خانه روی خط خبر داخلی منابع با ثبات، با صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی به بازار سرمایه وارد می‌شوند
منابع با ثبات، با صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی به بازار سرمایه وارد می‌شوند

منابع با ثبات، با صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی به بازار سرمایه وارد می‌شوند


نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

منابع با ثبات، با صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی به بازار سرمایه وارد می‌شوند

۲۰ آذرماه

نایب ‌رئیس هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی افزون بر ایجاد یک فضای سرمایه‌گذاری بلندمدت برای نیروی کار در سطح کشور، امکان ورود منابع باثبات به بازار سرمایه را نیز فراهم می‌آورند.
علیرضا ناصرپور نایب ‌رئیس هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در رابطه با آغاز پذیره‌نویسی اولین صندوق بازنشستگی تکمیلی، اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی با توجه به ظرفیت ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است، این صندوق‌ها امکاناتی را فراهم می‌کنند تا کارفرما امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت را برای نیروی انسانی خود با توجه به طرح‌های تشویقی در نظر گیرد. وی افزود: این صندوق‌ها افزون بر ایجاد یک فضای سرمایه‌گذاری بلندمدت برای نیروی کار در سطح کشور، امکان ورود منابع باثبات به داخل بازار سرمایه را فراهم می‌آورند. ایشان در ادامه گفت: در شهریورماه امسال برای تعدادی، مجوز موافقت اصولی تأسیس صندوق بازنشستگی تکمیلی صادر شد و امروز نیز شاهد اخذ اولین مجوز پذیره‌نویسی یکی از این صندوق‌ها بودیم، این نهاد مالی بعد از اتمام فرآیند مجوز پذیره‌نویسی فعالیت خود را می‌تواند آغاز کند.

ساختار صندوق بازنشستگی تکمیلی
ناصرپور بیان کرد: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی از چند ساختار صندوق‌های سهامی، صندوق در صندوق و … برخوردارند، برای صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی این امکان فراهم شده تا در کلاس‌های دیگر دارایی غیر سهم نیز بتوانند سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین مدیران صندوق‌ها می‌توانند اقداماتی را به‌منظور کنترل ریسک انجام دهند.

ارائه گزارشات صندوق بازنشستگی تکمیلی
او بیان کرد: این صندوق‌ها نیز همانند سایر صندوق‌های موضوع قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و افزون بر ارائه گزارشات و صورت‌های مالی دوره‌ای به این سازمان، باید گزارشات ماهانه و وضعیت پرتفوی خود را به‌صورت شفاف در سایت منتشر کنند.
نایب ‌رئیس هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها به‌طور شفاف از میزان خالص ارزش روز واحد سرمایه‌گذاری و وضعیت پرتفو نیز مطلع خواهند شد.
بازدهی صندوق
ناصرپور تصریح کرد: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی ازآنجا‌که در قالب سهامی هستند دارای تضمین سود نبوده، اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بلندمدت است، در صورت عملکرد مثبت مدیر این صندوق‌ها بازدهی مثبتی را ثبت خواهند کرد.

صدور ۵ موافقت اصولی
او تصریح کرد: در حال حاضر ۵ موافقت اصولی صادر شده است، صندوق کارگزاری مفید اولین صندوقی است که پذیره‌نویسی‌ آن صورت گرفته، مابقی صندوق‌ها نیز در حال طی کردن فرآیند تأسیس هستند. ایشان در پایان گفت: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی برای دریافت مجوز فعالیت حداقل باید تعداد واحدهای یک و دو ۵۰۰ نفر و حداقل سرمایه آن می‌بایست ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *