خانه آرشیو انتشار شماره ۱۹۲ «ماهنامه بورس»
انتشار شماره ۱۹۲ «ماهنامه بورس»
0

انتشار شماره ۱۹۲ «ماهنامه بورس»


«بسته حمایتی ۳+۷؛ بررسی جزئیات بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه در پرونده ویژه ماهنامه بورس»، عنوان شماره جدید «ماهنامه بورس»

«ماهنامه بورس»، ویژه تیر‌ماه سال ۱۴۰۰ با موضوع «بررسی جزئیات بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه» منتشر شد.

دکتر مهران محمدی، سردبیر این نشریه، با اعلام این خبر افزود: در شماره ۱۹۲ ماهنامه بورس، طی گفتگویی اختصاصی با دکتر محمدعلی میرزا کوچک شیرازی، عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین، ضمن بررسی چند و چون ریزساختارهای بازار سرمایه، سازوکار اثرگذاری هر یک از بندهای بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه تحت عنوان بسته حمایتی ۳+۷ تبیین شده است. علاوه بر این، در این شماره، ضمن گفتگوهایی تخصصی با نوید قدوسی و ابوالحسن معصومی دو کارشناس و فعال بازار سرمایه و همچنین سعید فلاح، کارشناس ارشد مالی و تحلیل‌گر شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، مسائل پیرامون احتمال تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه ۱۴۰۰ از جمله درآمدهای حاصل از فروش نفت در شرایطی که همچنان رفع یا تداوم تحریم‌ها در هاله‌ای از ابهام است و امکان استفاده از قابلیت‌های بازار سرمایه در تأمین بخشی از درآمدهای پیش‌بینی‌شده بودجه سال جاری آن‌هم در شرایطی که اثرات زیان‌بار تمرکز چندین ساله دولت بر استفاده از بازار پول بیش از پیش اقتصاد کشور را متأثر کرده، واکاوی شده است.

در سرمقاله نیز با عنوان «تحلیل اثرگذاری بسته حمایتی ۳+۷ در بلندمدت»، با معرفی و تشریح اثرات مثبت سه مصوبه نهایی‌شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و هفت مصوبه تأییدشده در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در تقویت سمت تقاضای بازار و بازگشت تعادل به آن، ضمن آشکارسازی عزم جدی دولت در اجرایی کردن تصمیم خود مبنی بر حمایت از بازار سرمایه، بارزترین مسئولیت آن در این زمینه، فراهم کردن بستر لازم برای ارتقای سطح تولید، بهبود فضای کسب‌وکار، افزایش فعالیت کارآفرینان و به‌طور کلی در اولویت قرار دادن مسئله دستیابی به رشد اقتصادیِ مثبت عنوان شده است که در نهایت بهبود وضعیت مالی و سودآوری شرکت‌ها و افزایش ارزش سهام آن‌ها و در پی آن، جذب منابع مالی سرمایه‌گذاران را به‌دنبال خواهد داشت.

دکتر محمدی همچنین در خصوص قسمت تحلیل صنعت این شماره از «ماهنامه بورس» گفت: در این شماره، گزارشی ویژه با عنوان «بررسی صنعت پی‌وی‌سی» ارائه شده است که در آن ضمن نگاهی به وضعیت صنعت پی‌وی‌سی در جهان و سهم مناطق مختلف در تولید و مصرف این محصول، عوامل مؤثر بر قیمت پی‌وی‌سی و روند تغییرات آن در سال‌های اخیر تشریح شده است. در ادامه این گزارش، با نگاهی به وضعیت تولید و تقاضای پی‌وی‌سی در ایران، وضعیت مالی و عملیاتی بزرگترین تولیدکنندگان این محصول با هم مقایسه شده و در پایان، سودآوری آن‌ها در سال جاری پیش‌بینی شده است.

محمدی خاطر‌نشان کرد: در بخش مقالات علمی و پژوهشی نیز مقاله‌‌‌ای با موضوع «بررسی ابزارهای افزایش بازدهی برای تأمین مالی در بازارهای سرمایه» به قلم دکتر مهران محمدی، مدیر تعالی سازمانی بورس اوراق بهادار تهران و کامران سلمانی، کارشناس تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران منتشر شده است.

به گفته وی، مخاطبان می‌توانند بخش‌های «گذری بر مرزهای علم مالی»، «آشنایی با سرمایه‌گذاری در سهام»، «تاریخچه بورس»، «مالی رفتاری و سوگیری‌های شناختی»‌ و «نوبلیست‌های مالی» را نیز در بخش «الفبای بورس» مطالعه کنند.

وی در خصوص گزارش‌های آماری مربوط به عملکرد بورس اوراق بهادار تهران نیز گفت: در بخش «خلاصه عملکرد بورس»، مطالب مربوطه همچون «آمار معاملات بورس تهران در خرداد‌ماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط کارشناسان واحد بازار بورس اوراق بهادار تهران، «عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خرداد‌ماه ۱۴۰۰» تهیه‌شده توسط شرکت «مشاوره و پردازش اطلاعات مالی پارت» قابل‌مشاهده است.

گفتنی است، «ماهنامه بورس» با بیش از ۲۳ سال سابقه انتشار به‌عنوان نخستین رسانه تخصصی بازار سرمایه کشور، با صاحب‌امتیازی «بورس اوراق بهادار تهران» به‌طور ویژه به بازتاب تازه‌ترین اخبار، رویدادها و فعالیت‌های بورس تهران در عرصه‌های داخلی و جهانی می‌پردازد.

مخاطبان محترم می‌توانند برای ارائه هرگونه اظهارنظر با تحریریه ماهنامه با شماره تلفن ۲۶۷۴۱۱۵۱ داخلی ۱۰۳-۱۰۲ یا آدرس ایمیل mahnamehbourse@gmail.com ارتباط داشته باشند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *