خانه روی خط خبر داخلی برای حفاظت از منافع سهامداران جزء و صیانت از بازار سرمایه؛ هشدار نظارتی صادر شده است
برای حفاظت از منافع سهامداران جزء و صیانت از بازار سرمایه؛ هشدار نظارتی صادر شده است

برای حفاظت از منافع سهامداران جزء و صیانت از بازار سرمایه؛ هشدار نظارتی صادر شده است


سرپرست معاونت نظارت بر بازار بورس اوراق بهادار تهران خاطر نشان کرد

برای حفاظت از منافع سهامداران جزء و صیانت از بازار سرمایه؛ هشدار نظارتی صادر شده است

۲۹ بهمن‌ماه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران، محمدرضا شاه‎نظری در برنامه لایو اینستاگرامی بورس تهران سامانه‌های نظارتی را برشمرد و گفت: سامانه‌های نظارتی که در بورس اوراق بهادار تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد، سامانه نظارتی آرامیس، سامانه نظارتی نهان، سامانه نظارتی سنجش و سامانه بیدار است که هرکدام مزایای خاص خود را دارند.
وی بیشترین استفاده را از سامانه بیدار عنوان کرد و اظهار داشت: در سامانه بیدار که پایگاه داده کلیه فعالیت‌های بازار است، براساس توانمندی همکاران مدیریت فناوری شرکت بورس و همکاران نظارت، امکان گزارش‌سازی در سامانه بی آی وجود دارد. مزیت سامانه مذکور این‌گونه است که اگر در قوانین و مقررات تغییری داشته باشیم و قوانین جدید وضع شود، هشدار نظارتی داده و رصد‌های مورد نیاز انجام می‌شود. سامانه‌های قبلی به دلیل غیربومی بودن و عدم انطباق با ساختار بازار سرمایه، هنگام تغییر شرایط بازار، توانایی هشدار‌سازی را نداشتند ولی در سامانه بیدار، این توانایی وجود دارد.
وی سامانه‌ سنجش را سامانه نظارت جامع شرکت بورس دانست و افزود: سامانه سنجش از بهمن ماه سال گذشته راه اندازی شده و هشدارهایی که در سامانه بی آی توسط همکاران ایجاد شده است، به سامانه سنجش منتقل می‌شود و هشدار نظارتی به سامانه معاملات کارگزاری (نامک) ارسال می‌شود، ضمن اینکه به مدیرمعاملات، مدیرعامل شرکت کارگزاری و اگر مورد تخلف مربوط به معاملات برخط باشد به مدیر برخط نیز پیامک ارسال می‌شود.
سرپرست معاونت نظارت بر بازار خاطر نشان کرد: در نهایت، بانک اطلاعات جامعی از نوع تخلفاتی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد (مانند سهامداری که بیشترین تخلف را انجام داده) یا نوع سفارشی که کارگزاری وارد کرده و با مقررات انطباق نداشته است، همچنین مخاطبی که بیشترین پیام هشدار‌های سنجش را از ما مبنی بر متخلف بودن و عدم رعایت قوانین دریافت کرده است، ثبت و آرشیو می‌کنیم. این آرشیو را به صورت روزانه و هفتگی در اختیار داریم که یک رصد کامل از جو بازار است و عملکرد نظارت بازار را به نمایش می‌گذارد.
محمدرضا شاه نظری با اشاره به این نکته که در آستانه اولین سالگرد راه اندازی سامانه سنجش قرار داریم و حدود ۵ هزار هشدار نظارتی در این دوره از سامانه سنجش ارسال کرده‌ایم گفت: با توجه به شرایط نزولی که بازار سرمایه با فشار فروش روبرو بوده و مواردی که منجر به روند منفی در معاملات و صف فروش شده است، برای حفظ منافع سهامداران جزء و صیانت از بازار سرمایه هشدار نظارتی داده شده و در صورت تکرار طبق ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادر و ماده ۴۶ همان قانون که بحث دستکاری در بازار را مطرح می‌کند با متخلفین برخورد خواهد شد.

دلایل تأیید یا عدم تأیید کشف قیمت نمادهای با دامنه باز در روز بازگشایی
محمدرضا شاه نظری به تأیید یا عدم تأیید معاملات در روز بازگشایی به خصوص برای نمادهایی که دامنه نوسان باز دارند، اشاره کرد و گفت: براساس ماده ۲۲ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، ۳۰ دقیقه حراج برای بازگشایی اعمال می‌شود و اگر معاملات مورد تأیید ناظر بازار قرار بگیرد، سهم به صورت دامنه بسته و مستمر مورد معامله قرار می‌گیرد، در صورتی که تأیید نشود حراج دو روز می‌تواند ادامه پیدا کند. به عنوان مثال امروز معامله با دامنه باز تأیید نمی‌شود و روز کاری بعد هم امکان دارد که حراج با دامنه باز انجام شود که مورد تأیید ناظر قرار نگیرد و سپس با دامنه نوسان مجاز بازگشایی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: برای نمادهای با دامنه باز، حجم مبنا لحاظ می‌شود، بنابراین میزان حجم معاملات یکی از مواردی است که همکاران نظارت به آن توجه می‌کنند. چنانچه اگر ارزش و مارکت شرکتی ۱۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، باید معاملات، دارای حجم قابل اتکایی باشد. همچنین ترکیب خریداران و فروشندگان در نظر گرفته می‌شود و اگر اشخاص خاصی بخواهند با چند کد معاملاتی پراکنده به بازار جهت دهند و در تعیین قیمت به سمت پایین یا بالا دخیل باشند، با اتکا به سامانه نظارتی این موارد بررسی شده و کارشناسان نظارت اقدام به بررسی جزئیات معامله نموده و پس از آن تأیید یا عدم تأیید صورت می‌گیرد.
محمدرضا شاه نظری به موارد دستکاری اشاره کرد و اظهار داشت: موارد دستکاری نیز در بازار مشاهده می‌شود. بعضی اشخاص در ۳۰ دقیقه‌ی حراج که قیمت مشخص می‌شود به بازار جهت می‌دهند تا سهام خود را به قیمت بالاتری بفروشند که با آنها برخورد می‌شود. وی تأکید کرد: با توجه به سفارشاتی که در سامانه برای ناظر قابل مشاهده است، تأیید یا عدم تأیید قیمت به طور قطع با نظر کارشناسی و نظارتی انجام می‌شود.

محدود شدن دسترسی مستقیم کاربران، به منزله مسدود شدن کد معاملاتی نیست
سرپرست معاونت نظارت بر بازار با اشاره به شائبه مسدود کردن کد معاملاتی افراد، خاطرنشان کرد: در برخی از موارد، دسترسی مستقیم(آنلاین) برخی سهامداران محدود می‌شود و این به معنای مسدود کردن کد معاملاتی نیست. محدود کردن دسترسی مستقیم به بازار تنها برای ۵ روز کاری صورت می‎‌گیرد و در طی این ۵ روز، اشخاص مورد نظر می‌توانند از طریق ثبت سفارش در سامانه کارگزاری، با کد معاملاتی بورسی خود به معامله بپردازند و هیچ‌گونه محدودیتی در خصوص کد بورسی این اشخاص اعمال نمی‌شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *