خانه سخن سردبیر تحلیل صنعت و جایگاه آن در بازار سرمایه
تحلیل صنعت و جایگاه آن در بازار سرمایه
0

تحلیل صنعت و جایگاه آن در بازار سرمایه


یکی از مهم‌ترین مباحث در بازار سرمایه، تمرکز بر تحلیل صنایع به‌منظور ارزیابی دقیق‌تر از وضعیت بنگاه‌ها و نیز توسعه آگاهی فعالین بازار است. تحلیل صنعت در بازار سرمایه ازجمله موضوعاتی است که موجب افزایش شفافیت اطلاعاتی و ارتقای سواد مالی سرمایه‌گذاران، همچنین تصمیم‌گیری دقیق‌تر و احتمالاً صحیح‌تر آنها خواهد شد.
از یک منظر، در یک بازار سرمایه‌ی در حال رشد، لازم است بنگاه‌ها خود را با شرایط موجود در بازار تطبیق داده و برای سرمایه‌گذاران، به‌عنوان مشتریان بالقوه اوراق بهادارشان، ظرفیتی شفاف برای تحلیل اطلاعات خود فراهم کنند. ازجمله رابطین میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در بازار سهام، گروه تحلیلگران حرفه‌ای می‌باشند که با تمرکز بر سهام شرکت‌ها سعی در تصمیم‌سازی صحیح برای فعالین بازار سرمایه ‌دارند. در همین خصوص، یکی از راهکارهایی که می‌توان برای تحلیل دقیق‌تر و عمیق‌تر بازار در نظر گرفت برگزاری جلساتی با حضور هر دو گروه« تحلیل‌گران» و « بخش اجرایی صنعت» است که در تعامل با یکدیگر به درکی صحیح و بی‌واسطه از صنعت توسط تحلیلگران منتهی خواهد شد. برقراری ارتباطی مستقیم و نزدیک میان ناشرین فعال در بازار سرمایه و تحلیل گران حرفه‌ای، ایجاد فضایی شفاف و مبتنی بر پویایی در تحلیل شرکت‌ها را به دنبال خواهد شد. از منظری دیگر، درک نگاه تحلیلگران توسط صنایع و آشنا شدن ناشران با زبان تحلیل، به رفتارهایی حرفه‌ای‌تر و منطبق بر استانداردها و هنجارهای علم مالی منتهی خواهد شد. بنابراین تلاش برای ایجاد یک رابطه پایدار و دوسویه بین این گروه‌ها می‌تواند ازجمله اهداف اصلی بازار سرمایه به دلایل پیش‌گفته ازجمله افزایش شفافیت باشد.
در همین راستا، ما نیز در ماهنامه بورس به‌عنوان یکی از بازوهای رسانه‌ای بورس تهران با برگزاری جلساتی منظم با عنوان «تحلیل صنعت در تالار شیشه‌ای» سعی در ایجاد این مفاهمه و بسترسازی برای ارتقای شفافیت بازار خواهیم داشت. درواقع ما به دنبال ایجاد شرایطی هستیم که از یک‌سو، واقعیت‌های هر صنعت از نزدیک توسط تحلیلگران درک شود و از سوی دیگر شرکت‌های فعال در آن صنعت با دغدغه‌های تحلیلگران، دقیق‌تر و از نزدیک آشنا گردند. احتمالاً این رویکرد به درک بهتر هر دو گروه از یکدیگر منتهی خواهد شد. در حقیقت می‌توان امیدوار بود که این موضوع نوعی مفاهمه بین دو بخش مالی و صنعت در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد که هدف ما از مطرح کردن این ایده، در وهله اول همین اتفاق مبارک بوده است.
در این میان یکی از مهم‌ترین صنایعی که ابعاد تحلیلی آن برای فعالان بازار سرمایه مهم است، صنعت دارو به‌عنوان یکی از پایه‌ای‌ترین عوامل ارتقای سطح سلامت جامعه می‌باشد. بر اساس بسیاری از گزارش‌های علمی، رابطه نسبتاً مستقیمی میان سطح توسعه‌ یافتگی صنعت داروسازی کشورها و سطح سلامت آن جامعه وجود دارد. در کشور ما نیز موضوع تحلیل این صنعت به‌عنوان یکی از صنایع استراتژیک بازار سرمایه ازجمله مواردی است که بررسی دقیق آن برای تحلیلگران از اهمیت بالایی برخوردار است. همان‌طور که در سطور پیشین نیز اشاره شد هدف از جلسات تحلیل صنعت، درک دقیق‌تر وضعیت صنایع است. در خصوص صنعت دارو هم تعامل نزدیک با فعالان این صنعت، شرایطی را فراهم خواهد کرد تا بسیاری از موضوعاتی که به شکل کلی و با نگاهی بعضاً ناکامل در لابه‌لای تحلیل‌های انجام‌شده در بازار دیده می‌شود، اصلاح گردیده و به نحوی مطلوب‌تر و واقعی‌تر نمایش داده شوند.
انشاءالله در همین راستا و در پیشبرد این ایده، در آینده نزدیک به سراغ سایر صنایع خواهیم رفت، امید است با درک بهتری از رابطه پیش‌گفته بتوانیم گامی هرچند کوچک برای توسعه بازار سرمایه برداریم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *