خانه روی خط خبر تأمین مالی از چرخه بازار سرمایه، راهی بدون افزایش نقدینگی و تورم
تأمین مالی از چرخه بازار سرمایه، راهی بدون افزایش نقدینگی و تورم
0

تأمین مالی از چرخه بازار سرمایه، راهی بدون افزایش نقدینگی و تورم


رئیس اسبق بانک مرکزی اعلام کرد

تأمین مالی از چرخه بازار سرمایه، راهی بدون افزایش نقدینگی و تورم

۱۸ اردیبهشت‌ماه

رئیس اسبق بانک مرکزی، در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: تسهیلات تکلیفی باید در حد و توان بانک‌ها باشد؛ در غیر این صورت بانک‌ها به بانک مرکزی بدهکار خواهند شد که بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها و بانک مرکزی نیز باعث افزایش نقدینگی و تورم لجام‌گسیخته می‌شود.
محمود بهمنی اظهار داشت: سیاست بورس این است که عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده معاملات این بازار باشد و در این زمان می‌توان شاهد روندی معقول در تمامی معاملات بازار سرمایه بود.
وی با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد دخالتی در معاملات بورس صورت گیرد و از طریق برخی رفتارها آدرس غلط به بازار سرمایه داده شود، به‌طور حتم شاهد به خطر افتادن سرمایه‌های مردم در بازار سهام خواهیم بود، خاطرنشان کرد: به دنبال چنین اتفاقی، عده‌ای متحمل ضرر و زیان‌های سنگین می‌شوند و به‌مراتب شاهد کاهش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس و کاهش ورود نقدینگی به این بازار خواهیم بود.
محمود بهمنی با اعتقاد بر اینکه دخالت دولت در بازار سرمایه، از جمله اشتباهات محض است که بارها شاهد تبعات منفی آن در بازار سرمایه و نیز اقتصاد کشور بوده‌ایم، گفت: به‌هیچ‌عنوان نباید شاهد ورود دولت و نیز تصمیم‌گیری مسئولان در حوزه معاملات بازار سرمایه باشیم.
رئیس بانک مرکزی در دولت دهم، با بیان اینکه سیاست‌ها در معاملات بازار سرمایه باید به‌گونه‌ای باشد که امکان دخالت در معاملات این بازار وجود نداشته باشد، افزود: باید اجازه داده شود تا این بازار بر اساس سازوکار‌های خود عمل کند تا بتواند حالتی از تعادل را به خود بگیرد.
به گفته وی، سیاست‌های اعمال‌شده در بورس، باید مورد مدیریت قرار بگیرد و به‌طور حتم تصمیمات اتخاذشده برای بازار سرمایه متناسب با شرایط اقتصادی باشد.
بهمنی با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌ها به‌هیچ‌عنوان نباید بر این اساس باشد که به‌طور کامل به بازار پول بی‌توجهی شود و بازار سرمایه مورد توجه شدید مسئولان قرار گیرد، گفت: باید اقدامی صورت گیرد که استفاده از این بازارها به‌صورت متعادل باشد تا از این طریق ضربه‌ای به اقتصاد کشور وارد نشود.
رئیس اسبق بانک مرکزی، اقتصاد کشور را بانک‌محور دانست و افزود: اکنون همه فشارها بر روی سیستم بانکی است و چنین تفکری وجود دارد که سیستم بانکی باید تأمین‌کننده همه نیازهای کشور باشد، در صورتی که چنین تفکری اشتباه است و باید اقدامات لازم در زمینه رفع این نوع نگاه صورت بگیرد.
وی با اشاره به محدودیت منابع در بانک‌ها، گفت: با توجه به چنین مسئله‌ای، اگر قرار باشد بانک‌ها بیشتر از منابع موجود تأمین نیاز کنند، به‌مرور شاهد بالا رفتن میزان نقدینگی در کشور و نیز افزایش تورم در اقتصاد کشور خواهیم بود؛ بنابراین باید استفاده درست و بجا از بازار پول و سرمایه در تأمین مالی، مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
رئیس بانک مرکزی در دولت دهم، در پایان تأکید کرد:‌ سیاست پولی و بانکی باید هماهنگ با یکدیگر باشند تا بتوان اقدامات مدنظر را به بهترین نحو انجام داد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *