خانه روی خط خبر داخلی مشکل کمبود نهادهای واسط در انتشار اوراق برطرف شد
مشکل کمبود نهادهای واسط در انتشار اوراق برطرف شد
0

مشکل کمبود نهادهای واسط در انتشار اوراق برطرف شد


رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد

مشکل کمبود نهادهای واسط در انتشار اوراق برطرف شد
۱۶ فروردین‌ماه

با پیشنهاد اصلاح ماده ۶ دستورالعمل فعالیت نهادهای واسط، شرکت مدیریت دارایی مرکزی می‌تواند برای انتشار هر نوع از اوراق (مرابحه، منفعت و …) دارای ضامن شخص حقوقی به ترتیب مذکور در مقررات مربوطه، یک نهاد واسط تخصیص داده و برای تأمین مالی متقاضیان مختلف از نهاد واسط مذکور به‌دفعات استفاده کند.
مرتضی چشان، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: با عنایت به موافقت شورای عالی بورس و هیئت مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار با پیشنهاد اصلاح ماده ۶ دستورالعمل فعالیت نهادهای واسط، شرکت مدیریت دارایی مرکزی می‌تواند برای انتشار هر نوع از اوراق (مرابحه، منفعت و …) دارای ضامن شخص حقوقی به ترتیب مذکور در مقررات مربوطه، یک نهاد واسط تخصیص داده و برای تأمین مالی متقاضیان مختلف از نهاد واسط مذکور به‌دفعات استفاده کند. همچنین مدیریت دارایی مرکزی می‌تواند برای انتشار اوراق مرابحه بدون ضامن شخص حقوقی، یک نهاد واسط تخصیص دهد و برای تأمین مالی متقاضیان مختلف از نهادهای واسط مذکور به‌دفعات استفاده کند.
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: پیش از اصلاح ماده فوق، هر شرکتی که بدون ضامن شخص حقوقی جهت تأمین مالی اقدام به انتشار اوراق مرابحه می‌کرد، نیاز به تخصیص یک نهاد واسط مجزا به ازای هر شرکت و حتی به ازای طرح‌های مختلف یک شرکت بود. این امر با توجه به مشکلات و سختی‌های تأسیس نهادهای واسط و افزایش درخواست‌های تأمین مالی، باعث کمبود نهادهای واسط شده بود. چشان بیان کرد: با اصلاح ماده فوق، از این به بعد برای انتشار کلیه اوراق مرابحه، صرفاً با استفاده از دو نهاد واسط یعنی یک نهاد واسط جهت انتشار اوراق متقاضیان مختلف که با ضمانت شخص حقوقی منتشر می‌شوند (مشابه سایر اوراق) و یک نهاد واسط صرفاً جهت انتشار اوراق مرابحه متقاضیان مختلف با سایر تضامین (وثایق و رتبه اعتباری)، انجام خواهد شد.
وی افزود: با توجه به تعدد اوراق مرابحه نسبت به سایر ابزارهای تأمین مالی، تخصیص دو نهاد واسط برای انتشار اوراق مرابحه کلیۀ متقاضیان تأمین مالی، امکان استفاده از ظرفیت نهادهای واسط قبلی که تعهدات مربوط به اوراق منتشره آنها به پایان رسیده و تسویه شده است جهت انتشار سایر اوراق ازجمله اجاره، منفعت، خرید دین و … مهیا خواهد شد. ایشان گفت: اصلاح این ماده موجب افزایش سرعت و سهولت تأمین مالی شرکت‌ها می‌شود و در صورت تسریع در تکمیل و ارائه مدارک توسط متقاضی تأمین مالی، زمان تأمین مالی کمتر نیز خواهد شد که این موضوع نیازمند اهتمام متقاضی تأمین مالی نسبت به انجام به‌موقع فرآیندهای انتشار اوراق است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *