خانه معرفی فعالان بازار سرمایه آشنایی با تالار بورس منطقه‌ای زنجان
آشنایی با تالار بورس منطقه‌ای زنجان

آشنایی با تالار بورس منطقه‌ای زنجان


بورس منطقه‌ای زنجان، از بیستم بهمن‌‌‌‌ماه سال۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است. در ابتدا تنها ۲ کارگزاری مفید و بانک کشاورزی در این تالار استقرار داشته و به قبول سفارشات مشتریان و انجام آنها می‌پرداختند، اما تا انتهای سال۱۴۰۰، تعداد کارگزاران فعال بورس با احتساب دفاتر پذیرش و کارگزاران دارای مجوز معاملات برخط گروهی، با افزایشی قابل‌ توجه به ۱۰۰ عدد رسیده است که از این تعداد، ۱۷ دفتر کارگزاری، در شهرستان‌ها مستقر می‌باشند. طی سال ۱۴۰۰ به‌منظور آشنایی عموم مردم استان با بازار سرمایه، جمعاً ۴۰۸۰ نفر ساعت، برنامه آموزشی در بورس منطقه‌ای زنجان به‌صورت مجازی برگزار گردیده است.

ارزش معاملات تالار بورس زنجان
در حال حاضر، در بورس زنجان که با معاملات ۷ شرکت استانی آغاز به کار کرده بود، تعداد ۱۷ شرکت استانی مورد معامله قرار می‌گیرد و تعداد ۱۴ شرکت استانی دیگر نیز درصدد فراهم نمودن شرایط برای ورود به بازار سرمایه هستند که از این تعداد، مدارک ۲ شرکت «سیمان خمسه» و «سرب و روی جهان‌آرا» اخذ گردیده است. همچنین مراحل پذیرش شرکت «خالص‌سازان» نیز انجام گرفته و در آستانه عرضه اولیه در بورس، قرار دارد.
در تالار بورس زنجان، ارزش معاملات انجام‌شده در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۱۵۷ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال بوده است که این رقم در انتهای سال ۱۴۰۰، معادل ۵۴ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال ثبت شده است. بورس منطقه‌ای زنجان، در حال حاضر از نظر ارزش ریالی معاملات، در بین بورس‌های مناطق و پس از کلان‌شهرها، بدون احتساب جمعیت در جایگاه هفتم کشوری قرار دارد. از آنجاکه با توجه به برآوردهای صورت‌گرفته، بیش از ۸۵ درصد جمعیت استان زنجان، دارای کد معاملاتی هستند، این بورس منطقه‌ای، رتبه اول ارزش معاملات نسبت به جمعیت را دارد. (آمار ذکرشده مربوط به آخرین سرشماری صورت‌گرفته در استان زنجان است).
به دلیل ارتقای جایگاه تالار منطقه‌ای زنجان در بورس تهران و نیز رتبه بالای آن، به‌واسطه «دارا بودن ارزش معاملاتی قابل ‌ملاحظه»، «تعداد بالای سهامداران» و نیز «وجود شرکت‌های بزرگ پذیرش‌شده بورسی در استان»، وجود مرکزی جهت «ساماندهی» و ایجاد «ساختار مناسب» برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و اقتصاد استان زنجان، ضرورت پیدا می‌کند.
شرکت‌های بزرگ بورسی استان زنجان شامل «توسعه معادن روی ایران»، «کالسیمین فرآوری مواد معدنی»، «ایران ترانسفو»، «پارس سوئیچ» و «پتروشیمی زنجان» می‌باشند.

بازرسی‌های صورت‌گرفته در بورس منطقه‌ای زنجان
در بورس منطقه‌ای زنجان، جهت جلوگیری از به‌وجود آمدن خسارت برای مشتریان کارگزاری و رعایت دستورالعمل‌های اداری، طی سال ۱۴۰۰ جمعاً ۳۵ مورد بازرسی از اسناد کارگزاری‌ها و ۱۷ مورد بازرسی از دفاتر کارگزاری، جهت صدور مجوز برای شروع فعالیت توسط همکاران صورت گرفته است. همچنین از ابتدای افتتاح بورس منطقه‌ای تا پایان سال ۱۴۰۰، جمعاً بالغ بر ۱۳۰۰ مورد بازرسی فنی و بازدید از شرایط دفاتر کارگزاری، در جهت رعایت دستورالعمل‌های اداری و فنی انجام شده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *