خانه روی خط خبر داخلی سازمان بورس نمی‌تواند به شکل دستوری جلوی روند بازار را بگیرد
سازمان بورس نمی‌تواند به شکل دستوری جلوی روند بازار را بگیرد

سازمان بورس نمی‌تواند به شکل دستوری جلوی روند بازار را بگیرد


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی بیان کرد

سازمان بورس نمی‌تواند به شکل دستوری جلوی روند بازار را بگیرد

۱۸ اردیبهشت‌ماه

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی گفت: بازار سرمایه با حضور سهامداران خرد بسیار بزرگ شده است. بورس تجربه معامله بالغ بر ۵۰۰ هزار کد یونیک در یک روز را داشته است. بورس‌هایی هم‌اندازه بورس ایران هستند که کل سرمایه‌گذاران‌شان به این تعداد نمی‌رسد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سهامداران خرد و عموم مردم با بازار سرمایه درگیر هستند، مقتضیات آن ایجاب می‌کند که نحوه جلب مشارکت‌کنندگان در حوزه معاملات، نظارت و حاکمیت شرکتی با دقت نظر بالایی انجام شود؛ ازاین‌رو به‌دنبال جلوگیری از دست‌اندازی ذی‌نفعان مختلف در این بازار هستیم.

دغدغه ما در قبال شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، حاکم کردن اراده مردم به مدیریت آنها است
رئیس سازمان بورس در خصوص سهام عدالت اظهار کرد: در خصوص سهام عدالت، یکی از دغدغه‌های اصلی شورای عالی بورس این است که چگونه اراده مدیریتی ۵۰ میلیون سهامدار در یک سلسله اقدامات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری منتقل گردد تا حقی از آنها ضایع نشود و عده‌ای با منابع مردم بازی نکنند. ضروری است که از ابزارهای اقتصاد هوشمند برای این موضوع استفاده شود و به جرئت می‌گویم که تاکنون در این حوزه کاری انجام نشده است و نیازمند مدل‌های فنی این حوزه هستیم.
سازمان بورس نمی‌تواند با دستور جلوی روند بازار را بگیرد/ به بازارگردان‌ها نظری تحمیل نشده/ دولت روی بازار سرمایه حساب کرده است
مجید عشقی درباره اتفاقات اخیر در بازار سرمایه گفت: طی جلساتی که با بخش دولتی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار مطمئن برای جذب سرمایه در بخش خصوصی و دولتی، مورد حمایت است و روی بازار سرمایه حساب می‌شود. استراتژی دولت این است که در تأمین مالی همه طرح‌ها در بخش خصوصی، از نقش بازار سرمایه و ارکان این بازار استفاده کند و از این جهت بازار سرمایه مورد حمایت است.
وی افزود: سازمان بورس در هیچ مقطعی در خصوص بالا رفتن یا پایین آمدن شاخص تصمیم نگرفته است. به‌طور کلی، هیچ بازاری را نمی‌توان به‌صورت دستوری اداره کرد. بازار سرمایه نیز از این امر مستثنی نیست. عشقی ادامه داد: بازارگردان‌ها طبیعتاً باید به تعهدات خودشان عمل کنند. سازمان بورس به هیچ وجه چیزی را به آنها تحمیل نکرده و نخواهد کرد. روز گذشته، صندوق‌های تثبیت و توسعه بیش از پنج هزار میلیارد تومان و بازارگردان‌ها نزدیک به یک هزار میلیارد تومان خرید کردند. صندوق‌ها منابع بسیار خوبی دارند که طبق شیوه‌نامه از بازار حمایت می‌کنند. هیجانی که در بازار ایجاد شد، نسبت به حالات عادی بیشتر بوده است.
گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها امیدبخش خواهد بود/برنامه‌های مختلفی برای عرضه‌های اولیه داریم
مجید عشقی خاطرنشان کرد: شرایط بنیادی بازار مورد توجه تحلیلگران خواهد بود و گزارش‌های ۱۲ ماهه در راه است. نسبت‌های مربوط به تولید و فروش شرکت‌ها در فروردین‌ماه نشان می‌دهد که اختلاف معناداری با سال گذشته وجود دارد و امیدبخش است و همچنین بازار سرمایه بهترین بازار برای جذب نقدینگی و فعالیت‌های مولد است و در سال جاری برنامه‌های مختلفی برای عرضه‌های اولیه داریم.
وی اضافه کرد: اولویت و رسالت اصلی ما، هدایت نقدینگی به سمت تولید است و اگر در سال ۱۳۹۹ نیز چنین سیاستی پیش گرفته می‌شد، قطعاً بعد از دو سال ‌و ‌نیم انتظار، نتایج مثبتی در تولید و توسعه پایدار بازار رخ می‌داد. سازمان بورس در سال جاری سیاست‌ مذکور را پیش خواهد گرفت تا منابع به‌طور مستقیم وارد شرکت‌ها شود.
عشقی در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در حال رایزنی هستیم تا شرکت‌هایی که طرح‌های توجیهی قابل‌قبولی دارند، از طریق اوراق بدهی و سایر شیوه‌ها تأمین مالی شوند.
برخلاف سال‌های گذشته، صندوق‌های حمایتی منابع خوبی دارند/ با ورود صندوق‌های بازنشستگی به بورس، بخشی از نگرانی بازنشستگان برطرف می‌شود
مجید عشقی گفت: صندوق‌های‌ حمایتی منابع خوبی دارند. در یک تا دو سال گذشته، روزهایی را داشتیم که منابع صندوق‌های حمایتی نزدیک به صفر می‌شد، اما اکنون چنین نگرانی نداریم. در سه ماه گذشته، صندوق‌ها منابع خوبی داشته و دارند. سهامداران هم باید با دقت ‌بیشتری خرید و فروش کنند. اکنون اتفاق عجیبی در بازار نیفتاده است. این نوسان‌ها جزئی از ذات بازار است و هیچ بازاری دائماً صعودی و نزولی نیست. وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، نیاز بازار است. تا یک تا دو ماه آینده، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی روی کار خواهد آمد. اگر منابع صندوق‌های بازنشستگی را در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند، بخشی از نگرانی رفاهی بازنشستگان برطرف خواهد شد. امسال انرژی زیادی روی موضوع تأمین مالی صرف شده است. امیدوارم بتوانیم به رشد تولید در سال جاری و آینده کمک کنیم.
عرضه‌های دستوری حقوقی‌ها را تکذیب می‌کنم/ شناسایی سود توسط معامله‌گران دلیل بنیادی ندارد
مجید عشقی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: عرضه‌های دستوری و هماهنگ‌شده توسط حقوقی‌ها را تکذیب می‌کنم، بازارگردان‌ها در روند مثبت یا منفی باید به تعهدات خود عمل کنند. چنین بحث‌ها و گفته‌هایی تنها به‌منظور توجیه فروش‌ها بیان می‌شود و اساساً موضوع دستوری بودن آن، صحیح نیست. در حال حاضر شناسایی سود توسط معامله‌گران، هیچ دلیل بنیادی و اقتصادی ندارد.

عرضه‌های اولیه از هفته آینده آغاز می‌شود/ تصمیم عرضه خودرو در بورس کالا با خود خودروسازان است
رئیس سازمان بورس در خصوص عرضه‌های اولیه گفت: عرضه‌های اولیه از هفته آینده آغاز می‌شود؛ البته باید در مورد بحث ارزش‌گذاری و تعیین قیمت پایه با سهامداران عمده توافق شود. وی خبر داد: شرکت‌های خودروسازی می‌توانند خودروهای خود را در بورس کالا عرضه کنند و این فرآیند نه لغو شده و نه توقفی برای آن ایجاد شده است. خودروسازها خودشان می‌توانند در مورد این موضوع تصمیم بگیرند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *