خانه رودررو گفتگوی ویژه طرحی برای اصلاح و توسعه

طرحی برای اصلاح و توسعه

0
0

بررسی پیش‌نویس «اصلاح قانون بازار سرمایه» در میزگرد ماهنامه «بورس»

پیش‌نویس مربوط به موضوع اصلاح قانون بازار سرمایه در سال جاری و توسط «کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی» ارائه شد. یادآور می‌شود که قانون بازار سرمایه که در آذرماه ۱۳۸۴ به تصویب مجلس رسیده است، از آن زمان تاکنون به گمان کارشناسان اقتصادی با توجه به اتفاقات مختلفی که در حوزه مالی و بازار سرمایه رخ داده است، گاهاً از فضای جدید جا مانده و حتی در مواردی معامله‌گران و ناشران بورسی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است. بر این اساس، طرح بازبینی و اصلاح این قانون با توجه به تغییرات گسترده شرایط و فضای بازار سرمایه با شدت بیشتری دنبال می‌شود.
ماهنامه بورس در میزگردی با حضور علی نمکی اقتصاددان و سردبیر ماهنامه بورس، علی سعدوندی اقتصاددان و کارشناس ارشد بازار سرمایه، محمدرضا حسینی کارشناس ارشد حقوقی بازار سرمایه، تلاش کرده است تا در واکاوی این طرحِ اصلاحی به بررسی نکاتی بپردازد که از نظر کارشناسان لازم است برای اجرای این قانون رعایت شود.

 

ماهنامه بورس: می‌دانید که قانون بازار سرمایه در ابتدای آذرماه سال ۱۳۸۴ به تصویب مجلس رسیده است. از آن زمان تاکنون به‌موجب اتفاقات جدیدی که در بازار سرمایه رخ داده، بعضاً قانون از این فضا جا مانده و چه بسا در مواردی دست و پای معامله‌گران و ناشران را نیز بسته است. به‌عنوان نخستین پرسش، به نظر شما چرا اصلاح قانون بازار سرمایه در شرایط کنونی الزامی است و اجرایی شدن این قانون در شرایط کنونی حاکم بر فضای بازار سرمایه، به چه الزاماتی نیاز دارد؟

ماهنامه بورس: از دکتر حسینی می‌خواهیم نظر خود را راجع به کلیات طرح اصلاح قانون بازار سرمایه بیان کنند. به نظر شما تدوین این قانون چه ضرورتی داشته است؟ چرا با وجود اینکه طبق صحبت‌های دکتر سعدوندی قانون مزبور باید طی دوره‌ای، مثلاً هر ۵ سال یکبار به‌روزرسانی می‌شده، این موضوع تاکنون مطرح نبوده است؟ به نظر شما در اصلاح قانون بازار سرمایه چه مواردی در اولویت هستند؟

ماهنامه بورس: با تشکر از آقای دکتر حسینی، در ادامه از آقای دکتر نمکی اقتصاددان، دبیر انجمن مالی ایران و سردبیر ماهنامه می‌خواهم که به بحث ما وارد شوند تا از نظرات ایشان نیز استفاده کنیم.

ماهنامه بورس: با تشکر از آقای دکتر نمکی؛ در همین رابطه سؤالم از آقای دکتر سعدوندی این است که به نظر شما، چگونه می‌توان در طرح اصلاح قانون بازار سرمایه ساختار شورای عالی بورس را به شکلی اصلاح کرد که به قدرت تصمیم‌گیری در سازمان بورس لطمه‌ای وارد نشود و از طرفی ضمانت‌های اجرایی آن نیز افزایش یابد؟

ماهنامه بورس: در ادامه بحث، سؤال بنده از آقای دکتر حسینی این است که به نظر شما برای تدوین قانونی کاراتر برای بازار سرمایه، توجه به چه مواردی در اولویت است؟ جنابعالی چه پیشنهاد‌هایی در این زمینه دارید؟

ماهنامه بورس: در صحبت‌های دکتر نمکی به موضوع «آموزش» اشاره شد. اگر اجازه بدهید در طرح اصلاح قانون بازار سرمایه به بحث توسعه دانش مالی نیز بپردازیم. در چند ماده واحده از این طرح برای تأمین هزینه‌های توسعه دانش مالی محل‌های گوناگونی در نظر گرفته شده است. سؤال بنده از دکتر سعدوندی این است که به نظر شما بهتر است در لایحه «اصلاح قانون بازار سرمایه» برای توسعه دانش مالی از چه ایده و یا مدل توسعه‌ای استفاده شود؟ آقای دکتر نمکی نظر شما در این رابطه چیست؟

ماهنامه بورس: جناب دکتر نمکی، الزامات توسعه دانش مالی در طرح اصلاح قانون بازار سرمایه از دیدگاه شما کدام‌اند؟ آقای دکتر حسینی به نظر شما ظرفیت لازم جهت ارائه چنین پیشنهادهایی به قانون‌گذار برای گنجاندن در متن قانون وجود دارد؟

ماهنامه بورس: آقای دکتر سعدوندی نبود توسعه دانش مالی همواره دغدغه دولت، مجلس و همین‌طور نهاد‌های فعال در بازار سرمایه به‌خصوص در مواقع بروز بحران‌ در بازار است، اما به نظر می‌رسد هنوز اقدام شایسته‌ای در این خصوص انجام نشده است. در این رابطه چه نظری دارید؟ آقای دکتر نمکی لطفاً نظرتان را در این خصوص بفرمایید و اگر موافق باشید در پایان به یک جمع‌بندی از مطالب مطرح‌شده برسیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *