خانه روی خط خبر داخلی هم‌اندیشی با موضوع افزایش سرمایه از طریق «صرف سهام»
هم‌اندیشی با موضوع افزایش سرمایه از طریق «صرف سهام»
0

هم‌اندیشی با موضوع افزایش سرمایه از طریق «صرف سهام»


۱ بهمن

با حضور مدیران ارشد و فعالان بازار سرمایه در بورس تهران برگزار شد
هم‌اندیشی با موضوع افزایش سرمایه از طریق «صرف سهام»

روز دوشنبه، سی‌ام دی‌ماه سال جاری، جلسه‌ای با موضوع، «افزایش سرمایه از طریق صرف سهام (راهکارها و فرصت‌ها)» در ساختمان جدید بورس تهران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران، در این جلسه، دکتر علی صحرائی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، دکتر حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر مجید نوروزی معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران، دکتر علی بیک زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار و میثم طهماسب‌زاده رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین نمایندگان برخی از شرکت‌های بزرگ پذیرفته‌شده، صاحب‌نظران و شرکت‌هایی که دارای تجارب عملی در این حوزه بودند، برگزار شد.
هدف از برگزاری این جلسه هم‌اندیشی، بررسی امکان استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی شرکت‌ها با کمترین هزینه و جذب نقدینگی برای اهداف توسعه‌ای و بهبود ساختاری در کمترین زمان عنوان شده بود.

موارد طرح‌شده در جلسه
به عقیده شرکت‌کنندگان در این جلسه، با افزایش سرمایه از طریق صرف سهام، سهام جدید به قیمتی نزدیک قیمت بازار به فروش می‌رسد. شرکت‌ها می‌توانند صرف حاصله را به‌صورت سهام جایزه به سهامداران فعلی تخصیص دهند. با توجه به این‌که افزایش سرمایه مزبور می‌‌تواند به قیمت بازار انجام شود در شرکت‌های که قیمت بازاری سهم تفاوت معنی‌داری با قیمت اسمی دارد شرکت‌ها می‌توانند با درصد کمتری از افزایش سرمایه نسبت به تأمین مالی مبلغ موردنیاز خود اقدام نمایند.
برخی از مزیت‌های ناشی از افزایش سرمایه با صرف سهام که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت به شرح زیر هستند:
– در این روش در مقایسه با سایر روش‌های تأمین مالی، امکان جذب سریع‌تر منابع نقدی برای شرکت وجود دارد.
– به دلیل تأمین کل مبلغ موردنیاز شرکت با درصد پایین افزایش سرمایه، میزان تعهد قابل ایفای متعهد و به دنبال آن هزینه تعهد پذیره‌نویسی، کاهش می‌یابد.
– جذب سرمایه‌گذاران جدید از طریق تخصیص سهام جدید منتشره و سلب حق تقدم خرید از سهامداران موجود، امکان‌پذیر می‌شود.
– درصد سهام شناور افزایش یافته و از نوسانات شدید قیمت سهام جلوگیری می‌شود.

خلاصه نظرات کارشناسی و نتایج حاصل از برگزاری این هم‌اندیشی به شرح زیر است:
– مشکلات مقرراتی و قانونی در خصوص افزایش سرمایه با صرف سهام وجود ندارد.
– درصورتی‌که قیمت پذیره‌نویسی سهام جدید با تخفیف مناسب به خریداران سهام جدید صورت گیرد، افزایش سرمایه با صرف سهام، با موفقیت انجام خواهد شد و نگرانی از بابت کاهش قیمت سهام در بازار وجود نخواهد داشت.
– در این روش، نگرانی در خصوص از دست دادن کرسی مدیریت در صورت قرار دادن محدودیت خرید برای هر کد معاملاتی وجود ندارد.
– کسب رضایت سهامداران فعلی در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت، امری الزامی است.
– با توجه به این‌که قیمت عرضه در مجمع عمومی فوق‌العاده براساس قیمت بازار می‌تواند انجام شود، نگرانی بازار در خصوص عدم قیمت‌گذاری مناسب در این روش، مرتفع می‌شود.
همچنین، در این جلسه با توجه به اعلام آمادگی برخی از شرکت‌ها برای افزایش سرمایه با صرف سهام، سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس اوراق بهادار تهران اعلام کردند که در مسیر تحقق این روش افزایش سرمایه، همکاری منسجمی جهت اجرای هر چه مناسب‌تر و تسریع در ارائه مجوز افزایش سرمایه به روش فوق، خواهند داشت.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *