خانه روی خط خبر داخلی دکتر حسن قالیباف اصل، سکان‌دار جدید سازمان بورس
دکتر حسن قالیباف اصل، سکان‌دار جدید سازمان بورس

دکتر حسن قالیباف اصل، سکان‌دار جدید سازمان بورس


با نظر شورای عالی بورس و اوراق بهادار رقم خورد
دکتر حسن قالیباف اصل، سکان‌دار جدید سازمان بورس

۲۳ فروردین

شورای عالی بورس به‌اتفاق آراء دکتر حسن قالیباف اصل را به‌عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب کرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران، شورای عالی بورس در جلسه بیست و سوم فروردین‌ماه، پس از بررسی مفصل و با قدردانی از زحمات دکتر محمدی که کارنامه مثبت و روشنی را در این سکان برجای گذاشت و ضمن پذیرش استعفای وی، دکتر قالیباف را با بیش از ۱۰ سال سابقه اجرایی در حوزه بازار سرمایه به‌عنوان عضو و رئیس هیئت‌مدیره بورس و اوراق بهادار برگزید. بر اساس این گزارش معارفه رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار و تکریم رئیس سابق آن، روز بیست و چهارم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی
بازار سرمایه، سکوی جهش اقتصادی است

 

در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در وزارت اقتصاد، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، بازار سرمایه را با توجه به ظرفیت‌های فراوان، سکویی مناسب برای جهش اقتصادی توصیف کرد و گفت: با برنامه‌ریزی و تدبیر لازم می‌توان این بازار و ابزارهای آن را برای مردمی کردن اقتصاد و شکل‌گیری نگاه عدالت جویانه به کار گرفت.
وی اظهار داشت: بازار سرمایه امروز به مرتبتی رسیده که می‌توان به‌عنوان بال نخست در تأمین مالی اقتصاد کشور به آن امید بست.
دژپسند ادامه داد: هم‌اکنون سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد به یک‌چهارم افزایش یافته و البته هنوز امکان رشد دارد و با توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه و تدبیر لازم، می‌توان این آمار را حداقل تا ۵۰ درصد افزایش داد. به‌ویژه اینکه این بازار پتانسیل بسیار خوبی در مردمی کردن اقتصاد دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: در حال حاضر، بازار سرمایه شفاف‌ترین نهاد اقتصادی است و در دوران ریاست دکتر محمدی و همکاران وی، اقدامات مؤثر و ارزشمندی به‌ویژه در راستای مردمی کردن اقتصاد انجام شد و در آینده نیز بازار سرمایه هوشمند در دستور کار وزارت اقتصاد قرار دارد.
دژپسند، در پایان این مراسم از رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار خواست به‌عنوان مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی به رسالت خود در اقتصاد کشور ادامه دهد.

دکتر قالیباف اصل
بازار سرمایه با قدرت به جلو حرکت می‌کند

 

دکتر حسن قالیباف اصل، در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس اوراق بهادار ضمن تشکر از حمایت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی از بازار سرمایه، ابراز داشت: شرایط فعلی، فرصت خوبی برای توسعه بازار سرمایه است تا جایگاه بیشتری در اقتصاد ملی پیدا کند.
وی بابیان اینکه بازار سرمایه نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است، اظهار داشت: امروز، افراد جدیدی وارد بازار شده‌اند و فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تا دورترین نقاط کشور رسوخ کرده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأمین مالی شرکت‌های سهامی عام را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: وظیفه ما، بورس‌ها و تأمین سرمایه‌ها این است که از شرکت‌های حاضر در این بازار حمایت کنیم تا بتوانند از طریق بازار سرمایه تأمین مالی مناسبی را انجام دهند.
وی همچنین با اشاره به لزوم برگزاری مجامع الکترونیک گفت: کرونا امروز درس‌های فراوانی را پیش روی ما گذاشته و نباید اجازه داد مجامع شرکت‌های بورسی به تنفس بخورد.
دکتر قالیباف اصل با تأکید بر اینکه نیاز فعالان بازار در اولویت توجه سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد، ادامه داد: تلاش می‌شود تا روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسهیل شود و احترام به نیازهای مخاطبان بازار سرمایه و ارباب‌رجوع سرلوحه کار ما قرار خواهد داشت.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر جایگاه بازار بدهی در کشور گفت: بازار بدهی علیرغم رشد خوبی که داشته، هنوز در اقتصاد جای رشد دارد و با همکاری تمامی ارکان بازار سرمایه، دولت، مجلس و رسانه‌ها، این بازار و در کل، بازار سرمایه را باقدرت به پیش خواهیم برد.

دکتر محمدی
ارزش بازار سرمایه از تولید ناخالص داخلی عبور کرد

 

در این مراسم دکتر شاپور محمدی، رئیس سابق سازمان بورس با تشکر از وزیر امور اقتصادی و دارایی بابت حمایتش از بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران اظهار داشت: بازار سرمایه به لطف این حمایت و تلاش‌های ارکان و نهادهای مالی، مسیری پویا را طی می‌کند و فعالان بازار نیز بازده مناسبی را در دوره‌ای ۴۵ ماهه کسب کردند.
دکتر محمدی افزود: بازار سرمایه در ۴۵ ماه گذشته و قبل از آن، گام‌های مناسبی در جهت توسعه برداشته که درنتیجه آن، ارزش بازار در ارقامی بالاتر از تولید ناخالص داخلی (GDP) قرار گرفته است.
وی بابیان اینکه آماری که سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می‌کند، آمار واقعی عملکرد شرکت‌ها است، افزود: مجموع شرکت‌های پذیرش‌شده، ثبت‌شده و درج‌شده در تاریخ ۵ مرداد ۹۵، ۵۵۴ شرکت بود که امروز این رقم به ۶۲۹ شرکت رسیده است.
رئیس سابق سازمان بورس همچنین ادامه داد: تنها در سه ماه پایانی سال گذشته، ۱۰۸ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه صادر شده است.
دکتر محمدی با تأکید بر اینکه فرشته نجات سرمایه‌گذار، توجه به رابطه سودآوری و قیمت سهام است، اظهار داشت: این قانون به‌عنوان اصل اول مالی شناخته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی سریع و به‌موقع، مهم‌ترین رکن در تصمیم‌سازی صحیح برای سرمایه‌گذاران و سهامداران است و همواره به‌طورجدی از سوی نهاد ناظر بازار سرمایه کشور پیگیری شده، ابراز داشت: با توجه به اقدامات انجام شده در این حوزه، میانگین تعداد روزهای تأخیر در انتشار اطلاعات توسط شرکت‌ها از ۱۱ روز در ابتدای سال ۱۳۹۷ به یک روز در پایان سال گذشته کاهش یافت. همچنین طی چهار سال گذشته شاخص ارائه به‌موقع اطلاعات از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد رسید. شاخص ممانعت از ارائه اطلاعات نیز از ۳۴ درصد به دو درصد رسید.
خاطرنشان می‌شود دکتر حسن قالیباف اصل دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران داشته و پیش‌ازاین رئیس دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا بود. دکتر قالیباف با توجه به سابقه و عملکرد مناسب در بازار سرمایه از سال ۱۳۸۷ به مدت ۱۰ سال، دومین سکانداری بورس تهران پس از اجرایی شدن قانون جدید بازار سرمایه در سال ۱۳۸۴ را در رزومه خود دارد. همچنین دکتر قالیباف اصل دارای سوابق اجرایی شامل حسابرس دیوان محاسبات کشور، مدیر سرمایه‌گذاری، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره سرمایه‌گذاری ایرانیان و سرمایه‌گذاری امید بوده است.
شایان‌ذکر است عضویت در هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهراء به عنوان مدرس دروس مالی در دانشگاه‌های الزهراء، تهران، علوم اقتصادی وزارت دارایی، امام حسین (ع) و آزاد اسلامی و استاد راهنما و مشاور پایان‌نامه‌های متعدد در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت مالی و همچنین تألیف ۲ کتاب، تألیف بیش از ۲۹ مقاله و ارائه بیش از ۱۰ مقاله در کنفرانس‌ها از سوابق آموزشی و پژوهشی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به شمار می‌آید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *