خانه معرفی فعالان بازار سرمایه معرفی تالار منطقه‌ای مازندران
معرفی تالار منطقه‌ای مازندران

معرفی تالار منطقه‌ای مازندران


تالار منطقه‌ای مازندران در روز پنجم دی‌ماه سال ۱۳۸۳، با فعالیت ۶ شرکت کارگزاری در شهر ساری آغاز به کارکرد و در حال حاضر پس از گذشت حدوداً ۱۹ سال از فعالیت این تالار منطقه‌ای، در مجموع تعداد ۷۴ کارگزاری دفاتر و شعب که از این تعداد ۵۳ دفتر پذیرش، شعبه معاملاتی و تالاراختصاصی شرکت‌های کارگزاری مختلف و همچنین تعداد ۲۱ نمایندگی فعال در شهرهای ساری، بابل، آمل، بابلسر، تنکابن، نوشهر، بهشهر و قائمشهر در استان مازندران فعالیت می‌کنند و این مهم برای فعالان بازار سرمایه در استانی با طول جغرافیایی بیش از ۳۳۰ کیلومتر یک مزیت محسوب می‌شود. توسعه فیزیکی فعالیت‌ها و راه‌اندازی تالار معاملاتی در شهرستان‌های استان مازندران از مهم‌ترین اقدامات تالار منطقه‌ای مازندران بوده است ضمن اینکه امور مربوط به توسعه فیزیکی و سایر امور مرتبط با کارگزاری‌های استان گلستان نیز توسط تالار منطقه‌ای مازندران انجام می‌شود.
در حال حاضر با توجه به اینکه استان گلستان تالار منطقه‌ای نداشته و به عنوان استان معین مازندران محسوب می‌شود تمامی امور مربوط به استان گلستان نیز توسط تالار منطقه‎ای مازندران انجام می‎شود. لازم به توضیح است که در حال‌حاضر تعداد ۱۵ دفتر پذیرش، شعبه معاملاتی و تالار اختصاصی و تعداد ۱۲ نمایندگی و همچنین ۲۷ شرکت کارگزاری در استان گلستان نیز فعال هستند.
شرکت‌های کارگزاری فعال در استان‌های مازندران و گلستان عبارتند از:
«نهابت نگر»، «امین سهم»، «سهم آشنا»، «بانک آینده»، «آگاه»، «مفید»، «بانک دی»، «بانک سپه»، «صبا جهاد»، «اقتصاد بیدار»، « بانک توسعه صادرات»، «سرمایه گذار ملی ایران»، « بورس بیمه ایران»، «سرمایه و دانش»، «آپادانا»، «تامین سرمایه نوین»، «بانک سامان »، « حافظ»، «سهام پژوهان شایان»، «اندیشه و بینش پیشرو»، «بانک کشاورزی»، «فارابی»، «آتیه»، «نواندیشان بازار سرمایه»، «الوند»، «دلیران پارس»، «اردیبهشت ایرانیان»، «آرمان تدبیر نقش جهان»، «تأمین سرمایه تمدن»، «مبین سرمایه»، «ملل پویا»، «مهر اقتصاد ایرانیان»، «بانک پاسارگاد»، «راهبرد سرمایه گذاری ایران»، «بانک پارسیان»، «هوشمند رابین»، « نگاه نوین» که در مجموع تعداد ۳۷ شرکت کارگزاری هستند و در استان‌های مازندران و گلستان فعالیت می‌کنند.
ارزش و حجم معاملات در تالار منطقه‌ای مازندران:
از بدو افتتاح تالار منطقه‌ای مازندران، حدود ۶۳٫۵۷۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴۳۰٫۰۰۰ میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفته است.
تعداد کدهای صادره از ابتدای فعالیت این تالار منطقه‌ای در استان مازندران ۱٫۸۳۶٫۷۴۵ کد بورسی بوده است.
خدمات ارائه شده در تالار منطقه‌ای مازندران:
ضمناً پاسخگویی، انجام خدمات و معاملات سهامداران سهام عدالت استان به تعداد ۲٫۳۶۲٫۸۴۳ نفر توسط تالار منطقه‌ای مازندران و شرکت‌های کارگزاری فعال در سطح استان صورت گرفته است.
تالار منطقه‌ای مازندران جهت فرهنگ‌سازی و ترغیب سهامداران به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، شرکت‌های خصوصی و عموم مردم را جزء اولویت‌های برنامه کاری خود قرار داده است. در این راستا از ابتدای فعالیت تاکنون با برگزاری نزدیک به ۱۵۰٫۰۰۰ نفرساعت دوره‌های آموزشی در قالب کلاس‌های ترمیک، آموزش عمومی، آموزش مبانی سرمایه‌گذاری در بورس سعی کرده است که بتواند سطح سواد مالی مردم این استان را افزایش دهد، همچنین لازم به ذکر است تمام کلاس‌های برگزار شده رایگان بوده است.
از ابتدای فعالیت تاکنون ارسال قریب به ۷۰۰۰ مورد گزارش برای پخش در صدا و سیمای استانی به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه، ارسال بیش از ۱۰٫۰۰۰ مورد گزارش به سایر رسانه‌های استانی از دیگر اقدامات فرهنگ‌سازی در تالار منطقه‌ای مازندران می‌باشد و طی این مدت بیش از ۵٫۰۰۰ مورد اقدامات حقوقی برای سهامداران استان نیز انجام شده است.
آشنایی واحدهای تولیدی استان با ابزارهای نوین تأمین مالی از بازار سرمایه:
با توجه به حضور فعال تالار منطقه‌ای مازندران در شورای هماهنگی مدیران اقتصادی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی و کارگروه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری استانداری مازندران، این تالار منطقه‌ای از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون در زمینه آشنایی شرکت‌های تولیدی، صنعتی و دانش بنیان استان با فرآیند پذیرش و ابزارهای نوین تأمین مالی از بازار سرمایه در ذیل کارگروه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری استانداری مازندران و با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، جهاد کشاورزی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و … در بحث تأمین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه (پذیرش و انتشار اوراق بدهی) تعداد ۴۰ جلسه و کارگاه‌های آموزشی برگزار نموده است.
شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه:
بورس منطقه‌ای مازندران از سال ۱۳۸۳ تاکنون تلاش‌های قابل توجهی را در حوزه تأمین مالی شرکت‌ها انجام داده است. در حال‌حاضر تعداد ۱۰ شرکت ناشر از استان مازندران که عبارتند از: «حفاری شمال»، «سهام عدالت استان مازندران»، «نوش مازندران»، «سیمان مازندران»، «صنعتی بهپاک»، «نئوپان ۲۲ بهمن»، «بازرگانی آینده سازان بهشت پارس»، «صنایع چوب خزرکاسپین»، «سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال»، «آنتی بیوتیک سازی» در بورس تهران و فرابورس ایران با مجموع ارزش بازاری حدود ۴۰۰٫۰۰۰ میلیارد ریال پذیرفته شده‌اند.
همچنین در حال‌حاضر علاوه بر ۱۰ شرکت پذیرفته شده در بازار سرمایه، تعداد ۶ شرکت از استان مازندران که عبارتند از: «موتورسازی بشل»، «فولادین ذوب آمل»، «فراصنعت آمل»، «دلوسه»، «ماهیان خاویاری قره برون» و فولاد بهمن نیز در مرحله پذیرش در بورس اوراق بهادار هستند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *