خانه روی خط خبر داخلی دیدگاه مثبت رئیس‌جمهوری به بازار سرمایه و عزم دولت برای بازگشت اعتماد به بورس
دیدگاه مثبت رئیس‌جمهوری به بازار سرمایه و عزم دولت برای بازگشت اعتماد به بورس

دیدگاه مثبت رئیس‌جمهوری به بازار سرمایه و عزم دولت برای بازگشت اعتماد به بورس


معاون تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران اعلام‌کرد

دیدگاه مثبت رئیس‌جمهوری به بازار سرمایه و عزم دولت برای بازگشت اعتماد به بورس

 ۱۷ بهمن‌ماه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران، «علی‌عباس کریمی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به دیدگاه مثبت آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری به بازار سرمایه و مسائل مطرح شده در مصوبه اخیر دولت اشاره کرد و افزود: تعیین تکلیف چگونگی قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ گاز مصرفی آنها نقش زیادی را در روند بازدهی بخش مهمی از صنایع و شرکت‌های بورسی خواهد داشت.
وی اعلام کرد : مشخص شدن ثبات رویه تعیین حقوق مالکانه معادن نیز بخش گسترده‌ای از ابهامات این صنعت را رفع کرده است.
معاون تحقیق و توسعه بورس تهران اظهار داشت: انتشار اوراق دولتی با لحاظ میزان منابع ورودی به بازار، تعیین نرخ تسعیر بانک‌ها براساس ۹۰ درصد نرخ نیمایی و کنترل نرخ سود بین‌بانکی، همگی تصمیمات مهمی در راستای شفاف‌سازی و تقویت بازار سهام هستند و نشان‌دهنده عزم دولت برای حمایت از این بازار است.
وی در ادامه به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و گفت: بازار سهام همیشه همراه با افت و خیزهایی بوده است، اما آنچه این بازار را در معرض ریسک‌های غیرقابل پیش بینی قرار می‌دهد، عدم شفافیت سیاست‌گذاری به‌ویژه در حوزه قیمت‌گذاری است.
علی‌عباس کریمی خاطرنشان‌کرد: ریسک‌های اقتصادی توسط سرمایه‌گذاران قابل پیش‌بینی، کنترل و مدیریت هستند، اما تصمیمات دولت در حوزه تعیین نرخ نهاده‌ها و قیمت‌گذاری محصولات، مبنایی برای پیش‌بینی ندارند و سلب ایجاد ابهام در فضای کسب و کار می‌شود.
به گفته معاون تحقیق و توسعه بورس تهران، تعیین بلندمدت سیاست دولت در خصوص چگونگی قیمت‌گذاری نهاده‌ها و محصولات تا میزان قابل ملاحظه‌ای به رفع ابهام از فضای کسب و کار می‌انجامد.
وی معتقد است که با رفع این ابهامات در مصوبات اخیر دولت، به نظر می‌رسد بازار روند مناسبی را در پیش بگیرد و دیگر چندان خطری تهدیدکننده معاملات بورس نباشد.
علی‌عباس کریمی به راه‌های تداوم روند صعودی معاملات بورس اشاره کرد و بیان‌داشت: در حوزه اقتصاد کلان، شفاف‌سازی سیاست‌های اقتصادی و تدوین آنها در چارچوب قوانین بلندمدت و خروج از قوانین کوتاه‌مدت بودجه می‌تواند کمک کننده به فعالان اقتصادی در ارزیابی و پیش‌بینی روند بلندمدت اقتصاد باشد.
معاون تحقیق و توسعه بورس تهران اظهار داشت: اخذ تصمیمات متفاوت در بودجه‌های سالیانه سبب می‌شود که هر سال مباحث مربوط به قیمت‌گذاری توان بسیاری از فعالان حوزه اقتصادی را به سمت ارزیابی بازار و شک و تردیدهای ایجاد شده در این بازار پیش ببرد که این امر برای دستیابی به تصمیمات بلندمدت مفید نیست.
وی به اهمیت هماهنگی سیاست‌های پولی با تصمیمات توسعه‌ای بازار سرمایه تأکید کرد و افزود: تعیین نرخ سود بانکی، کمیت و کیفیت انتشار اوراق دولتی، چگونگی حضور بانک‌ها و زیر مجموعه‌های آنها در بازار سرمایه از جمله مسائلی هستند که تأثیرگذار در شرایط بازار سرمایه و نیز تغییر روند آن خواهد بود.
علی‌عباس کریمی معتقد است که در حوزه درون بازار سرمایه می‌توان از اصلاح ریزساختارهای بازار سرمایه برای بهبود شرایط و روند معاملات این بازار استفاده کرد.
معاون تحقیق و توسعه بورس تهران به راه‌های بهبود روند معاملات بورس اشاره و بیان کرد: تفکیک بازارها براساس شرایط شرکت‌ها و وضع قواعد معاملاتی متفاوت برای هر بخش، جداسازی معاملات بزرگ از معاملات نرمال برای کنترل اثر بازار معاملات بزرگ، راه اندازی دامنه پویا در کنار دامنه ایستا، تقویت سازوکارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس و مواردی از این قبیل می‌توانند زمینه‌ساز بهبود فضای کسب و کار در بازار سرمایه باشند.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری در برنامه تلویزیونی از ارائه راهکارهای اساسی توسط تیم اقتصادی دولت در راستای برون‌رفت بازار سرمایه از بحران موجود خبر داد.
رئیس‌جمهوری در همان برنامه اعلام کرد که تیم اقتصادی دولت در حال جمع‌بندی راه‌های کارشناسی شده به‌منظور خروج بازار سرمایه از بحران است، به همین منظور ۶ بهمن‌ماه مصوبات توسط تیم اقتصادی دولت از سوی وزیر اقتصاد اعلام می‌شود.
«سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: در راستای اجرایی شدن مصوباتی که پیشتر توسط ستاد اقتصادی دولت در حمایت از صنایع بورسی اتخاذ شده بود، دو اقدام انجام شد. اقدام نخست، مصوبه‌ای است که هیئت دولت به عنوان اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرد و به‌طور رسمی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد و دوم ابلاغیه‌ای است که از طرف معاون اول رئیس‌جمهوری به وزرای اقتصادی، رئیس بانک مرکزی، رئیس مرکز سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.
در ادامه این حمایت‌ها «محمد مخبر»، معاون اول رئیس‌جمهوری پنج مصوبه مهم دولت برای حمایت از بازار سرمایه مبنی بر ارزان شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، کاهش نرخ سود بین بانکی، محدود شدن فروش اوراق مالی، عدم افزایش حقوق دولتی معادن و افزایش نرخ تسعیر بانک‌ها را برای اجرا به «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی، «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «جواد اوجی» وزیر نفت، «سید مسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه و «علی صالح‌آبادی» رئیس‌کل بانک مرکزی ابلاغ کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *