خانه روی خط خبر داخلی دلایل افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس
دلایل افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس

دلایل افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس


دکتر صحرائی در برنامه «چشم‌انداز اقتصاد» شبکه ایران کالا تشریح کرد
دلایل افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس

۷ اردیبهشت

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با حضور در برنامه «چشم‌انداز اقتصاد» شبکه ایران کالا به بررسی علل افزایش جذابیت بورس و معرفی دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار پرداخت.
بنابراین گزارش، دکتر علی صحرائی که همراه با دکتر محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار؛ دکتر علی صالح‌آبادی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار و دکتر علی‌اکبر عرب‌مازار، استاد دانشگاه شهید بهشتی در این برنامه که با موضوع «ارزیابی ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس» پخش شد، حضور یافته بود، ازجمله دلایل توجه سرمایه‌گذاران به این بازار و جذابیت بورس را تنوع سهام و عرضه‌های اولیه دانست.

استقبال بی‌سابقه مردم از بازار سرمایه
دکتر صحرائی در این گفتگو اظهار داشت: استقبال اخیر مردم از بورس در طول تاریخ ۵۲ ساله بورس بی‌نظیر بوده است که آن را نتیجه زحمات مدیران قبلی بورس می‌دانیم. مدیران قبلی بورس از سال ۸۴ به بعد قوانین را به نفع بازار و سرمایه‌گذاران تغییر دادند که یکی از این قوانین، امکان عرضه اولیه سهام به همه کدهای بورسی بود.
وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر شفافیت بورس به‌قدری بوده است که سرمایه مردم را به خود جذب کرده است ضمن آنکه برای سرمایه‌گذاران امکان معاملات آنلاین ایجاد شد تا با کمترین سرمایه بتوانند در بورس حضور یابند.
وی گفت: در حال حاضر ۳۳۵ شرکت در ۴۰ صنعت در بورس حضور دارند و حضور این تعداد شرکت، بازار متنوعی را شکل داده است علاوه بر آنکه برای افراد کم ریسک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و برای افرادی که حاضر به پذیرش ریسک بالا هستند، ورود مستقیم به بازار ایجاد شده است.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران به میزان استقبال از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) که اخیراً در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد اشاره کرد و افزود: در جریان عرضه سهام این شرکت، حدود دو میلیون نفر تقاضای خرید داشتند که این تعداد خریدار، رقم کم‌نظیری به‌حساب می‌آید.
دکتر صحرائی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ میانگین ارزش معاملات ۲ هزار میلیارد تومان بود اما در نخستین ماه از سال ۹۹ میزان معاملات به ۶ هزار میلیارد تومان رسید که این امر نشان‌دهنده افزایش نقدینگی واردشده در بورس است و به نظر می‌رسد افزایش حجم صادرات برخی از شرکت‌ها در کنار افزایش قیمت ارز جذابیت زیادی را برای سرمایه‌گذاران نسبت به این شرکت‌های بورسی ایجاد کرده و موج جدیدی از تقاضا بر اساس این تحولات ایجاد شده است.

نقدشوندگی سهام، مزیت بورس نسبت به خرید ملک است
محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز که در این برنامه حضور یافته بود در مقایسه بازار مسکن و بورس گفت: یکی از دلایل رکود در بخش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن بالا بودن ریسک نقدشوندگی است و سرمایه افراد به‌سختی نقد می‌شود اما در بازار بورس ضریب نقد شوندگی بالا است و سهم‌ها به‌سرعت قابلیت تبدیل به نقدینگی را دارند. این عواملی است که منجر به افزایش استقبال سهامداران از بازار بورس شده است.
خدابخش به افرادی که به‌تازگی وارد بورس شده‌اند پیشنهاد داد اگر تخصص دارند به‌طور مستقیم و اگر ندارند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند. به گفته وی افراد اگر به کارگزاری و افراد سبدگردان بدون مجوز مراجعه کنند قطعاً ضرر خواهند کرد و توصیه اکید ما این است که به افراد دارای صلاحیت و مجوز مراجعه و سرمایه خود را در اختیار آن‌ها بگذارند.

دولت برای حفظ تعادل در بازار عرضه‌های اولیه را افزایش دهد
علی صالح‌آبادی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه این برنامه گفت: باید در بازار عرضه‌های اولیه زیادی داشته باشیم تا بتواند نقدینگی موجود در بازار را جذب خود کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز می‌توانند نقدینگی مردم را جذب کنند و به گردش بیندازند ضمن آنکه سهام عدالت نیز در جذب نقدینگی مؤثر است به‌شرط آنکه در بورس قابل نقد باشد.
وی تأکید کرد: بخشی از پول‌های واردشده به بورس باید در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار بگیرد تا بتواند رونق تولید را ایجاد کند. دولت نیز باید میزان عرضه‌های اولیه را افزایش دهد تا عطش خرید سهم کاسته شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *