خانه الفبای بورس معرفی کتاب معرفی کتاب: پیاده‌سازی مدیریت ریسک سازمانی/تکنولوژی معاملات الگوریتمی
معرفی کتاب: پیاده‌سازی مدیریت ریسک سازمانی/تکنولوژی معاملات الگوریتمی
0

معرفی کتاب: پیاده‌سازی مدیریت ریسک سازمانی/تکنولوژی معاملات الگوریتمی


پیاده‌سازی مدیریت ریسک سازمانی؛ روش‌ها تا کاربردها

امروزه هلدینگ‌ها، شرکت‌ها و نهادهای مالی و غیرمالی با توجه به تغییرات سریع حوزه‌های مختلف کسب‌وکار با عدم قطعیت بیشتری نسبت به گذشته مواجه‌اند که این عامل موجب ایجاد چالش اساسی پیش‌روی مدیران این مجموعه‌ها برای شناسایی، مدیریت و کنترل ریسک‌های مرتبط با کسب‌ و کار شده است. به همین منظور و در جهت رفع این چالش، پژوهشگران حوزه مدیریت ریسک سازمانی اقدام به تعریف و ارائه روش نوین و جامع از نحوه مدیریت ریسک در سازمان کرده‌اند که از آن تحت عنوان مدیریت ریسک سازمانی یاد می‌شود.
این کتاب باهدف معرفی این نوع از روش مدیریت ریسک، در هفت بخش تهیه و تنظیم‌ شده است. بخش اول، چهارچوب کلی مربوط به وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی ERM را فراهم می‌آورد و بخش دوم بر پیاده‌سازی طرح‌های ERM تمرکز می‌کند.
بخش بعدی این کتاب، دیدگاهی عمیق نسبت به مؤلفه‌های کلیدی چهارچوب ERM ارائه می‌دهد، بدین ترتیب بخش سوم بر حاکمیت ریسک و سیاست‌های مربوط به آن، بخش چهارم، ارزیابی و کمی‌سازی ریسک موضوع اصلی و بخش پنج، به استراتژی‌های مدیریت ریسک می‌پردازد. بخش ششم کتاب بر نظارت بر ریسک و ارائه گزارش‌های مربوط به آن می‌پردازد و در بخش هفتم، چارچوب‌های بیشتری در حوزه ایجاد طرح‌های ERM به خوانندگان ارائه می‌شود.

تکنولوژی معاملات الگوریتمی؛ راهکارهای جدید در بازار سرمایه ایران

در حال حاضر کشش هیجان‌انگیزی به سمت معاملات الگوریتمی و ساخت نرم‌افزارها و برنامه‌هایی دراین‌باره در دنیا وجود دارد که این کشش در حال انتقال به بازار بورس تهران است. آمارها نشان از رشد فزاینده این معاملات در همه رده‌های مختلف دارایی به‌خصوص بازار سهام و قراردادهای آتی دارد. فقدان این اطلاعات در منابع موجود به زبان فارسی و عدم وجود مرجعی مناسب در این زمینه، موجب شد تا نگارنده سعی در تدوین عمده این اطلاعات و تجارب خویش در کتاب داشته باشد.
در فصل نخست ویراست دوم این کتاب که به همراه مفاهیم بازارگردانی خودکار در بورس تهران منتشر شده است، معرفی معاملات الگوریتمی، نحوه رشد این تکنولوژی در دنیا و مزایا و معایب آن معرفی شده است. فصل دوم کتاب به پرسش و پاسخ‌هایی در زمینه معاملات الگوریتمی پرداخته است. عمده مطالب ارائه شده در این بخش، از سؤالات و مطالب ارائه‌ شده در کلاس‌های آموزشی نگارنده گرفته شده است. در واقع در این بخش به اولین سؤالاتی که ذهن یک معامله‌گر را در زمینه معاملات الگوریتمی درگیر می‌کند پاسخ داده شده است.
فصل سوم کتاب مشتمل بر اطلاعاتی در مورد انواع الگوریتم‌های پرکاربرد در بازارهای جهانی و بازار بورس تهران است. شناخت این الگوریتم‌ها به درک بهتر کاربردهای مختلف معاملات الگوریتمی کمک خواهد کرد.
در فصل چهارم به معرفی نرم‌افزارها و ابزارهای هوشمند در زمینه معاملات الگوریتمی اشاره شده است. در این فصل در مورد زیر ساخت‌های مورد نیاز جهت اجرای معاملات الگوریتمی و همچنین طرح پیشنهادی مراحل اجرایی معاملات الگوریتمی در بورس تهران در سه‌ گام بحث و بررسی شده است.
فصل پنجم و ششم به ساخت استراتژی‌های معاملاتی و مدیریت سرمایه و ریسک اختصاص داده شده است. در حقیقت بدون داشتن این دو جزء استفاده از معاملات الگوریتمی غیرممکن است.
در فصل هفتم به برنامه‌نویسی یک سیستم معاملاتی پرداخته شده و فرایند برنامه‌نویسی قدم‌ به‌ قدم یک استراتژی معاملاتی هوشمند را در سه نرم‌افزار مختلف ارائه می‌کند. درنهایت در فصل هشتم به آینده معاملات الگوریتمی در ایران و چالش‌های پیش‌روی آن پرداخته شده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *