خانه روی خط خبر داخلی واریز وجوه حق تقدم استفاده‌نشده در سال‌های گذشته از طریق سامانه سجام
واریز وجوه حق تقدم استفاده‌نشده در سال‌های گذشته از طریق سامانه سجام
0

واریز وجوه حق تقدم استفاده‌نشده در سال‌های گذشته از طریق سامانه سجام


رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد

واریز وجوه حق تقدم استفاده‌نشده در سال‌های گذشته از طریق سامانه سجام

۱۹ فروردین‌ماه

با تغییراتی که در ماده ۱۷ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار رقم خورد، کلیه شرکت‌ها موظف شدند که این وجوه را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری به ‌حساب سهامداران سجامی واریز کنند. همچنین وجوه حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده‌نشده سهامداران سجامی در سال‌های گذشته (سنواتی) که نزد شرکت‌ها باقی مانده است نیز باید از طریق سجام به ‌حساب آنان واریز شده و تسویه شود.
احمد لطفی، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) در خصوص ابلاغیه جدید سازمان بورس مبنی بر واریز وجوه ناشی از فروش حق تقدم‌های استفاده‌نشده از طریق سامانه سجام، اظهار کرد: در افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سهامداران شرکت در تاریخ تصویب افزایش سرمایه، دارای حق تقدم در خرید سهام جدید هستند. شرکت موظف است درصورتی‌که این سهامداران، از حق تقدم در مهلت مقرر استفاده نکنند، آن را از طریق بازار سرمایه به فروش برساند و وجوه حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌های مربوطه به‌حساب سهامداران واریز کند.
وی افزود: پیش از اصلاح دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه، شرکت‌ها ملزم به واریز مبالغ حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده‌نشده از طریق سجام و بستر سپرده‌گذاری مرکزی نبوده و سهامداران پس از انتشار اطلاعیه پرداخت در سامانه کدال عمدتاً از طریق مراجعه به بانک‌ها اقدام به دریافت وجوه مربوطه می‌کردند.
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با تغییراتی که در ماده ۱۷ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس رقم خورد، کلیه شرکت‌ها موظف شدند که این وجوه را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری به‌حساب سهامداران سجامی واریز کنند. همچنین وجوه حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده‌نشده سهامداران سجامی در سال‌های گذشته (سنواتی) که نزد شرکت‌ها باقی مانده است نیز باید از طریق سجام به‌ حساب آنان واریز و تسویه شود.
وی تشریح کرد: سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند نیز می‌توانند مطابق رویه گذشته وجوه مربوط را دریافت کنند. شرکت‌ها نیز موظف هستند که اطلاعیه نحوه دریافت وجوه ناشی از فروش حق تقدم‌های استفاده‌نشده این گروه از سهامداران را همزمان با اطلاعیه پرداخت وجوه سهامداران سجامی در سامانه کدال منتشر کنند.
لطفی گفت: با توجه به الزام پرداخت سود تقسیمی از طریق سجام و همچنین رفع چالش‌های موجود و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، خوشبختانه گامی دیگر در جهت تسهیل امور سهامداران در بازار سرمایه برداشته شده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *