خانه معرفی فعالان بازار سرمایه معرفی معاونت «توسعه و راهبرد» شرکت بورس اوراق بهادار تهران
معرفی معاونت «توسعه و راهبرد» شرکت بورس اوراق بهادار تهران

معرفی معاونت «توسعه و راهبرد» شرکت بورس اوراق بهادار تهران


معاونت «توسعه و راهبرد شرکت بورس اوراق بهادار تهران»، بازوی «پژوهشی»، «تحقیقاتی» و «توسعه‌ای» این شرکت و بازار سرمایه به‌شمار می‌رود. از جمله اهداف این معاونت «انجام تحقیقات و پژوهش‌های مستمر» است که در حوزه‌های مهمی چون «ابزارهای نوین مالی»، «ریزساختارهای بازار» و «ساز و کارهای معاملاتی» صورت می‌گیرد. «تدوین برنامه‌های راهبردی و توسعه‌ای شرکت»، «مدیریت پروژه‌های توسعه‌ای تعریف‌شده در راستای برنامه‌های تدوین شده» و همچنین «اجرا و پیاده‌سازی انواع فعالیت‌های مورد نیاز» و «توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در میان آحاد جامعه» از دیگر اهداف معاونت توسعه و راهبرد شرکت بورس اوراق بهادار تهران است. اهداف فوق‌الذکر در بورس تهران، در قالب سه مدیریت «تحقیق و توسعه»، «توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری» و «برنامه‌ریزی و راهبرد» دنبال می‌شوند که در همین باب، فعالیت‌های مربوط به هر کدام از آنها در ادامه تشریح می‌گردد.
۱- مدیریت تحقیق و توسعه
فعالیت‌های مدیریت تحقیق و توسعه شرکت بورس اوراق بهادار تهران را می‌توان در سه محور «پژوهش‌ و مطالعه»، «بررسی‌های کمی و آماری» و همچنین «بررسی تطبیقی قوانین و مقررات در حوزه بازار سرمایه و تدوین و بازنگری مقررات، بر اساس این بررسی‌ها»، طبقه‌بندی نمود. اهم فعالیت‌های این واحد به شرح ذیل است:
انجام پژوهش‌ و مطالعه
بررسی و مطالعه مستمر پیرامون «ابزارهای نوین مالی» در بازارهای مالی بین‌المللی و «امکان‌سنجی» بهره‌گیری از آنها در بازار سرمایه ایران؛
تحقیق و بررسی در مورد ریزساختارهای بازار، شامل «دامنه نوسان»، «حجم مبنا»، «قیمت پایانی»، «توقف‌های خودکار» و «فازهای معاملاتی»؛
بررسی و مطالعه «نهادهای مالی فعال در بازارهای سرمایه» و «امکان‌سنجی» راه‌اندازی و فعالیت آنها در بازار سرمایه ایران؛
تحقیق و پژوهش در مورد انواع سازوکارهای «معاملاتی» و «نظارتی»؛
آسیب‌شناسی فعالیت «بازارها»، «ابزارها» و «نهادهای مالی» و همچنین ارائه راهکارهای مناسب در راستای بهبود عملکرد آنها؛
انجام مطالعات تطبیقی در مورد «محتوا» و «سازوکار» افشای اطلاعات بازار و ناشران، با هدف ارتقای شفافیت در بورس تهران؛
بررسی و مطالعه «شاخص‌های مورد استفاده در بازارهای بین‌المللی» و طراحی و پیشنهاد «شاخص‌های جدید برای بورس تهران»؛
بررسی و مطالعه «بحران‌های مالی»، «آثار بحران‌های مالی بر بازارهای سرمایه» و «راهکارهای مدیریت این بحران‌ها»؛
بررسی و مطالعه پیرامون تأثیرات «متغیرهای اقتصادی» بر «بازار سرمایه» و «شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران».
بررسی‌های کمی و تحقیقات آماری
«نظارت» بر محاسبات شاخص‌های اصلی بورس تهران؛
«به‌روزرسانی» ترکیب اوراق بهادار شاخص‌های منتخب؛
«تحقیقات کمی» در حوزه اقتصاد داخلی و جهانی؛
«طراحی الگوی آماری» بر مبنای «عوامل اثرگذار بر ارزش معاملات بورس تهران» و «ارائه پیش‌بینی» بر اساس آن، به‌منظور بهره‌گیری در تدوین بودجه سالانه بورس تهران؛
تدوین «گزارش فعالیت هیئت ‌مدیره بورس تهران به مجمع عمومی سالانه»؛
تهیه «گزارش‌های آماری مربوط به بازار اوراق بهادار».
بررسی تطبیقی قوانین و مقررات در حوزه بازار سرمایه و تدوین و بازنگری مقررات، بر اساس این بررسی‌ها
۲- مدیریت توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری
اهم فعالیت‌های مدیریت توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری شرکت بورس اوراق بهادار تهران را می‌توان در قالب حوزه‌های زیر تشریح نمود.
برنامه‌ریزی آموزشی
نیازسنجی آموزشی از مدیریت‌های مختلف شرکت بورس؛
نیازسنجی آموزشی از گروه‌های مختلف از جمله ناشران، کارگزاران و سایر نهادهای فعال در بازار سرمایه؛
هماهنگی با نهادهای آموزشی و فرهنگی از قبیل مدارس، دانشگاه‌ها و فرهنگسراها جهت برگزاری دوره‌های آموزشی؛
انعقاد تفاهم‌نامه آموزشی با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در راستای ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه؛
تعیین سرفصل‌های آموزشی برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی بورس در سنوات گذشته و در صورت نیاز، بازنگری آنها.
تولید محتواهای آموزشی
تهیه و تدوین کتابهای آموزشی ویژه کودکان و بزرگسالان؛
تهیه ویدئو‌های آموزشی؛
تهیه موشن‌های آموزشی؛
تهیه بروشورهای آموزشی؛
تهیه پوسترهای آموزشی؛
تهیه محتوای ویدئوها، پادکست‌ها و اینفوگرافی‌های آموزشی.
برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت حضوری و مجازی توسط کارشناسان آموزش، کارشناسان واحدهای مرتبط و مدرسان خارج از شرکت
برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه ناشران؛
برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارگزاران؛
برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه فعالان بازار سرمایه؛
برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه عموم مردم؛
برگزاری سمینارهای آموزشی در دانشگاه‌ها و سایر نهادهای درخواست‌کننده؛
برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و دانش‌آموزان در نمایشگاه‌های بورس؛
برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و دانش‌آموزان در قالب بازدید از بورس؛
برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری صدا وسیما؛
برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان شرکت.
بررسی و گزینش پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی مرتبط با بازار سرمایه، به‌منظور طرح در شورای علمی بورس، با هدف حمایت مالی
همکاری و مشارکت در کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه، با هدف ارتقای سطح کیفی دوره‌های آموزشی تخصصی بازار سرمایه
مدیریت کتابخانه بورس
برگزاری همایش و کنفرانس در راستای ارتقای سواد مالی
توزیع محتواهای آموزشی تهیه شده در فضای مجازی
۳- مدیریت برنامه‌ریزی و راهبرد
مدیریت برنامه‌ریزی و راهبرد شرکت بورس اوراق بهادار تهران، اهدافی همچون «تدوین راهبردهای سازمان»، «برنامه‌ریزی» در خصوص پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای در راستای راهبردهای تعیین شده و «مدیریت پروژه در سطح سازمانی» را دنبال می‌کند. اهم فعالیت‌های این واحد به شرح ذیل است:
مدیریت پروژه سازمانی
از جمله وظایف مدیریت برنامه‌ریزی و راهبرد، «مدیریت پروژه در سطح سازمانی» در شرکت بورس اوراق بهادار تهران است. فعالیت‌های مربوط به این وظیفه را می‌توان در بندهای زیر تشریح نمود.
«تعریف» و «ابلاغ» پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای مدیریت‌ها و واحدهای مختلف شرکت؛
«مانیتورینگ» و «کنترل» دوره‌ای پروژه‌ها؛
«تهیه گزارش‌های مدیریتی» در خصوص وضعیت پروژه‌ها و عملکرد واحدها؛
توسعه روش‌شناسی« مدیریت و کنترل پروژه در شرکت»؛
توسعه و ارتقای زیرساخت «فرآیندی» و «فناورانه» مدیریت پروژه‌ها در شرکت از طریق «تهیه»، «راه‌اندازی» و «بهره‌برداری» از سامانه مدیریت پروژه سازمانی (EPM).
مدیریت فرآیندهای شرکت
از جمله وظایف بااهمیت و اصلی مدیریت برنامه‌ریزی و راهبرد، مدیریت «فرآیندها و جریان‌های کاری مختلف» شرکت است که در این راستا، درصدد انجام اقدامات زیر می‌باشد.
«مؤثرسازی»، «خودکارسازی» و «یکپارچه‌سازی» فرآیندها و جریان‌های کاری؛
«تشخیص گلوگاه‌ها» و «بهینه‌سازی» فرآیندها و جریان‌های کاری در بخش‌های مختلف شرکت؛
«مانیتورینگ فرآیندها» و تهیه گزارش‌های مدیریتی در این خصوص.
مدیریت دانش
یکی دیگر از اهداف مدیریت برنامه‌ریزی و راهبرد در شرکت بورس اوراق بهادار تهران، استقرار فرآیند سیستماتیک «شناسایی»، «مدیریت» و «تسهیم سرمایه‌های اطلاعاتی» یا به‌عبارتی دیگر «مدیریت دانش» در این شرکت می‌باشد.
سایر وظایف
«طراحی»،« اندازه‌گیری» و «پایش» شاخص‌های عملکردی؛
«نگهداری» و «ساماندهی» سیستم مدیریت مستندات(DMS) شرکت؛
تهیه و به‌روزرسانی «سند راهبردی شرکت»؛
ارائه مطالعات موردی در راستای «اهداف کلان» و «راهبردهای اتخاذ‌‌شده توسط شرکت»؛
بسترسازی و آماده‌سازی شرایط شرکت جهت اخذ «گواهی‌نامه‌های مدیریت کیفیت همچون EFQM وISO».

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *