خانه روی خط خبر داخلی برنامه‌های توسعه‌ای مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در سال ۱۴۰۲
برنامه‌های توسعه‌ای مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در سال ۱۴۰۲
0

برنامه‌های توسعه‌ای مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در سال ۱۴۰۲


۲ فروردین‌ماه

توسعه و تعمیق بازار اوراق مالی اسلامی، تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید، توسعه فرآیندهای نظارتی، ارتقاء نظارت بر ناشران از طریق توسعه سامانه‌ها و … از برنامه‌هایی به شمار می‌روند که فرابورس ایران در سال پیش رو برای تحقق آنها تلاش خواهد کرد.
محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به مناسبت سال جدید عنوان کرد: “نوروز” آیین دیرپای شکوفایی، میراث ارزشمند نیاکان فرهنگ‌پرور ما و جشن ملی ایرانیان است.
تحویل هرسال، گاهِ تحول و دگرگونی است و به آدمی پیام تدبر و تفکر، از خود رستن و به خدا پیوستن و پیام دوباره زنده شدن می‌دهد.
وی در تشریح برنامه‌های سال جدید بیان کرد: در سالی که سپری شد فرابورس ایران به‌عنوان یکی از ارکان کلیدی بازار سرمایه نقش خود را در تأمین مالی و تجهیز منابع برای بنگاه‌های اقتصادی و صنایع، حوزه دانش‌بنیان، دولت و سرمایه‌گذاران تداوم بخشید و با تلاش‌های بی‌وقفه و به یاری خداوند از ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری جدیدی برای پوشش انواع سلایق سرمایه‌گذاری، رونمایی کرد.
شیرازی افزود: میزبانی از عرضه سهام ۱۷ شرکت جدید در بازارهای اول و دوم، ورود نخستین استارتاپ به بازار سرمایه، رونمایی از نخستین اوراق قرض‌الحسنه، پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات، توسعه بازار مشتقه از طریق راه‌اندازی انواع قراردادهای آپشن روی ETF‌ها از نوع سهامی، اوراق با درآمد ثابت و صندوق شاخصی هم‌وزن، تأمین مالی بخش خصوصی از طریق انواع اوراق مالی اسلامی، ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه جدید و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از سهامی، اوراق با درآمد ثابت، حمایت از هم‌وطنان زلزله‌زده خوی با انتشار اوراق گواهی نیکوکاری و …، بخشی از نقش‌آفرینی فرابورس ایران در بازار سرمایه کشور در سال ۱۴۰۱ بود.
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، تصریح کرد: در این میان باید توجه کرد آنچه در سال‌های اخیر، اقتصاد جهانی را دستخوش تحولات عظیمی کرده، ظهور شرکت‌های فناوری‌محور می‌باشد که به‌جای سرمایه فیزیکی، بر دانش و نوآوری تمرکز کرده‌اند. ورود گسترده این شرکت‌ها به بورس کشورهای توسعه‌یافته و رصد قیمت سهام و ارزش بازاری آنها بیانگر ضرورت نگاه جدی به توسعه بازار سرمایه کشور از طریق پذیرش شرکت‌های نوآور است.
شیرازی افزود: در همین راستا در حالی قدم به سال ۱۴۰۲ می‌گذاریم که برای تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعملی تدوین شده تا پس از تصویب در هیئت مدیره محترم سازمان بورس، بازاری برای این شرکت‌ها طراحی ‌شود که اجرایی شدن آن در سال جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر نیز پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای اول و دوم فرابورس در اولویت هستند و دانش‌بنیان بودن شرکت در فرآیند پذیرش، مزیت محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: ساماندهی بازار پایه از طریق پذیرش شرکت‌های شفاف که امکان ورود به بازارهای اصلی را دارند و انتقال سایر نمادها به بازار توافقی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که شرکت فرابورس ایران برای سال ۱۴۰۲ در پیش خواهد گرفت.
شیرازی با اشاره به سایر برنامه‌های این شرکت گفت: این رکن بازار سرمایه همچنین می‌کوشد تا اقدامات لازم را برای عملیاتی کردن پروژه‌های توسعه‌ای در دستور کار قرار دهد. این پروژه‌ها شامل توسعه بازار توافقی، اصلاح ضوابط پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط، توسعه تأمین مالی شرکت پروژه‌ها، تغییر در سازوکار بازار دارایی فکری، راه‌اندازی مجدد بازار سوم، ایجاد زیرساخت‌های بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، تدوین و تصویب مدل محاسبه امتیاز حاکمیت شرکتی ناشران و مواردی ازاین‌دست هستند.
وی اضافه کرد: در این میان توسعه و تعمیق بازار اوراق مالی اسلامی، تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید، توسعه فرآیندهای نظارتی، ارتقاء نظارت بر ناشران از طریق توسعه سامانه‌ها نیز از دیگر برنامه‌هایی به شمار می‌روند که شرکت فرابورس ایران در سال پیشرو برای تحقق آنها تلاش خواهد کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *