خانه معرفی فعالان بازار سرمایه معرفی تالار بورس منطقه‌ای اردبیل
معرفی تالار بورس منطقه‌ای اردبیل

معرفی تالار بورس منطقه‌ای اردبیل


بورس منطقه‌ای اردبیل، به‌عنوان سیزدهمین تالار منطقه‌ای در کشور جهت تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای بازار سرمایه ایران در قانون برنامه سوم و چهارم توسعه اقتصادی، فعالیت خود را از تاریخ ۱۶ اسفندماه ۱۳۸۳ آغاز کرد.
عملکرد بورس‌های منطقه‌ای را در سه حوزه می‌توان بررسی نمود:
۱- فعالیت در حوزه‌های آموزشی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی؛
۲- نظارت بر فعالیت‌های کارگزاران؛
۳- ارائه آمار معاملات و خدمات به سهامداران.
علاوه بر موارد مذکور، از جمله اقدامات مهم انجام‌شده اخیر در حوزه بازار سرمایه در استان اردبیل و با همکاری بورس منطقه‌ای آن، می‌توان به افزایش تعداد کارگزاران بالأخص در شهرستان‌ها، افتتاح شعبه تأمین سرمایه در مرکز استان برای ارائه خدمات تأمین مالی، دایر شدن مقطع کاردانی رشته بورس در دانشگاه جامع علمی کاربردی مدیریت صنعتی و دیپلم کار و دانش بورس در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد.
بورس منطقه‌ای اردبیل در راستای انجام اصلی‌ترین رسالت خود که آموزش و توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌باشد، از بدو تأسیس تاکنون سالانه به‌طور میانگین ۷،۱۸۰ نفر ساعت کلاس و کارگاه آموزشی برگزار نموده است.
بیشترین میزان آمار آموزشی طی ۱۸ سال گذشته مربوط به سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ می‌باشد؛ در طول سال جاری نیز علی‌رغم وجود محدودیت‌هایی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بورس منطقه‌ای اردبیل با عقد تفاهم‌نامه آموزشی با مرکز سما، پارک علم و فناوری استان اردبیل و اتاق تعاون، اقدام به دایر نمودن کارگاه‌های تخصصی با رعایت پروتکل‌ها نمود و طی سال گذشته ۱۱،۱۲۸ نفر ساعت دوره آموزشی به‌صورت حضوری و مجازی توسط بورس منطقه‌ای اردبیل دایر گردید.
در حوزه فعالیت‌های اطلاع‌رسانی، بورس منطقه‌ای اردبیل، از بدو تأسیس تاکنون به‌طور متوسط، سالانه ۱،۰۷۰ دقیقه صرف تهیه گزارش‌ها، ارائه آمار بورس منطقه‌ای از شبکه‌های استانی رادیویی و تلویزیونی و همچنین می‌نماید اخبار و وقایع مهم بورسی شده است.
اگرچه بورس منطقه‌ای اردبیل، فعالیت خود را در ابتدای تأسیس با دو شرکت کارگزاری آغاز کرد، اما طی این سال‌ها، علاوه بر مرکز استان اردبیل، در ۴ شهرستان دیگر، با ۳۱ نقطه دسترسی که شامل ایستگاه معاملاتی، ایستگاه برخط گروهی، دفتر پذیرش و نمایندگی شرکت‌های کارگزاری مختلف می‌باشد، به عموم مردم استان خدمات‌رسانی می‌نماید.
آمار مربوط به معاملات بورس منطقه‌ای اردبیل از بدو تأسیس تا پایان خردادماه ۱۴۰۱، نشانگر روندی رو به رشد است که البته این روند در سال ۱۳۹۹ به اوج تاریخی خود رسیده است. در مجموع طی هجده سال گذشته، طبق آمار منتشرشده که صرفاً مربوط به ایستگاه‌های معاملاتی نامک مستقر در مرکز استان می‌باشد، تعداد ۲۸,۰۶۵ میلیون سهم به ارزش ۱۷۰,۷۲۸ میلیارد ر‌یال توسط ساکنین این استان مورد معامله واقع شده است.
مجموع تعداد خدمات مربوط به فعالیت‌های حقوقی که به سهامداران از بدو تأسیس تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ ارائه شده ۸،۴۶۸ مورد بوده است که شامل «استعلام امور مالیاتی»، «اطلاع دارایی»، «اعلام پرتفوی»، «گواهی تمکن مالی»، «رفع انسداد» و «صدور تأییدیه کد بورسی» می‌باشند.
طبق آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مبنی بر تعداد ثبت‌ نام انجام‌شده در سامانه سجام، می‌توان گفت از سال ۱۳۹۸ تا پایان خردادماه ۱۴۰۱، تقریباً ۵۷ درصد جمعیت استان اردبیل سجامی شده و دارای کد بورسی هستند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *