معرفی معاونت اجرایی شرکت بورس اوراق بهادار تهران
معاونت اجرایی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، بهمنظور پشتیبانی و فراهم نمودن امکانات موردنیاز شرکت بورس تهران و فراهم کردن بستری امن و پایدار جهت ارائه خدمات زیرساختی مرکز داده این شرکت به ارکان بازار سرمایه در حال فعالیت است.
این معاونت متشکل از ۵ مدیریت، شامل «مدیریت مالی»، «مدیریت اداری»، «مدیریت فناوری و توسعه نرمافزاری»، «مدیریت مرکز داده» و «مدیریت توسعه و نگهداری ساختمان» است. هر یک از مدیریتهای مزبور در شرکت بورس تهران، اهداف و وظایفی دارند که درمجموع، نیازمندیهای حوزههای «مالی»، «انسانی»، «پشتیبانی»، «فناوری اطلاعات» و «توسعه ساختمانی» را در جهت پیشبرد اهداف این شرکت تأمین میکنند.
مأموریت و اهداف اصلی معاونت اجرایی شرکت
بهرهگیری از پتانسیلهای فناوری اطلاعات و تبدیلشدن به یک سازمان الکترونیکی یکپارچه؛
افزایش بهرهوری و توانمندسازی منابع انسانی و افزایش سطح رضایت و امنیت شغلی؛
ارائه خدمات پشتیبانی مطلوب به واحدهای مختلف شرکت؛
مدیریت بهینه منابع و مصارف شرکت؛
پشتیبانی زیرساختهای فناوری اطلاعات، جهت تسهیل حرکت به سمت اهداف استراتژیک شرکت و همچنین ارائه خدمات زیرساختی امن و پایدار مرکز داده به ارکان بازار سرمایه؛
ایجاد بستری مناسب جهت توسعه الکترونیکی و ارتقاء سطح پدافندی؛
توسعه و نگهداری ساختمان مرکزی بورس تهران و ساختمانهای تالارهای مناطق در سطح کشور.
مدیریت مالی
مأموریت و اهداف اصلی
برنامهریزی، هدایت و نظارت بر کلیه عملیات مالی و حسن اجرای مصوبات و دستورالعملهای ذیربط؛
تهیه و تنظیم بودجه سالانه و مقایسه نتایج عملکرد در مقاطع مختلف با بودجه مصوب؛
تهیه و تنظیم دستورالعملها، روشها و رویههای مالی، بهمنظور ایجاد هماهنگی و انجام عملیات حسابداری بر اساس اصول و استانداردهای حسابداری؛
رسیدگی به اسناد و مدارک و تهیه، تنظیم و نگهداری در دفاتر مالی؛
تهیه و تنظیم صورتهای مالی در مقاطع سهماهه، ششماهه، نهماهه، سالانه و افشاء بهموقع در سامانه؛
تجزیه و تحلیل نسبتهای مالی و تهیه گزارش و پیشنهادهای مربوطه برای بهبود عملیات؛
همافزایی و سرعتبخشی در ارائه خدمات با حفظ هماهنگی بین واحدهای فرعی تحت سرپرستی.
مدیریت اداری
مأموریت و اهداف اصلی
انجام اقدامات موردنیاز جهت کارمندیابی و آموزش کارکنان، ارزیابی عملکرد و سیستم پاداش و همچنین، ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان؛
تهیه و ارائه گزارشهای موردنیاز معاونت اجرایی؛
انجام مطالعات و ارائه طرحها در مورد نظام پرداخت «حقوق و مزایا»، «فوقالعادههای مستقیم و غیرمستقیم»، «کمکهای نقدی و غیرنقدی» و سایر امتیازات مادی از قبیل: مزایای رفاهی- بهداشتی، پسانداز، انواع وامها و فوقالعادههای مختلف؛
نظارت بر انجام امور مربوط به انتصابات، ترفیعات و تعدیل سوابق و مدارک تحصیلی؛
نظارت بر انجام امور منابع انسانی مانند امور استخدامی، قراردادهای پرسنلی، امور داخل سازمانی (ترفیع، جابجایی، پاداش، تنبیه، مرخصی و…)، ارزیابی عملکرد، امور بیمه، اهدای وام و…؛
بررسی زمینههای نیاز آموزشی کارکنان شرکت بهمنظور بالا بردن سطح تخصص، مهارتها، کارایی و تواناییهای فنی نیروهای انسانی؛
برقراری ارتباط با مراکز و مؤسسات آموزشی داخلی و خارجی، جهت تشکیل دورههای آموزشی برای کارکنان و انجام امور مربوط به اجرای این دورهها؛
نظارت بر برقراری روابط مطلوب و هماهنگ در کلیه واحدهای سازمانی و حصول اطمینان از استفاده از قوانین کار، تأمین اجتماعی، حفاظت و بهداشت؛
نظارت، استعلام قیمت و تأیید آن، جهت خرید مایحتاج و ملزومات اداری، رفاهی، تفریحی و تشریفاتی – تدارکاتی شرکت؛
تأیید و ابلاغ کلیه پرداختهای مالی کارکنان به امور مالی، جهت پرداخت بهموقع آن؛
نظارت بر ارسال و دریافت مرسولات شرکت و بایگانی مدارک و مستندات مربوطه؛
نظارت و برنامهریزی جهت انجام امور مربوط به حفظ، نگهداری و پاکیزهسازی ساختمان شرکت.
مدیریت فناوری و توسعه نرمافزاری
مأموریت و اهداف اصلی
حوزه سامانههای عملیاتی
تولید و استقرار سامانه جامع عملیات بازار نقد (شامل ۵ سامانه مجزا: بازارگردانی، معاملات عمده، عرضه اولیه، معاملات خارج از ساعت و معاملات بلوک)؛
تولید و استقرار تارنمای تالار مناطق.
حوزه علوم داده
ایجاد اشراف اطلاعاتی به وسیله جمعآوری و یکپارچهسازی اطلاعات موجود در همه بخشهای بازار سرمایه؛
ایجاد پایگاه داده جامع اطلاعات بورس اوراق بهادار تهران؛
ایجاد دسترسی بر خط و سریع به پایگاههای دادههای یکپارچه، از طریق داشبوردهای مدیریتی به هیئت مدیره، مدیرعامل و معاونتهای شرکت؛
تولید سامانه پشتیبان تصمیم، مبتنی بر روشهای دادهکاوی و کشف دانش از دادهها؛
تولید سامانههای مبتنی بر یادگیری ماشین و بهرهگیری از آنها در نظارت هوشمند.
برخی از دستاوردهای مدیریت فناوری و توسعه نرمافزاری در سال جاری به شرح ذیل است:
تولید سامانههای ناظر هوشمند بازارگردان؛
ایجاد زیرساخت یکپارچه توسعه نرمافزاری؛
ایجاد زیرساخت رایانش ابری جهت استقرار سامانههای تولیدشده؛
تولید اولین سامانه اپلیکیشن موبایل بورس اوراق بهادار تهران؛
برگزاری همایش «شرکتهای دانشبنیان، بازار سرمایه، دورنمای آینده».
مدیریت مرکز داده
مأموریت و اهداف اصلی
در حال حاضر این مدیریت فعالیت خود را در دو حوزه «زیرساخت، شبکه و پشتیبانی» و همچنین «عملیات مرکز داده» انجام میدهد. مهمترین مأموریت این مدیریت، تسهیل و بهبود عملکرد شرکت از طریق فراهمسازی زیرساختهای تکنولوژیکی، پشتیبانی و نگهداری شبکه و زیرساختها با تکیه بر دانش فنی این مجموعه و ارائه خدمات زیرساختی مرکز داده به ارکان بازار سرمایه جهت بهبود وضعیت زیرساختی و پدافندی این خانواده بزرگ است.
حوزه زیرساخت، شبکه و پشتیبانی
طراحی و برنامهریزی زیرساخت شبکه و اینترنت؛
نگهداری، ایمنسازی، پشتیبانی و مدیریت فنی تجهیزات فعال زیرساخت شبکه و اینترنت و سامانه دوربینهای مداربسته؛
راهاندازی سامانهها و سختافزارهای جدید، در راستای توسعه شبکه و یا ارتقاء عملکرد و کارایی آن؛
پشتیبانی خطوط ارتباطی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، تالارهای مناطق، کارگزاران تالار بورس و مدیریت خطوط ارتباطاتی برون سازمانی؛
پشتیبانی از زیرساخت سامانههای حیاتی شرکت از قبیل سامانه معاملات؛
پشتیبانی multimedia از کنفرانسها و نشستهای شرکت؛
اجرای سیاستهای امنیت اطلاعات؛
حوزه عملیات مرکز داده
طراحی، پیادهسازی، توسعه و نگهداری زیرساخت فیزیکی مرکز داده؛
تدوین و اجرای سیاستهای عملیاتی مرکز داده؛
مدیریت بر قراردادهای مشتریان و پایش ظرفیتهای قابلارائه به بازار هدف؛
تدوین و اجرای برنامههای توسعهای مرکز داده.
مدیریت توسعه و نگهداری ساختمان
هدف اصلی این مدیریت، راﻫﺒﺮی و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻠﯽ ﭘﺮوژهﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ در دﺳﺖ اﺣﺪاث و همچنین ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی آﯾﻨﺪه ساختمان شرکت ﺑﻮرس اوراق بهادار در تهران و ﺗﺎﻻرﻫﺎی ﻣﻨﻄﻘﻪای است. مدیریت توسعه و نگهداری ساختمان، مجری تصمیمهای هیئت مدیره، کمیته ساختمان و مدیرعامل، همچنین مسئول اتخاذ تصمیمهای تنفیذشده از سوی کمیته ساختمان و راهبری، نگهداری و مدیریت کلیه فعالیتهای مرتبط با ساختمان است.
مأموریت و اهداف اصلی
راﻫﺒﺮی ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﻧﺠﺎم ﻣﻌﺎﻣﻠﻪﻫﺎ، نگارش، تدوین و اﻧﻌﻘﺎد ﻗﺮاردادﻫﺎ و پیگیری اجرای قراردادهای مرتبط با حوزه توسعه ساختمان و نگهداری ساختمان؛
تأﯾﯿﺪ و ﻗﺒﻮل ﺗﻀﺎﻣﯿﻦ ﻗﺮاردادﻫﺎی ﻣﻨﻌﻘﺪه، ﺑﺮرﺳﯽ و دﺳﺘﻮر ﺗﻤﺪﯾﺪ، آزادﺳﺎزی، ﮐﺎﻫﺶ، ﺿﺒﻂ و ﯾﺎ وارﯾﺰ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻣﻘﺮرات؛
اﺧﺬ اﺳﺘﻌﻼم ﻗﯿﻤﺖ و ﺑﺮﮔﺰاری ﻣﻨﺎﻗﺼﺎت و مزایدهها، اﻧﺠﺎم ﻣﮑﺎﺗﺒﺎت ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺑﺎ ﺗأﻣﯿﻦﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﮐﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت و همچنین متقاضیان فضاهای استیجاری ساختمان؛
آمادهسازی کلیه اسناد مربوط به برگزاری مناقصهها و مزایدههای موردنیاز در چارچوب مقررات و ضوابط آییننامه معاملات بورس؛
ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺼﻮﯾﺐ صورتوضعیتهای ﻣﻘﻄﻌﯽ، ﻗﻄﻌﯽ و ﻧﻬﺎﯾﯽ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮرﺳﯽ و درﺧﻮاﺳﺖ ﭘﺮداﺧﺖ ﺻﻮرتحسابهای ﻃﺮفﻫﺎی ﻗﺮارداد، اراﺋﻪدﻫﻨﺪﮔﺎن ﺧﺪﻣﺎت و تأمینکنندگان ﮐﺎﻻ؛
ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺴﺘﻤﺮ، عیبیابی، ﺗﻌﻤﯿﺮ و ﻧﮕﻬﺪاری ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﺎل، ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﺎل و ﺑﺨﺶﻫﺎی اﺑﻨﯿﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن؛
ﭘﯿﮕﯿﺮی درﯾﺎﻓﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ دوره ﮔﺎراﻧﺘﯽ ﻣﺎﺷﯿﻦآﻻت، ﺗﺠﻬﯿﺰات و ﭘﯿﮕﯿﺮی اﺧﺬ ﻣﺠﻮزﻫﺎ، اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ و ﮔﻮاﻫﯿﻨﺎﻣﻪﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮطه؛
ﭘﺎﯾﺶ ﻣﺴﺘﻤﺮ، رﻓﻊ ﻋﯿﺐ، بهروزرسانی ﻧﺮماﻓﺰاری، ﺗﻤﺪﯾﺪ License و ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺘﻤﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺠﻬﯿﺰات، نرمافزارها و ﭘﺮوﺗﮑﻞﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺳﺎزی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن (bms) و پارکینگها (Pms).