خانه معرفی فعالان بازار سرمایه آشنایی با تالار بورس منطقه‌ای کیش
آشنایی با تالار بورس منطقه‌ای کیش

آشنایی با تالار بورس منطقه‌ای کیش


تالار بورس منطقه‌ای کیش از اردیبهشت‌ سال ۱۳۸۴ به‌عنوان اولین تالار بورس منطقه‌ای در مناطق آزاد تجاری فعالیت خود را آغاز کرده است. هدف اصلی از راه‌اندازی تالارهای منطقه‌ای، گسترش فرهنگ سهامداری از طریق ارائه خدمات آموزشی و اطلاع‌رسانی در حوزه بازار سرمایه و همچنین تسهیل دسترسی عموم به خدمات بازار سرمایه می‌باشد.
تالار بورس کیش در طبقه دوم از ساختمان مالی آنا واقع شده است. در حال حاضر علاوه بر این تالار منطقه‌ای و شعبه‌ای از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، شعب ۳۸ شرکت کارگزاری، یک شرکت سبدگردان و دو شرکت تامین سرمایه در این تالار مشغول به فعالیت هستند و تعداد کارکنان شاغل در تالار نیز به بیش از ۵۰ نفر می‌رسد.
بر اساس ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فعال در جزیره کیش می‌توانند با اخذ مجوز فعالیت اقتصادی از مزیت معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بهره‌مند شوند. در همین راستا کارگزاری‌های مستقر در تالار کیش با همکاری تالار منطقه‌ای کیش، بدون نیاز به ثبت شعبه و تنها با اخذ مجوز فعالیت اقتصادی و انجام معاملات از طریق سامانه معاملاتی نامک (نرم افزار ایستگاه معاملاتی کارگزاران) می‌توانند از مزیت معافیت مالیاتی مناطق آزاد استفاده کنند.
طی سالیان گذشته جزیره کیش به دفعات میزبان نمایشگاه‌ها و همایش‌های مرتبط با بازار سرمایه بوده است و از این منظر نقش فعالی در معرفی فرصت‌های موجود در بازار سرمایه داشته است.

ارزش معاملات تالار بورس کیش
ارزش معاملات انجام شده تالار بورس کیش در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) بوده است. این رقم تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳۷ هزار میلیارد تومان (همت) می‌باشد.
تا‌کنون تعداد ۶ شرکت ثبت‌‌شده در جزیره کیش در بازار سهام پذیرفته شده‌اند که عبارتند از بیمه اتکایی امین(اتکام)، تجارت الکترونیک پارسیان کیش(تاپکیش)، مبین وان کیش(اوان)، پرداخت الکترونیک سامان کیش(سپ)، کارت اعتباری ایران کیش(رکیش)، توریستی و رفاهی آبادگران کیش (گکیش) و ارزش بازار فعلی آن‌ها حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان (همت) است. همچنین جهت تامین مالی راه‌اندازی ترمینال فرودگاه کیش در دو نوبت از ابزارهای بازار سرمایه استفاده شده است. اوراق صکوک به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان در آبان‌ماه ۱۳۹۸ و اوراق خرید دین شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش با ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان در خرداد‌ماه ۱۴۰۰ بدین منظور منتشر شده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *