خانه روی خط خبر سازمان بورس در فراز و فرودهای شاخص بورس، نقشی ندارد
سازمان بورس در فراز و فرودهای شاخص بورس، نقشی ندارد
0

سازمان بورس در فراز و فرودهای شاخص بورس، نقشی ندارد


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد

سازمان بورس در فراز و فرودهای شاخص بورس، نقشی ندارد

۷ اردیبهشت‌ماه

«مجید عشقی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، به بهبود روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و گفت: اکنون بر اساس اقدامات انجام‌شده، بازار روند خوبی را در پیش گرفته و به مرحله ایجاد ثبات و آرامش رسیده است. وی مسئله مدیریت بازار در وضعیت فعلی را از دو جنبه، مورد تحلیل قرار داد و افزود: نخستین جنبه، جنبه مربوط به افزایش سود شرکت‌ها است و جنبه دیگر وابسته به بحث روانی، مالی و رفتاری است که روند معاملات این بازار را تحت تأثیر خود قرار داده است. مجید عشقی، بازار سرمایه را جزو بازارهای آینده‌دار در اقتصاد کشور دانست و گفت: فردی که تصمیم به خرید سهام در بازار می‌گیرد؛ درواقع اقدام به دریافت سود در آینده می‌کند که در صورت وجود فضای مثبت روانی و فضای معقول اقتصادی، خوش‌بینی‌ها نسبت به بازار بیشتر می‌شود و سرمایه‌گذاران تمایل به خرید سهام در بازار پیدا می‌کنند. به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ممکن است متغیرهای واقعی در اقتصاد کشور با تغییر چندانی همراه نشوند، اما قیمت سهام شرکت‌ها تحت تأثیر جو مثبت و منفی ایجادشده در بازار، با تغییر همراه می‌شوند.

اقدام سخت سازمان بورس در بازگشت اعتماد به بازار سرمایه
وی بازگشت اعتماد به بازار سرمایه را جزو اقدامات دشوار در این بازار عنوان کرد و افزود: رسانه به‌عنوان ناظر بخش عمومی محسوب می‌شود، همچنین می‌تواند در نظارت عامه‌ای که برای بازار به آن نیاز داریم، نقش مهمی ایفا کند که سازمان بورس هم به‌طور حتم از این مسئله استقبال خواهد کرد.

واریز سود سهام عدالت به حساب ۴۴ میلیون سهامدار
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به واریز سود سهام عدالت ۴۴ میلیون سهامدار تا قبل از به پایان رسیدن سال ۱۴۰۰ تأکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی و جمع‌آوری این سودها اقدامی بسیار دشوار بود که به‌خوبی از عهده آن برآمدیم.وی ادامه داد: مشمولان سهام عدالت هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که بتوانند سود قابل قبولی از سهام خود به دست آورند، با توجه به وجود چنین مسائلی، سازمان بورس باید به فرهنگ‌سازی گسترده درخصوص این سهام بپردازد.مجید عشقی مشکل بازار در سال ۹۹ را معطوف به فرهنگ‌سازی دانست و گفت: برخی در این بازار دچار ضربه سنگین شده بودند، زیرا چنین تصوری داشتند که بتوانند یک‌شبه برای جلوگیری از عقب ماندن ناشی از تورم، بازدهی کلانی را از این بازار کسب کنند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه در سال‌های گذشته چندین بار شاهد رشد و ریزش‌های سنگین شاخص بورس بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بودیم، ادامه داد: با توجه به چنین اتفاقی، ریزش شاخص بورس در سال ۹۹ نمای بدی را در بین سهامداران ایجاد کرد که این اتفاق ناشی از حضور جمع گسترده سهامداران به این بازار بود. وی با اشاره به اینکه مسئله مربوط به اعتمادسازی در بازار سرمایه به‌عنوان اقدامی زمان‌بر تلقی می‌شود، افزود: در ۶ ماه گذشته سعی داشتیم تا برخی از اقدامات زیرساختی را به کار بگیریم که اکنون برخی از آنها را به مرحله اجرا رسانده‌ایم.

سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان ناظر بر معاملات بازار سرمایه
مجید عشقی با بیان اینکه سازمان بورس به‌عنوان سازمان ناظر معاملات بازار سرمایه محسوب می‌شود، گفت: این سازمان فقط عهده‌دار ایجاد قوانین و مقررات برای معاملات است، همچنین سازمان بورس نقش ناظر بازار و نهادهای مالی را بر عهده دارد و بخش حقوقی این سازمان، عهده‌دار پیگیری تخلفات رخ‌داده در این بازار است.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: اتفاقی که در بازار سرمایه رخ داده، این است که فرازوفرودهای ایجادشده در شاخص بورس، به پای سازمان بورس نوشته شده است؛ درحالی‌که این سازمان هیچ نقشی در روند معاملات این بازار ندارد. وی با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی و حقوقی حاضر در بازار، نسبت به خوش‌بینی و سیگنال‌های ایجادشده اقدام به خرید سهام در بازار می‌کنند، گفت: بیش از ۸۰ درصد از خریداران بازار، سهامداران حقیقی هستند و این اتفاق ناشی از تصمیم‌گیری‌های این سیاست‌گذاران است.مجید عشقی با تأکید بر اینکه امیدواریم در سال ۱۴۰۱ بتوانیم کمک ویژه‌ای را به بخش واقعی اقتصاد کشور داشته باشیم، ادامه داد: این اقدام جزو برنامه‌های عمده سازمان بورس است تا جذب سرمایه در شرکت‌ها انجام شود و از این طریق شاهد رونق تولید در کشور باشیم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سال گذشته دولت بیش از بخش خصوصی، اقدام به تأمین مالی از بازار سرمایه کرد، گفت: اکنون درصدد هستیم تا سهم بخش خصوصی از تأمین مالی را افزایش دهیم.

بورس، عنصر اقتصادی کشور
وی با بیان اینکه بورس می‌تواند عنصر اقتصادی کشور باشد، اظهار داشت: اکنون ارزش معاملات بازار سرمایه به بیش از هشت هزار میلیارد تومان رسیده است، این عدد نشان‌دهنده آن است که بازار در وضعیت خوبی قرار گرفته است. مجید عشقی به انتشار صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ شرکت‌ها تأکید کرد و ادامه داد: با توجه به آمار ارائه‌شده، وضعیت شرکت‌ها مطلوب است و می‌توان نسبت به آینده این بازار امیدوار بود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حفظ حقوق سهامداران به‌عنوان بحث جدی سازمان بورس تلقی می‌شود؛ باید در ابتدا اعتمادسازی صورت بگیرد و سرمایه‌ها وارد بخش تولید شوند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *