خانه الفبای بورس شروع سرمایه گذاری در سهام شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و چهارم
شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و چهارم

شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و چهارم


شروع سرمایه‌گذاری در سهام
روش تحلیل اوراق بهادار

دو نوع مکتب فکری برای تحلیل اوراق بهادار وجود دارد؛ ۱) بنیادی (فاندامنتال) و ۲) تکنیکال. در قسمت قبل به تشریح روش تحلیل بنیادی پرداختیم؛ در ادامه به توضیح تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

تحلیل تکنیکال چیست؟

یکی از روش‌های سنتی انتخاب سهام است و در آن با به‌کارگیری داده‌های خاصی از بازار به تجزیه‌وتحلیل کلی بازار سهام و سهم پرداخته می‌شود. این نوع تحلیل متکی بر نمودارها و جداولی است که افراد را در انتخاب نوع سهم راهنمایی می‌کند.
تحلیل تکنیکال مبتنی بر نمودارهای قیمت سهم است، ازاین‌رو به این تجزیه‌وتحلیل،‌ تحلیل نموداری نیز اطلاق می‌گردد. تحلیل‌گران تکنیکال، بر این باورند که بررسی نمودارهای قیمت سهام مانند معاینه بیمار با اشعه x قبل از جراحی بیمار است.

انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال کدم‌اند؟

۱- نمودار خطی
نمودار خطی، قیمت پایانی سهم را طی دوره خاص نشان می‌دهد؛ در این نمودار یک خط نقاط قیمت را به هم متصل می‌کند. این نمودارهای ساده و قابل‌فهم هستند اما حاوی اطلاعات زیادی نیستند و زمانی سودمند هستند که با دیگر شاخص‌های تحلیل تکنیکال همراه شوند

۲- نمودار میله ای
این نمودارها بسیار ساده هستند و کاربردی ساده دارند. در این نمودارها برای هرروزی که معامله سهام صورت گرفته است یک ستون رسم شده است که بالای هر ستون بالاترین قیمت و پایین هر ستون کم ترین قیمت آن روز را نشان می‌دهد.

۳- نمودار شمعی
این نمودار حاوی اطلاعات زیادی،‌ نظیر شرایط روانی بازارها در هر زمان خاص است. در این نمودار قیمت‌های بالا و پایین سهم به شکل خطوط جداگانه‌ای که خطوط سایه مانند هستند نشان داده می‌شوند. دامنه میان قیمت آغازین و پایانی هر سهم به شکل مستطیل‌های باریکی نشان داده می‌شود. اگر قیمت پایانی سهم در انتهای روز بیش از قیمت آغازین آن باشد مستطیل به رنگ سفید یا روشن است و چنانچه قیمت پایانی سهم در انتهای روز کمتر از قیمت آغازین آن باشد این مستطیل سیاه‌رنگ یا تیره می‌شود.

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *