خانه الفبای بورس شروع سرمایه گذاری در سهام شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت سی و چهارم
شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت سی و چهارم

شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت سی و چهارم


مقدمه
اندیکاتور ایچیموکو۱ یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که مورد ‌توجه و استفاده بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران تکنیکال است. در ادامه به تعریف این اندیکاتور و استفاده از آن جهت خرید و فروش سهام اشاره می‌کنیم.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟
ایچیموکو مجموعه‌ای از اندیکاتورهای تکنیکال است که سطوح حمایت و مقاومت را نشان می‌دهد. ابر ایچیموکو اولین ‌بار توسط گویچی هوسادا۲ که یک خبرنگار ژاپنی بود، طراحی شد. ایچیموکو یکی از اندیکاتورهایی است که نه‌تنها حرکات قیمت را اندازه‌گیری می‌کند، بلکه آن را پیش‌بینی هم می‌نماید. این اندیکاتور نگاهی جدید از نسبت به حمایت و مقاومت ارائه می‌کند.

اجزای ایچیموکو کدام است؟
ابر ایچیموکو از چند خط و قسمت تشکیل شده است که به‌طور جداگانه ارزشی ندارند و برای تصمیم‌گیری از تمام خطوط به‌طور همزمان می‌توان استفاده کرد. (شکل ۱)
۱- خط تبدیل۳: ‌این یک خط کوتاه است و با عنوان خط چرخش هم شناخته می‌گردد. این خط نواحی جزئی حمایت و مقاومت را سیگنال می‌کند. پس برای معاملات کوتاه‌مدت می‌توان خط تبدیل را دنبال کنید.
۲-خط مبنا۴: سطوح حمایت و مقاومت میان‌مدت را سیگنال می‌کند. برخی از معامله‌‌کنندگان از خط مبنا به‌عنوان سطح توقف استفاده می‌نمایند.
۳- خط تأخیر۵: برای تأیید سیگنال‌ها استفاده می‌شود. خط تأخیر به‌عنوان سطح حمایت و مقاومت هم می‌تواند عمل کند.
۴- ابرکومو۶: از دو خط تشکیل شده ‌است. اسپن آ۷ و اسپن ب۸ که به‌عنوان سطح دینامیکی حمایت و مقاومت عمل می‌نماید. در واقع ابر ایچیموکو نواحی حمایتی و مقاومتی را به‌دست می‌آورد.

چگونه می‌توان از اندیکاتور ایچیموکو برای خرید و فروش استفاده کرد؟
اولین استراتژی برخورد خط تبدیل با خط مبنا و استفاده از خط تأخیر به‌عنوان فیلتر است. برخورد خط تبدیل و خط مبنا می‌تواند یک فرصت معامله باشد. در واقع زمانی‌که خط سریع‌تر (خط تبدیل)، خط کندتر (خط مبنا) را رو به بالا قطع کند، سیگنال خرید و زمانی‌که خط سریع‌تر (خط تبدیل)، خط کندتر (‌خط مبنا) را رو به پایین قطع کند، سیگنال فروش وجود دارد. می‌توان ‌سیگنال‌های دریافتی را با خط تأخیر فیلتر نمود. در نتیجه، تنها معاملاتی که هم‌جهت با روند کلی باشند،‌ برای معامله اهمیت دارند. اگر خط تبدیل بالای خط مبنا برود، تنها زمانی خرید صورت می‌گیرد که خط تأخیر بالای منحنی قیمت باشد (شکل ۲). اگر خط تبدیل زیر خط مبنا برود، تنها زمانی فروش صورت می‌گیرد که خط تأخیر زیر منحنی قیمت باشد (شکل ۳).

یک تکنیک دیگر، شامل برخورد خط تبدیل و خط مبنا و استفاده از ابرکومو به‌عنوان فیلتر است،‌ زمانی‌که خط تبدیل خط مبنا را رو به بالا قطع کند و این برخورد بالای ابرکومو باشد، یک سیگنال خرید قوی وجود دارد. زمانی‌که خط تبدیل خط مبنا را رو به بالا قطع کند و این برخورد پایین ابرکومو باشد، ‌یک سیگنال خرید ضعیف خواهد بود.
زمانی‌که خط تبدیل خط مبنا را رو به پایین قطع کند و این برخورد پایین ابرکومو باشد، یک سیگنال فروش قوی وجود دارد و زمانی‌که خط تبدیل خط مبنا را رو به پایین قطع کند و این برخورد بالای ابرکومو باشد،‌ یک سیگنال فروش ضعیف خواهیم داشت.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *