذاری و ورود بنگاه‌های جدید و کارآفرینان به صنعت، عدم توانایی بنگاه‌های تولیدی به ادامه حیات و رقابت بدون حمایت دولت، گسترش رانت و اتلاف منابع کشور اشاره کرد.

دکتر محمدی همچنین در خصوص قسمت تحلیل صنعت این شماره از «ماهنامه بورس» گفت: در این شماره، گزارشی ویژه با عنوان «دهه ۲۰۳۰، دهه جهانی آلومینیوم» ارائه شده است که در آن ضمن نگاهی به وضعیت صنعت آلومینیوم در جهان و چشم‌انداز عرضه، تقاضا و قیمت آن، دو چالش اساسی در تولید آلومینیوم در کشور یعنی ماده اولیه و انرژی تشریح گردیده و علاوه بر بررسی وضعیت فعلی شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی در بازار سرمایه، سودآوری آن‌ها در سال جاری پیش‌بینی شده است.

محمدی خاطر‌نشان کرد: در بخش مقالات علمی و پژوهشی نیز مقالاتی با موضوعات متنوع همچون «تحلیلی مقدماتی بر دیفای و کاربردهای آن» به قلم محمدمهدی مؤمن‌زاده، دکتر مهدی کرامت‌فر و علیرضا محمدی زیوه و «کمیته‌ی حسابرسی و حسابرسی داخلی روابط مبتنی بر اعتماد» به قلم محمد غواصی کناری، کاندیدای دکتری تخصصی حسابداری دانشگاه تهران منتشر شده است.

به گفته وی، مخاطبان می‌توانند بخش‌های «گذری بر مرزهای علم مالی»، «تاریخچه بورس»، «آشنایی با سرمایه‌‌‌گذاری در سهام» و «نوبلیست‌های مالی» را نیز در بخش «الفبای بورس» مطالعه کنند.

وی در خصوص گزارش‌های آماری مربوط به عملکرد بورس اوراق بهادار تهران نیز گفت: در بخش «خلاصه عملکرد بورس»، مطالب مربوطه همچون «آمار معاملات بورس تهران در فروردین‌ماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط کارشناسان واحد بازار بورس اوراق بهادار تهران، «عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فروردین‌ماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط شرکت «مشاوره و پردازش اطلاعات مالی پارت» قابل‌مشاهده است.

گفتنی است، «ماهنامه بورس» با بیش از ۲۳ سال سابقه انتشار به‌عنوان نخستین رسانه تخصصی بازار سرمایه کشور، با صاحب‌امتیازی «بورس اوراق بهادار تهران» به‌طور ویژه به بازتاب تازه‌ترین اخبار، رویدادها و فعالیت‌های بورس تهران در عرصه‌های داخلی و جهانی می‌پردازد.

مخاطبان محترم می‌توانند برای ارائه هرگونه اظهارنظر با تحریریه ماهنامه با شماره تلفن ۲۶۷۴۱۱۵۱ داخلی ۱۰۳-۱۰۲ یا آدرس ایمیل mahnamehbourse@gmail.com ارتباط داشته باشند.

نظر(1)

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *