خانه الفبای بورس نوبل اقتصادی نوبلیست‌های مالی
نوبلیست‌های مالی
0

نوبلیست‌های مالی


نوبلیست‌های مالی
ترجمه: دکتر سید محمد هاشمی‌نژاد

جایزه نوبل معتبرترین جایزه علمی است که به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت کارخانه‌دار و شیمیدان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد. در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز بنیاد نوبل اهدا شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به بشر کرده باشند. اولین جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۰۱ توسط رئیس مجلس نروژ اهدا شد تا این که در سال ۱۹۰۴ کمیته نوبل نروژ تشکیل شد. پنج عضو این کمیته توسط پارلمان نروژ (استورتینگت)گمارده می‌شوند و انجام امور مقدماتی مربوط به داوری و نیز اهدای جایزه صلح نوبل بر عهده این کمیته است. اعضای این کمیته مستقل هستند و به قانون‌گذاران پاسخگو نمی‌باشند. اعضای دولت نروژ حق عضویت در این کمیته را ندارند.
ماهنامه بورس در هر شماره خود یکی از نوبلیست‌های اقتصادی که موضوع پژوهش آنها مرتبط با بازارهای مالی بوده را به مخاطبان گرامی معرفی کند. منبع این نوشته برگرفته از کتاب «برندگان جایزه نوبل اقتصاد» است.

 

کنث جی ارو
Kenneth J. Arrow
سال دریافت جایزه : ۱۹۷۲
سال تولد: ۱۹۲۱
تابعیت: آمریکا
دانشگاه: هاروارد، آمریکا
دریافت جایزه به پاس: خدمت ابتکاری در نظریه عمومی توازن اقتصادی و نیز نظریه رفاه‏‎

 

شرح‌حال

بیستم و سوم اوت سال ۱۹۲۱ میلادی در نیویورک پسری متولد شد که نام وی را کنث گذاشتند. والدین کنث، وی را پس از پایان تحصیلات ابتدایی و راهنمایی به کالج سیتی فرستادند و تمام دارایی خود را صرف آموزش و تربیت علمی او کردند. کنث که از بهره هوشی بالایی برخوردار بود، توانست در سال ۱۹۴۰ میلادی و در سن ۱۹ سالگی در رشته علوم اجتماعی و در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شود. با این حال به ریاضیات عشق می‌ورزید. از این رو یک سال بعد و در ژوئن سال ۱۹۴۱ میلادی وارد دانشگاه کلمبیا شد و مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضیات به پایان برد.
اما بار دیگر به توصیه هارولد هاتلینگ، اقتصاددان و آمار ریاضی‌دان آمریکایی، به گروه اقتصاد دانشگاه کلمبیا پیوست تا در مقطع دکترا ادامه تحصیل بدهد. ولی با آغاز جنگ جهانی دوم از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۶ میلادی وی به عنوان افسر هواشناسی در نیروی هوایی ارتش آمریکا شروع به کار کرد. کنث جی ارو بیشتر اوقات خود را صرف تحقیقات می‌کرد. طی سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۹ میلادی اندکی پیش از پایان تحصیلات تکمیلی در کمیسیون تحقیقات اقتصادی دانشگاه شیکاگو مشغول شد و طی سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۴۹ میلادی استادیار گروه اقتصاد این دانشگاه شد. جو بسیار خوب حاکم بر کمیسیون تحقیقات اقتصادی دانشگاه شیکاگو و همراهی اقتصاددانان جوان علاقه‌مند به علم ریاضیات و راهنمایی‌های ارزنده دانشمندانی همچون کوپمنز باعث شد که کنث آرو به عنوان استادیار رشته اقتصاد و آمار در دانشگاه استنفورد انتخاب شود.
کنث جی ارو تا سال ۱۹۶۸ میلادی در همین دانشگاه به خدمت علمی پرداخت تا اینکه پروفسور اقتصاد، آمار و پژوهش عملیاتی شد. طی این مدت، در تحقیقات علوم اجتماعی مراکز دانشگاهی – علمی و تحقیقاتی مختلف همکاری داشت. در سال ۱۹۵۲ میلادی، پروفسور ارو با مرکز مطالعات پیشرفته علوم رفتاری آمریکا همکاری می‌کرد و طی سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۷ میلادی، شورای مشاوران اقتصادی آمریکا از ارو دعوت به همکاری کرد.
در سال ۱۹۶۲ میلادی، ریاست گروه اقتصاد دانشگاه استنفورد به پروفسور ارو محول شد. او از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۶ و ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۳ میلادی در دو دوره جداگانه با دانشکده چرچیل۱ دانشگاه کلمبیا به همکاری می‌پرداخت. همچنین در سال ۱۹۶۴ و بار دیگر در سال ۱۹۷۱ میلادی، مؤسسه مطالعات پیشرفته وین از ارو به عنوان استاد میهمان دعوت به همکاری کرد و بالاخره این‌که دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۶۸ میلادی، ارو را به عنوان پروفسور اقتصاد برگزید. جالب است بدانید ارو به واسطه فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی بی‌شمارش به دریافت نشان‌ها و درجات فراوانی نائل شد. او در سال ۱۹۵۷ میلادی نشان جان بیتس کلارک انجمن اقتصاد آمریکا را دریافت کرد و عضو برگزیده آکادمی ملی علوم، آکادمی علمی و فنون آمریکا، جامعه اقتصاد، مؤسسه آمار ریاضی و انجمن آمار آمریکا بود. پروفسور ارو در سال ۱۹۶۷ از دانشگاه شیکاگو و در سال ۱۹۷۱ میلادی موفق شد از دانشگاه‌های شیکاگو و سیتی نیویورک، دکترای افتخاری حقوق دریافت کند. همچنین در سال ۱۹۷۱ میلادی، دانشگاه وین، دکترای افتخاری خود را در رشته علوم اقتصادی و اجتماعی به پروفسور ارو اعطا کرد. وی در سال ۱۹۷۲ میلادی به ریاست انجمن اقتصاد آمریکا برگزیده شد. بنیاد نوبل در سال ۱۹۷۲ میلادی، پروفسور کنث ارو و جان آر هیکس را به طور مشترک و به خاطر «خدمات ابتکاری به نظریه عمومی توازن اقتصادی و نیز نظریه رفاه»، شایسته دریافت جایزه نوبل اقتصاد دانست. هنگامی که پروفسور ارو در سال ۱۹۷۲ میلادی به‌عنوان برنده جایزه نوبل معرفی شد، پل ساموئلسون، اقتصاددان آمریکایی، از او به‌عنوان «مهم‌ترین نظریه‌پرداز قرن بیستم اقتصاد» نام برده بود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *