خانه روی خط خبر داخلی وعده تزریق دو روزه منابع به بازار سهام و پیش‌بینی بهبود اوضاع بورس و کاهش دلار
وعده تزریق دو روزه منابع به بازار سهام و پیش‌بینی بهبود اوضاع بورس و کاهش دلار

وعده تزریق دو روزه منابع به بازار سهام و پیش‌بینی بهبود اوضاع بورس و کاهش دلار


رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر داد

وعده تزریق دو روزه منابع به بازار سهام و پیش‌بینی بهبود اوضاع بورس و کاهش دلار

۲۰ اردیبهشت

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس اوراق بهادار تهران به نقل از بورس پرس، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: ریشه تورم مربوط به چند دهه بوده و میانگین بلندمدت و کف این متغیر ۲۰ درصد است. این موضوع تنها به سیاست‌های پولی بر‌نمی‌گردد و ناشی از دو ناترازی مهم است که در صورت عدم‌ رفع، تورم ریشه‌کن نمی‌شود.
ناترازی اول این است که واردات باید با صادرات غیرنفتی تراز شود. در غیر این‌صورت، باید از ذخایر ارزی بانک مرکزی استفاده شود که باعث بروز تورم می‌شود. ناترازی دوم مربوط به بودجه دولت بوده و اصل بر این است که درآمدهای غیرنفتی باید با هزینه‌ها برابر باشد.

اعلام هدف‌گذاری تورمی تا دو هفته آینده
هدف‌گذاری تورمی این بود که حداقل به هسته سخت نزدیک شود، اما کرونا درآمدهای ارزی دولت را دچار شوک کرد و آن را زیر فشار حداکثری قرار داد. نرخ دلار در تورم هدف ۱۷ هزار تومان بود، با این حال به ۳۳ هزار تومان رسید، اما با اعمال کنترل به ۲۰ هزار تومان کاهش یافت. امید است روند نزولی دلار باز هم ادامه یابد. در این میان، کاهش قیمت ارز ناشی از عوامل سیاسی نبود.
طی دو هفته آینده نیز هدف‌گذاری تورمی تعدیل و اعلام می‌شود. وظیفه دولت و مجلس‌، حل ناترازی بودجه است و بانک مرکزی به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و ضروری است صادرات غیرنفتی افزایش و واردات کاهش یابد تا تراز متعادل شود. در کنار آن، باید از افزایش هزینه‌های دولت جلوگیری شده و درآمدها از طریق اخذ مالیات و فروش اموال و دارایی‌ها محقق گردد. اما در صورت عدم اصلاح جدی ساختار اقتصادی، ادامه روال فعلی، تسهیلات تکلیفی سنگین بانک‌ها و عدم افزایش سرمایه بانک‌های دولتی‌، مشکلات و بدهی‌های دولت برطرف و تسویه نمی‌شود‌.

افزایش ۵ برابری تسهیلات تکلیفی بانک‌ها
سال گذشته تسهیلات تکلیفی بانک‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود و در سال جاری با افزایش تقریباً پنج برابری به ۶۰۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این موضوع به بانک‌ها که باید برای حل معضل بورس و کرونا، خرید گندم‌، کمک به خانوارهای آسیب‌دیده از بلایای طبیعی، رونق بخش تولید و… وام بدهند، فشار وارد می‌کند.
این در حالی است که بانک‌ها سال گذشته به واحدهای کوچک و متوسط ۸۵ هزار میلیارد تومان وام دادند و قرار است این رقم در سال جاری به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد‌.

علت کاهش دلار و پیش‌بینی ادامه روند نزولی به کمتر از ۲۰ هزار تومان
در پاسخ به منتقدان ارز‌پاشی بانک مرکزی از منابع ارزی بلوکه‌شده و برنامه کاهش دلار با اهداف سیاسی هم باید گفت، بانک مرکزی سیاسی نیست و افزایش ارزش پول ملی‌، دستور رهبر معظم انقلاب است که برای افزایش ارزش پول ملی، باید نرخ ارز کاهش یابد. در این میان، نرخ فعلی دلار واقعی نیست و نرخ تسعیر ارز سال گذشته بانک‌ها نیز ۱۵,۹۰۰ تومان اعلام شد، بنابراین بانک مرکزی به ارزپاشی اعتقادی ندارد، اما روند بازار نزولی است و نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند.
از سوی دیگر، روند مداخله طی سال‌های گذشته تغییر کرده و مداخله در بازار متشکل ارزی و توسط صادرکنندگان انجام می‌شود. بانک مرکزی حتی یک دلار هم در بازار عرضه نکرد و ارزهای عرضه‌شده در بازار متشکل هم متقاضی نداشت که نشان می‌دهد دلار ظرفیت پایین رفتن از ۲۰ هزار تومان را هم دارد.

آخرین وضعیت آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران و تأمین ارز واکسن
اخبار مربوط به آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در برخی کشورها درست بوده‌ و فرآیند کار نسبت به گذشته پیشرفت داشته است، اما پس از دقیق‌تر شدن اطلاعات‌، آخرین وضعیت اعلام خواهد شد.
تأمین و تهیه واکسن هم به دستور رئیس جمهور، جزء اولویت‌های کاری قرار گرفته است و در حال حاضر تا یک میلیارد دلار مد نظر بوده و ۹ میلیون دوز طی یک ماه آینده وارد خواهد شد. همچنین در خردادماه بخش دوم واکسن وارد می‌شود که هزینه خرید آن ۱۷۸ میلیون دلار است. بخش اول پرداخت شده و بخش دوم باقی مانده است. همچنین، از روسیه خرید واکسن انجام شده است. علاوه بر این، ۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو، ۵/۱ میلیارد دلار برای نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی و ۵۰۰ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی تأمین شده است. البته ۲ میلیارد دلار نیز در سامانه نیما تأمین
شده است.

وعده تزریق منابع صندوق توسعه به بازار سهام و پیش‌بینی بهبود اوضاع بورس
در رابطه با بورس و مصوبات اخیر سران قوا باید گفت بانک‌ها علاقمند هستند به بورس کمک کنند و حتماً این کار را انجام خواهند داد. بخشی از مصوبات هم به جلسات بعدی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا موکول شد که پس از تأیید رهبر معظم انقلاب، ابلاغ خواهد شد. در این مسئله چند تصمیم مهم وجود دارد که انتشار اوراق توسط سازمان بورس با تضمین دولت و بازگشت بخشی از مالیات و کارمزدهای دریافتی به صندوق، از آن
جمله‌اند.
پیش از این هم مخالفتی در رابطه با تخصیص وام به شرکت‌های کارگزاری‌ نبود، اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها قبلاً نمی‌توانستند وام بگیرند که اکنون این محدودیت نیز برداشته شده است. برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به بورس، فروش ارز به‌صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد، اما اشکال این است که تقاضای ارز کم شده، با این حال بخش اول آن در صورت فروش طی یک یا دو روز آینده به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود. مبلغ قابل‌تزریق فعلاً مشخص نیست و باید به‌تدریج به فروش برسد‌؛ چرا‌که با نظر رهبر معظم انقلاب‌، بانک مرکزی در سال جاری از انجام تسعیر ارز منع شده است تا جلوی رشد نقدینگی گرفته شود.
با این وجود با توجه به تصمیمات جدید سازمان بورس در مورد دامنه نوسان مثبت و منفی ۵ درصدی و در صورت بازگشت بخشی از اعتماد ازدست‌رفته، وضع بورس بهتر خواهد شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *