خانه الفبای بورس شروع سرمایه گذاری در سهام شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت سی و دوم
شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت سی و دوم

شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت سی و دوم


روش‌های تحلیل اوراق بهادار- تحلیل تکنیکال

مقدمه
تحلیل تکنیکال زمانی به‌خوبی عمل می‌کند که از ابزارهای مناسب استفاده شود. یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال،‌ اندیکاتورها هستند. برای استفاده از اندیکاتورها باید از نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کرد. یکی از معروف‌ترین اندیکاتورها، RSI است.

اندیکاتور RSI چیست؟
اندیکاتور‌ RSI (Relative Strength Index) یا اندیکاتور قدرت نسبی یک اندیکاتور برای سنجش بزرگی تغییرات اخیر قیمت است،‌ RSI نسبت تغییرات قیمت به سمت بالا را نسبت به تغییرات قیمت به سمت پایین اندازه‌گیری ‌می‌کند و بعد از نرمال‌سازی شاخص، این اندیکاتور بازه ۰ تا ۱۰۰ دارد؛ به‌بیان‌دیگر نمایش‌دهنده انرژی درونی سهم برای حرکت به سمت بالا و یا فقدان انرژی لازم و افت قیمت است.

فرمول محاسبه RSI به‌صورت زیر است:

که در آن RS نشان‌دهنده نسبت متوسط روزهایی که سهم بازدهی مثبت داشته به متوسط تعداد روزهایی که قیمت سهم کاهش داشته ‌است، می‌باشد.

چگونه می‌توان از اندیکاتور RSI استفاده کرد؟
همان‌طور که اشاره شد این اندیکاتور دامنه نوسان ۰ تا ۱۰۰ دارد. اعداد ۳۰ و ۷۰ اعداد مهمی در این اندیکاتور به شمار می‌روند، محدوده زیر ۳۰ را محدوده بیش‌فروش۱ و محدوده بالای ۷۰ را بیش‌خرید۲ می‌گویند و احتمال معکوس شدن روند وجود دارد. محدوده بیش‌فروش به این معنی است که شاهد فروش افراطی هستیم و لذا امکان کاهش فشار فروش و صعود قیمت وجود دارد. برعکس در موقعیت بیش‌خرید و عبور RSI از سطح ۷۰ به سمت بالا خریدهای افراطی در بازار اتفاق افتاده و درنهایت این خرید‌ها ممکن است به پایان برسد و شاهد نزول قیمت باشیم. زمانی سیگنال‌هایی از این اندیکاتور صادر می‌شود که از محدوده ذکرشده خارج شویم.
نکته مهم: ممکن است خروج RSI از مناطق بیش‌خرید یا بیش‌فروش،‌ بدون افت یا صعود قیمت و فقط با نوسان قیمتی صورت گیرد. لذا برای جلوگیری از خطا در تصمیم‌گیری حتماً باید از دیگر اندیکاتورها و سایر ابزارها استفاده کرد.
استفاده از اندیکاتور RSI و خطوط روند،‌ حمایت و مقاومت
اندیکاتور شاخص قدرت نسبی اغلب با سایر ابزارهایی مانند خطوط روند و حمایت و مقاومت استفاده می‌شود. برای اندیکاتور RSI می‌توان خط روند تصور نمود و هر بار که این خط روند با نمودار اندیکاتور تلاقی کرده به سمت بالا/پایین حرکت نماید، در نمودار قیمت نیز تغییر به وجود می‌‌آید. برای این منظور باید به‌مانند نمودار قیمتی خط روند رسم نموده و برای اندیکاتور RSI، حمایت و مقاومت تاریخی آن را مشخص نماییم.
همان‌طور که در شکل ۲ نشان داده شده است با شکسته شدن روند نزولی اندیکاتور RSI، صعود در نمودار قیمت سهم اتفاق افتاده است.
در پایان لازم به ذکر است که استفاده از اندیکاتور RSI همراه با دیگر اندیکاتورها همانند MACD استفاده شود.

پانویس‌ها

۱٫ Over Sold
۲٫ Over Bought

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *