خانه معرفی فعالان بازار سرمایه بورس منطقه‌ای خراسان رضوی
بورس منطقه‌ای خراسان رضوی

بورس منطقه‌ای خراسان رضوی


بورس‌های منطقه‌ای فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرده‌اند. بورس منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در همین راستا، در ۲۱ خردادماه همان سال، به‌عنوان اولین بورس منطقه‌ای کشور افتتاح شده و فعالیت خود را در شهر مشهد و با ۹ عدد کارگزار آغاز کرده است. از ابتدای فعالیت این تالار تا پایان مردادماه ۱۴۰۱، تعداد کدهای صادرشده و سجامی حدود ۴ میلیون عدد بوده است.
مشهد، کلان‌شهری در منطقه شرقی ایران است که به‌عنوان یک مرکز «اداری»،« بازرگانی»، «سیاسی » و «فرهنگی» در کشور شناخته می‌شود. این شهر که بزرگ‌ترین قطب اقتصادی منطقه شرق و شمال شرق ایران است، از لحاظ مساحت بعد از شهر تهران، در جایگاه دوم و از لحاظ جمعیتی نیز دومین شهر ایران است. مشهد با دارا بودن موقعیت استراتژیک، هم‌مرزی با کشورهای همسایه و قرار گرفتن در مسیر صادراتی کشور از جایگاه ویژه و ارزنده‌ای برخوردار است.

با توجه به پتانسیل‌های بالای سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی، بورس منطقه‌ای خراسان رضوی در سال‌های اخیر توانسته است علاوه بر مرکز استان (شهر مشهد) در ۱۰ شهرستان دیگر در استان خراسان رضوی و همچنین در شهرستان بجنورد و ۷ شهرستان دیگر از خراسان شمالی گسترش‌ یابد.
این تالار منطقه‌ای، با بیش از ۲۳۰ نقطه دسترسی که شامل «ایستگاه معاملاتی»، «ایستگاه برخط گروهی»، «دفتر پذیرش» و «نمایندگی شرکت‌های کارگزاری مختلف» است، به عموم مردم استان خدمات‌رسانی می‌کند. در حال حاضر ۶۵ شرکت کارگزاری مختلف با دفاتر و شعب خود در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.


آمار مربوط به بازرسی از کارگزاری‌ها
طی سال ۱۴۰۰، جهت بررسی و کنترل فعالیت شعب کارگزاری‌ها در استان خراسان رضوی و شمالی، تعداد ۴۵ مورد بازرسی از دفاتر کارگزاری‌ها و همچنین جهت صدور مجوز فعالیت، تعداد ۴۱ مورد بازدید از فضا و تجهیزات دفاتر کارگزاری انجام شده است. همچنین تعداد بازرسی‌ از دفاتر در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۲۱ مورد و تعداد بازدید از فضا و تجهیزات در این بازه زمانی، ۲۳ مورد بوده است.

صنایع و شرکت‌های فعال در استان خراسان رضوی
از استان خراسان رضوی در مجموع ۳۴ شرکت در بازار سرمایه پذیرش شده‌ است که از این تعداد، ۱۴ ناشر به بورس اوراق بهادر تهران و ۲۰ ناشر به فرابورس ایران راه یافته است.
برخی شرکت‌های مستقر در خراسان رضوی شامل: «توریستی و رفاهی آبادگران ایران»، «سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق»، «قطعات اتومبیل ایران»، «رینگ سازی مشهد»، «الکتریک خودرو شرق»، «سیمان شرق»، «چین‌چین»، «شیر پگاه خراسان»، «شهد ایران» و «فولاد خراسان» هستند.
شرکت‌های «قند ثابت خراسان»، «قند نیشابور»، «سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی»، «توسعه شهری توس گستر»، «کارخانه‌های صنعتی تبرک»، «سرمایه‌گذاری کوه نور»، «کارتن مشهد»،«کشاورزی و دامپروری بینالود»، «سیمان لار سبزوار»، «پرمیت»، «مجتمع سیمان غرب آسیا»، «سیمان مجد خواف»، «کشت‌ و صنعت بهاران گل‌بهار خراسان»، «نوش پونه مشهد»، «کشت‌ و صنعت شهداب ناب خراسان»، «صنایع بسته‌بندی مشهد»، «جوش و اکسیژن ایران»، «فرآورده‌های غذایی و قند تربت‌جام»، «قند شیرین خراسان»، «فرآورده‌های سیمان شرق»، «امور رفاهی کارگزاران پارس»، «توسعه بین‌المللی پدیده شاندیز»، «پشم‌بافی توس» و «احیا صنایع خراسان» نیز از این دسته‌اند.

رسالت‌های بورس منطقه‌ای خراسان رضوی
«آموزش» و «گسترش فرهنگ سهامداری» از گذشته تاکنون، از رسالت‌های اصلی بورس منطقه‌ای خراسان رضوی بوده است. در این راستا از ابتدای فعالیت این بورس تاکنون، حدود ۲۹ هزار نفر و در بیش از ۲,۴۰۰ ساعت، آموزش‌های سرمایه‌گذاری در بورس را در قالب دوره‌های آموزشی دریافت کرده‌اند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *