خانه آرشیو انتشار شماره ۱۸۹-۱۸۸ «ماهنامه بورس»
انتشار شماره ۱۸۹-۱۸۸ «ماهنامه بورس»
0

انتشار شماره ۱۸۹-۱۸۸ «ماهنامه بورس»


«عدالت ترمیمی، رویکردی نوین در راستای صیانت از حقوق فعالان بازار سرمایه»، عنوان شماره جدید «ماهنامه بورس»

«ماهنامه بورس»، ویژه اسفندماه سال ۱۳۹۹ و فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با موضوع «عدالت ترمیمی، رویکردی نوین در راستای صیانت از حقوق فعالان بازار سرمایه» منتشر شد.

دکتر مهران محمدی، سردبیر این نشریه، با اعلام این خبر افزود: در شماره ۱۸۸-۱۸۹ ماهنامه بورس، طی گفتگویی اختصاصی با دکتر علی رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، عوامل و شرایط حاکم بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ شامل متغیرهای اقتصاد کلان از جمله قیمت دلار، رشد اقتصادی و کسری بودجه دولت، انتخابات ریاست جمهوری، تعاملات بین‌المللی و رفع تحریم‌ها تشریح شده است. همچنین، در این شماره، ضمن گفتگو با محمدمهدی منتظری، سرپرست مرکز عدالت ترمیمی سازمان بورس و اوراق بهادار، به برخی از سؤالات اساسی در زمینه اجرای عدالت ترمیمی در بازار سرمایه پاسخ داده شده است. در سرمقاله نیز با عنوان «چشم‌انداز اقتصاد در ۱۴۰۰»، با توجه به پیش‌بینی رشد قابل‌توجه حجم نقدینگی و کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۰، اولین اقدام دولت فعلی و مهم‌ترین هدف دولت آتی کاهش کسری بودجه عنوان شده است که ریشه رشد نقدینگی، تورم، افزایش نرخ ارز و بی‌ثباتی در بازار دارایی‌ها است.

دکتر محمدی همچنین در خصوص بخش تحلیل صنعت این شماره از «ماهنامه بورس» گفت: در این شماره، گزارشی ویژه با عنوان «تأثیر قیمت‌گذاری دستوری بر وضعیت صنعت سیمان» ارائه شده است که در آن ضمن نگاهی به بازارهای جهانی و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنعت سیمان در سطح بین‌المللی، وضعیت این صنعت در داخل کشور از منظر پراکندگی، ظرفیت تولید، درصد فعالیت کارخانه‌ها و حجم صادرات بررسی و عملکرد گذشته و موردانتظار شرکت‌های تولیدکننده سیمان در بازار سرمایه تحلیل شده است. همچنین، در این گزارش، ضمن بررسی پتانسیل‌های صنعت مذکور، عمده‌ترین ریسک‌های آن از جمله کاهش طرح‌های عمرانی، افزایش بهای حامل‌های انرژی و هزینه حمل و نقل، تعرفه صادرات، مازاد عرضه و نرخ‌گذاری دستوری مطرح شده است.

محمدی خاطر‌نشان کرد: در بخش مقالات علمی و پژوهشی نیز مقالاتی با موضوعات متنوع همچون «بررسی ظرفیت تأمین مالی از طریق بازار بدهی در فضای بحران کرونا» به قلم مهسا بناکار، سید امیرحسین شکرآبی و محمدمهدی مؤمن‌زاده و «بهداشت، ایمنی، امنیت و محیط‌زیست» به قلم الناز محمودی، کارشناس تعالی سازمانی بورس اوراق بهادار تهران منتشر شده است.

به گفته وی، مخاطبان می‌توانند بخش‌های «گذری بر مرزهای علم مالی»، «تاریخچه بورس»، «آشنایی با سرمایه‌‌‌گذاری در سهام» و «نوبلیست‌های مالی» را نیز در بخش «الفبای بورس» مطالعه کنند.

وی در خصوص گزارش‌های آماری مربوط به عملکرد بورس اوراق بهادار تهران نیز گفت: در بخش «خلاصه عملکرد بورس»، مطالب مربوطه همچون «آمار معاملات بورس تهران در اسفند‌ماه ۱۳۹۹» تهیه‌شده توسط کارشناسان واحد بازار بورس اوراق بهادار تهران، «عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اسفند‌ماه ۱۳۹۹» تهیه‌شده توسط شرکت «مشاوره و پردازش اطلاعات مالی پارت» و «چشم‌انداز سود ناشران بورسی»، تهیه‌شده توسط شرکت «پردازش اطلاعات مالی مبنا» و شرکت «مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان» قابل‌مشاهده است.

گفتنی است، «ماهنامه بورس» با بیش از ۲۳ سال سابقه انتشار به‌عنوان نخستین رسانه تخصصی بازار سرمایه کشور، با صاحب‌امتیازی «بورس اوراق بهادار تهران» به‌طور ویژه به بازتاب تازه‌ترین اخبار، رویدادها و فعالیت‌های بورس تهران در عرصه‌های داخلی و جهانی می‌پردازد.

مخاطبان محترم می‌توانند برای ارائه هرگونه اظهارنظر با تحریریه ماهنامه با شماره تلفن ۲۶۷۴۱۱۵۱ داخلی ۱۰۳-۱۰۲ یا آدرس ایمیل mahnamehbourse@gmail.com ارتباط داشته باشند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *