خانه الفبای بورس معرفی کتاب معرفی کتاب: سواد مالی شخصی
معرفی کتاب: سواد مالی شخصی
0

معرفی کتاب: سواد مالی شخصی


کتاب سواد مالی شخصی
مترجمان: بهروز خدارحمی، شاهین احمدی

هدف از نگارش و تالیف این کتاب، آموزش سواد مالی و مالی شخصی در قالب مفاهیم اولیه مدیریت پول، طرح‌ریزی شغل، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، مدیریت اعتبارات و طرح‌های بازنشستگی است. کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا با کشف راهبردهای موفق در جهت رشد و حفاظت از ثروت و تسهیل تصمیم‌گیری آگاهانه عمل نمایند.

سواد مالی۱، دارا بودن مجموعه مهارت‌ها و دانش موردنیاز برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه و موثر در قبال منابع مالی است. زندگی هر فرد مملو از تصمیمات متعدد مالی و غیرمالی است که داشتن اطلاعات مناسب، افراد را قادر می‌سازد زندگی خود و افراد و جهان پیرامون خود را بهبود دهند. مقولۀ سواد مالی در ارتباط با تمام جوانب تصمیمات افراد قرار دارد، خواه این تصمیمات با دوران قبل از تحصیل، دوران تحصیل، دوران اشتغال، ازدواج، مدیریت خانواده و بازنشستگی در ارتباط باشد و همواره اثرات مالی بر وضعیت معیشت فرد می‌گذارد.

یکی از مفاهیم مربوط به سواد مالی، قابلیت مالی۲ و توانایی فرد برای عمل کردن در جهت بهترین منافع خود، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، است؛ و مواردی از قبیل دانش، نگرش‌ها، مهارت‌ها و رفتار مصرف‌کنندگان در ارتباط با شناخت، انتخاب و استفاده از خدمات مالی و توانایی ارزیابی خدمات مالی متناسب با نیازهای خود می‌شود. از دیگر مفاهیم مربوط به سواد مالی، مالی شخصی۳ است که موضوع اصلی این کتاب است. مالی شخصی، در پی کمک به اشخاص در یادگیری و کاربست مهارت‌های ارزشمند زندگی در خصوص مدیریت پول، طرح‌ریزی شغل، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، مدیریت اعتبارات و طرح‌های بازنشستگی است. اشخاص با کشف راهبردهای موفق برای رشد و حفاظت از ثروت، می‌توانند غنای اطلاعات در دسترس برای مدیریت زندگی و منابع خود را درک کنند.

یکی از انتقادات وارده به سیستم‌های آموزشی در بیشتر کشورهای دنیا، عدم آموزش مفاهیم مالی شخصی از سنین پایین است که باعث می‌شود شهروندان کشورمان تا سنین نوجوانی و حتی جوانی با این مفاهیم ناآشنا بمانند و در مواجهه با زندگی پرتلاطم دنیای امروزی، با تهدید‌های ناشناخته‌ای روبرو شوند. اگرچه این کتاب برای تدریس در دوره‌های راهنمایی و متوسطه مناسب است و انتظار می‌رود آموزش آن به دانش‌آموزان این سنین مفید واقع شود، بااین‌حال هنوز شرایط لازم برای گنجاندن این درس و محتوای مربوطه در مدارس فراهم نیست و نیازمند عزم جدی مسئولان بالادستی این حوزه برای آشنایی هر چه بیشتر دانش‌آموزان با مقولۀ سواد مالی و مالی شخصی است.

کتاب اصلی مالی شخصی۴ در قالب ۱۲ فصل و چهار بخش تدوین شده است که در گام اول، ۶ فصل اول که در دو بخش (بخش اول با عنوان پول و درآمد و بخش دوم با عنوان تصمیم‌گیری و طرح‌ریزی) ارائه شده‌اند، ترجمه و در قالب «مالی شخصی، جلد اول» خدمت خوانندگان محترم ارائه شده است. مترجمان در گام بعد در نظر دارند ۶ فصل بعدی را ترجمه و در قالب «مالی شخصی، جلد دوم» روانه بازار کنند. نشانی رایانامۀ مترجمان به شرح زیر است.

bkhoda0007@gmail.com

Shahin.ahmadi1@yahoo.com

 

۱- Financial Literacy

۲-Financial Capability

۳-Personal Finance

۴-Personal Finance Literacy

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *