خانه رودررو برنامه‌ها و چشم‌انداز «سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر»
برنامه‌ها و چشم‌انداز «سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر»
0

برنامه‌ها و چشم‌انداز «سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر»


در گفتگوی اختصاصی «ماهنامه بورس» مطرح شد
برنامه‌ها و چشم‌انداز «سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر»

شرکت «سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر» به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مادر تخصصی وابسته به «سازمان اقتصادی کوثر» در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شد.
در جریان عرضه اولیه سهام این شرکت تعداد ۳۳۰ میلیون سهم جهت عرضه به عموم و ۸۵ میلیون و پانصد هزار سهم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارائه شد و بدین ترتیب جمعاً معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر با نماد «زکوثر» به قیمت هر سهم ۱۳,۱۲۰ ریال در بورس تهران کشف قیمت و معامله شده است. سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های تولیدی کشاورزی و دام‌پروری، پرورش طیور، پرورش و صید آبزیان، خوراک دام و طیور، تولیدات گیاهی و محصولات گلخانه و صنایع تولید و فرآوری مواد اولیه محصولات واسطه‌ای و محصولات نهایی وابسته به این فعالیت‌ها، محورهای اصلی فعالیت این شرکت است که توسط ۱۳ شرکت زیرمجموعه انجام می‌پذیرد.
به گفته مدیران این شرکت، این هلدینگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی است که در راستای اجرای زنجیره تأمین و تولید و توزیع، گام‌های بلندی برداشته است.
در حال حاضر تأمین حدود ۷۰ درصد جوجه یک‌روزه مرغ مادر گوشتی، بیش از ۵۰ درصد جوجه یک‌روزه مرغ مادر تخم‌گذار، تولید چند صد هزار تن خوراک دام و طیور و آبزیان و تجارتی و نیز ادوات، تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز صنعت دام، طیور و آبزیان کشور ازجمله فعالیت‌های این شرکت است. علاوه بر این، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی، ۷۰ هزار تن گوشت مرغ، شیر خام و فرآورده‌های لبنی و بیش از ۵۰ هزار تن غلات و علوفه و تولیدات گیاهی در شرکت‌های تابعه تولید می‌شود. صادرات مقادیر قابل‌توجهی از محصولات فوق، بخش دیگری از فعالیت‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد. علاوه بر آنچه ذکر شد شرکت توجه شایانی به آبزی‌پروری، محصولات دارویی، زراعت، باغبانی، کشت فراسرزمینی، پرورش دام سبک و تولید محصولات گلخانه‌ای داشته و همچنین نمایندگی انحصاری چندین شرکت معتبر نظیر آویاژن، های‌لاین، پیترسایم و پولتک در اختیار این شرکت مادر تخصصی قرار دارد.
با توجه به لزوم معرفی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و باهدف اطلاع‌رسانی به خوانندگان و بررسی مزایا، ریسک‌ها و برنامه‌های شرکت، هیئت تحریریه «ماهنامه بورس» گفتگویی با عبدالامیر باروتکوب مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

لطفاً مختصری از تاریخچه فعالیت و مهم‌ترین دستاوردهای مجموعه خود را در سال گذشته بیان کنید.
شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر (سهامی عام) در شانزدهم خردادماه سال ۱۳۶۲ با نام شرکت «تصویران» در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران، به ثبت رسید. نام این شرکت در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۸۱ به «سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر» تغییر یافت و در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۱ به سهامی خاص تبدیل شد.
سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در هفت حوزه کسب‌وکار شامل طیور گوشتی و تخم‌گذار، دام‌پروری سنگین و سبک، آبزی‌پروری و گلخانه و صنایع و خدمات کشاورزی و دام و طیور فعالیت می‌کند که در بخش طیور، در هر دو حوزه مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار، سهم مؤثری در بازار در حوزه تولید جوجه یک‌روزه پدر و مادر گوشتی و تخم‌گذار در بازارهای هدف به دست آورده است.
این شرکت در بخش طیور تخم‌گذار دارای امتیاز انحصاری نژاد «های لاین» است که از ویژگی‌های اقتصادی این نژاد می‌توان به کم‌خوراکی، تلفات کمتر و عدم نیاز به نوک چینی اشاره کرد که درنتیجه منجر به صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌های تولید در مقایسه با نژادهای مشابه می‌شود. همچنین در اختیار داشتن نژاد «راس» در مرغ گوشتی نیز یکی از مهم‌ترین مزایای این شرکت با سهم حدود ۷۰ درصدی کل کشور محسوب می‌شود.
یکی دیگر از ویژگی‌های شرکت در این حوزه، ارائه محصولات باکیفیت و قیمت رقابتی در بخش طیور تخم‌گذار است. همان‌طور که می‌دانید ارتباط قوی با مشتریان و داشتن دفاتر فروش یکی از مزایای این صنعت محسوب می‌شود که خوشبختانه شرکت سرمایه‌گذاری کوثر، در اکثر شهرهای استراتژیک این صنعت، دفتر فروش دارد و به همین جهت ارتباط با مرغداران و پولت‌کاران و حوزه طیور گوشتی که مشتریان اصلی شرکت محسوب می‌شوند بسیار بالا است.
سیاست شرکت سرمایه‌گذاری کوثر، همواره تمرکز بر توسعه حلقه‌های تولیدی بوده است ضمن اینکه دسترسی مناسب به بازارهای مصرف نیز یکی از استراتژی‌های اصلی شرکت است. یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت در تمامی بخش‌ها و به‌خصوص بخش طیور، دارا بودن گروه خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتری و همچنین تلاش در راستای درک تقاضا و نگاه مشتریان به نوع محصولات، تنوع محصولات و نحوه ارائه خدمات است.

مزیت‌های شرکت و فعالیت‌های آن در بخش دام‌پروری شامل چه مواردی می‌شود؟
تولید محصولات باکیفیت و ارتباط با شرکت‌های مطرح، تأمین مواد اولیه موردنیاز شرکت از زمین‌های زراعی و تعامل نزدیک با تأمین‌کنندگان مواد اولیه و نزدیکی به بازار مصرف از ویژگی‌های اصلی شرکت در این خصوص است.
شرکت سرمایه‌گذاری کوثر، برند، سابقه و اعتبار خوبی در حوزه دام‌پروری نزد مشتریان و ذی‌نفعان دارد، ضمن اینکه از نژادهای برتر دام سنگین و دام سبک و ایجاد توده‌های ژنتیکی نیز بهره می‌برد.
در بخش آبزی‌پروری نیز فعالیت اصلی شرکت، فروش محصولات است که شامل گوشت ماهی در فروشگاه‌های معتبر کشور، تولید و توزیع تخم چشم زده و بچه ماهی برتر ژنتیکی در سطح کشور و منطقه است.

هلدینگ کوثر درمجموع چند شرکت زیرمجموعه در اختیار دارد؟
هلدینگ کوثر در مجموع ۱۳ شرکت زیرمجموعه دارد که عبارت‌اند از شرکت‌های «مرغک»، «مجتمع تولیدی اجداد سپیدان کوثر»، «کشت و صنعت شریف‌آباد»، «کشت و صنعت اشراق»، «مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان»، «مرغ مادر دیزباد»، «پیشگامان کشاورزی کوثر کرمانشاه»، «مرغ اجداد زربال» «خوراک دام پارس»، «شیمی دارو کوثر»، «توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر»، «آبزی اکسیر کوثر» و «شرکت پیشگامان کشاورزی و صنعت کوثر دنا» که همگی در حوزه کشاورزی، دام‌پروری و صنایع وابسته فعالیت دارند.

سهم شرکت از بازار داخلی در بخش‌های مختلف چقدر است؟
به‌صورت کلی حدوداً سهم بازار شرکت در عرضه جوجه یک‌روزه مادر و پدر گوشتی ۷۰ درصد، جوجه یک‌روزه مادر تخم‌گذار ۶۰ درصد، جوجه یک‌روزه تخم‌گذار تجاری ۴۰ درصد، جوجه یک‌روزه گوشتی ۷ درصد، گوشت مرغ (گرم –منجمد- فرآوری) یک درصد و شیر، نیم درصد از کل تولیدات کشور است.

در سال ۹۸ سودآوری هلدینگ چه میزان بوده و چه برآوردی برای سال ۹۹ دارید؟
بر اساس بررسی‌های اولیه انجام‌شده، سود خالص تلفیقی هلدینگ در سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است و برای سال مالی آینده نیز رشد ۳۰ درصدی در سودآوری در صورت مناسب بودن شرایط اقتصادی حاکم بر کشور پیش‌بینی می‌شود.

میزان صادرات شرکت در حال حاضر چه میزان است؟
در سنوات گذشته با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده جهت تنظیم بازار داخلی، امکان صادرات به شکل مستمر میسر نشده و صرفاً چیزی در حدود ۳۰۰ میلیارد ریال فروش صادراتی محقق شده است.

در حال حاضر به چه کشورهایی صادرات انجام می‌شود؟
کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، عمان، ارمنستان از بازارهای هدف صادراتی ما هستند.

آیا برنامه‌ای برای توسعه بازارهای صادراتی دارید؟ به چه کشورهایی؟ آیا مذاکراتی هم صورت گرفته است؟
برنامه‌ریزی مدون و هدفمند جهت رسوخ و نفوذ در بازارهای صادراتی کشورهای منطقه به‌منظور ایجاد تضمین بیشتر در فروش وجود دارد. در حال حاضر مسئولیت این امر به شرکت «تحفه» سپرده شده است که به‌طور تخصصی تحقیقات بازار و تعامل با مشتریان خارجی را در دستور کار خود دارد.

در حوزه تعامل بین شرکت‌های زیرمجموعه و حذف موازی کاری، از چه روش‌هایی استفاده شده است؟
یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در هلدینگ این است که به‌منظور بهره‌مندی شرکت‌های تابعه از منابع مالی در دسترس و ارزان‌قیمت در راستای مأموریت‌های سرمایه‌گذاری شرکت، شرایط را تسهیل کرده‌ایم. همچنین برقراری تعاملات بین‌المللی در شرکت‌های زیرمجموعه نیز باهدف ارتباط بیشتر با بازارهای هدف تسهیل شده است. طی سال‌های اخیر مطالعات گسترده‌ای در حوزه استفاده از ابزارهای نوین به‌منظور تأمین مواد اولیه و عرضه محصولات شرکت‌های زیرمجموعه صورت گرفته است. در راستای بهبود فرایندها نیز نظام کنترل‌های داخلی در شرکت‌های زیرمجموعه استقرار یافته است.
ضمناً مهم‌ترین اقدام هلدینگ در این بخش را می‌توان ادغام شرکت‌های گروه در غالب SBU در حوزه فعالیت‌های مختلف و تشکیل زنجیره‌های تولیدی در سطح شرکت‌های تابعه دانست که نتیجه این اقدامات کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده و افزایش بیشتر بهره‌وری در بخش تولید بوده است. شایان ذکر است شرکت‌های گروه از ۲۴ شرکت در سال ۱۳۹۶ به ۱۳ شرکت در سال ۱۳۹۸ تقلیل یافته‌اند که این کاهش ناشی از فروش سهام شرکت‌ها نبوده بلکه ناشی از ادغام شرکت‌ها با ماهیت فعالیت مشابه بوده و سبب حذف موازی کاری و تعامل بیشتر بین شرکت‌ها شده است.

تنوع‌بخشی به محصولات و تکمیل زنجیره تأمین و تولید، یکی از نکات قابل‌تأمل در موفقیت هلدینگ‌ها محسوب می‌شود. در این بخش تا چه حد موفق عمل شده است؟
نکته جالب‌توجه در مورد سرمایه‌گذاری کوثر دقیقاً همین موضوع است. تنوع‌بخشی به محصولات در راستای کمک به تکمیل زنجیره تأمین و همچنین تولید مواد پروتئینی کشور از مدت‌ها قبل به‌عنوان استراتژی شرکت موردتوجه بوده است. البته پراکندگی گسترده عملیات تولیدی در پهنه جغرافیایی در ۱۸ استان کشور نیز به همین نسبت موردتوجه قرار گرفته است.
باهدف بهبود عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه در همه حوزه‌ها، فعالیت‌های خوبی در بخش تحقیق و توسعه و راه‌اندازی آزمایشگاه اختصاصی صورت گرفته است ضمن اینکه سازوکار مناسب به‌منظور استفاده بهینه از دارایی‌ها و توجه به استقرار سیستم مدیریت پروژه نیز از دیگر موارد موردتوجه در شرکت محسوب می‌شود.

ریسک‌های شرکت که نیاز است سهامداران بازار از آن اطلاع داشته باشند چیست؟
مهم‌ترین ریسک‌های شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر (سهامی عام) عبارت‌اند از ریسک نوسان نرخ ارز، ریسک اقلیمی، ریسک بیماری‌های واگیردار دام و طیور و آبزیان، ریسک نوسان قیمت و تنظیم بازار، ریسک نقدینگی و ریسک قوانین و مقررات و همچنین ریسک واردات نهادهای موردنیاز.

با توجه به ریسک‌های پیش‌بینی‌شده، راهکارهای مدیریت ریسک در هلدینگ کوثر به چه ترتیبی اتخاذ شده است؟
در این خصوص، برنامه‌ریزی مدونی با توجه به شرایط فصلی ازجمله گرما و سرما و شرایط فرهنگی ازجمله مناسبت‌های ملی و مذهبی که موجب افزایش نیاز و عرضه محصولات مرتبط میشود، صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال کاهش تولید مرغ و تخم‌مرغ در فصول بسیار گرم سال؛ افزایش ارائه محصولات گوشت مرغ و گوشت قرمز در مناسبت‌های مذهبی مثل ماه مبارک رمضان و ماه محرم و صفر؛ افزایش ارائه دام زنده برای عید قربان و دهه اول ماه محرم و افزایش ارائه مرغ و تخم‌مرغ در ایام عید نوروز از مهم‌ترین راهبردهایی هستند که در شرکت همواره مدنظر قرار می‌گیرد.
افزایش عرضه محصولات خاص مثل انواع بستنی در فصول گرم و یا انواع ماست و دوغ در ماه‌های گرم نیز همیشه موردتوجه بوده است.
شرکت همواره فروش بخشی از محصولات تولیدی در مراسم و مناسک خاص مانند تأمین نیاز مواد غذایی کاروان‌های ایرانی در مراسم حج و عتبات عالیات را نیز در نظر داشته است.
یکی دیگر از استراتژی‌های شرکت، استفاده حداکثری از توان و امکانات موجود، با حداقل هزینه سرمایه‌گذاری جهت کاهش بهای تمام‌شده محصولات و استفاده از بهترین و مؤثرترین گزینه‌های بیمه‌ای برای کلیه دارائی‌های ثابت و زیست مولد و محصولات هدف بوده است. این پوشش برای تمامی موارد اعم از ریسک‌های بخش تولید اعم از بهداشت، درمان و بیماری‌ها، شرایط بحران‌های طبیعی ازجمله باران، خشک‌سالی، تندباد، برف، یخ‌زدگی، تگرگ، صاعقه و غیره و همچنین ریسک‌های مربوط به شرایط بازار بوده است.
از دیگر استراتژی‌های هلدینگ در خصوص مدیریت ریسک‌های مطرح شده این است که خرید گروهی توسط شرکت‌های بازرگانی گروه در جهت کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز و تلاطم بازار صورت گیرد. دوم آنکه انتقال واحدهای تولیدی از مناطقی که ریسک آلودگی بالاتری دارند به مناطق پاک را در دستور کار قرار داده‌ایم.
تکمیل زنجیره تولید و تأمین و توسعه بازار فروش داخلی و صادراتی نیز سومین استراتژی شرکت در این حوزه است.
چشم‌انداز شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در راستای ارائه سود پایدار و خلق ارزش‌افزوده از یک‌سو و از سوی دیگر کمک به تأمین امنیت غذایی کشور، شرکت اقدام به تعریف پرتفوی بهینه سرمایه‌گذاری با تأکید بر شکل‌گیری زنجیره‌های تأمین و تولید کرده است که از مصادیق اجرایی آن می‌توان به برنامه‌ریزی تولید ۱۵۵ هزار تن گوشت مرغ در قالب زنجیره تولید گوشت مرغ اشاره کرد.
همچنین با توجه به الزام اسناد بالادستی و مواجهه کشور با چالش‌های گوناگون و تأکید سهامدار اصلی مبنی بر نقش‌آفرینی در حوزه‌های مرتبط، شاهد تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری‌های شرکت در دو بخش توسعه‌ای و نوآورانه هستیم.

پیشنهاد شما در خصوص بهبود وضعیت صنعتی که در آن فعال هستید چیست؟
افزایش توان تولید کالاهای استراتژیک و راهبردی ازجمله موضوعاتی است که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به آن تأکید شده است. لذا در این خصوص سیاست‌گذاران می‌توانند با کمک به افزایش توان رقابت تولیدکنندگان داخلی با اقداماتی نظیر ایجاد زمینه صادرات محصولات، قیمت‌گذاری رقابتی و تلاش برای افزایش استانداردهای تولید داخلی نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنند.

با توجه به انجام فرایند عرضه سهام شرکت، آیا تصمیم دارید در آینده شرکت‌های دیگر را نیز وارد بازار سرمایه کرده و در بورس عرضه کنید؟
بله. افزایش شفافیت و افزایش مشارکت مردمی ازجمله اهدافی است که همواره موردتوجه این شرکت بوده است. شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر با دارا بودن سه شرکت پذیرفته‌شده در بازار سرمایه شامل شرکت‌های «خوراک دام پارس»، «ماهان» و «کشت و صنعت شریف‌آباد» توانسته است تعامل و همکاری خوبی با سازمان بورس و اوراق بهادار داشته و برنامه‌های خود را در حوزه عرضه شرکت‌های مستعد با پتانسیل بالا به بازار سرمایه در سال ۹۹ و همچنین سال‌های آتی ادامه خواهد داد.

آیا استراتژی مشخصی برای استفاده از ابزار بدهی بورسی جهت تأمین مالی پروژه‌ها در آینده دارید؟
این شرکت در راستای هدف راهبردی «ارتقا و کارآمدی نظام تأمین مالی» و به‌منظور مدیریت مؤثر بر افزایش بهره‌وری منابع مالی با در نظر گرفتن استراتژی «کاهش هزینه‌های تأمین مالی»، منابع مالی را مدیریت می‌کند. درنتیجه همواره به‌منظور تحقق استراتژی‌ها، اهداف و برنامه راهبردی و در نظر گرفتن الزامات و اولویت‌های روز، اهداف و برنامه‌های سالیانه مالی را تنظیم و در مقاطع زمانی مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
در این راستا باهدف بهینه‌سازی و نظام‌مند کردن جریان نقدینگی در شرکت، در جهت شناخت خطوط اعتباری از رویکردهای متعددی بهره‌برداری می‌شود. در این خصوص، واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه در بازار سرمایه و صرف منابع حاصل‌شده در پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و همچنین تأمین مالی از منابع بانکی و تسهیلات ارزان‌قیمت و صندوق توسعه ملی و همچنین استفاده از ابزارهای بدهی در بورس از برنامه‌های مدنظر هلدینگ است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *