خانه معرفی فعالان بازار سرمایه معرفی تالار بورس منطقه‌ای همدان
معرفی تالار بورس منطقه‌ای همدان

معرفی تالار بورس منطقه‌ای همدان


هدف تالارهای منطقه‌ای «آموزش همگانی» و «کمک به گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری»، همچنین «افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در سطح کشور و توسعه پایدار آن» است. در همین راستا تالار منطقه‌ای همدان، به‌عنوان شانزدهمین تالار استانی به‌طور رسمی فعالیت خود را از تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۴ آغاز کرده است.
تالار منطقه‌ای همدان فعالیت خود را با ایجاد یک دفتر کارگزاری مستقر در ساختمان تالار شروع کرده است و هم‌اکنون ۳۳ شرکت کارگزاری، در استان همدان مجوز فعالیت به‌عنوان تالار اختصاصی، شعبه و یا دفتر پذیرش را دارا هستند.
حاصل عملکرد ۱۷ ساله تالار منطقه‌ای همدان (از آغاز فعالیت تا پایان آبان ۱۴۰۱)، دادوستد بیش از ۴۵ میلیارد سهم به ارزشی بالغ بر ۳۰۵,۲۰۲ میلیارد ریال است. در حال حاضر تعداد ۱،۰۹۷،۱۸۹ نفر از ساکنین استان همدان، در سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان(سجام) ثبت نام کرده و دارای کد بورسی هستند.
ارسال بیش از ۱۱ هزار مورد گزارش به رادیو، تلویزیون و نشریات استانی و همچنین حضور در بیش از ۳،۲۵۰ دقیقه برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی استانی، از جمله فعالیت‌های رسانه‌ای تالار بورس منطقه‌ای همدان بوده است.
از دیگر فعالیت‌های این تالار بورس منطقه‌ای ارجاع بیش از ۳،۱۵۰ مورد حقوقی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص «اصلاح مشخصات»، «ترجمه دارایی»، «اعلام مفقودی»، «صدور المثنی»، «رفع انسداد»، «اعلام دارایی سهام»، «تأییدیه مشخصات»، «توقف/ انتقال سهام»و «انتقال قهری» بوده است.
از مهمترین اهداف فعالیت این تالار فراهم کردن امکان دسترسی شهروندان همدانی به بازار اوراق بهادار، همچنین اطلاع‌رسانی و گسترش فرهنگ سهامداری در منطقه است که در این راستا اقدام به برگزاری همایش، کلاس‌های آموزشی و سمینار و فراهم کردن امکان بازدید از تالار نموده است. طی مدت فعالیت تالار منطقه‌ای همدان، ۶,۴۹۲ نفر در کلاس آموزشی مقدماتی و ۱۲,۱۹۶ نفر در دوره آموزشی ترمیک شرکت کرده‌اند و ۵,۷۸۹ نفر نیز از تالار بازدید داشته و به صورت کارگاهی آموزش دیده‌اند.
تالار بورس منطقه‌ای همدان به‌منظور آشنایی شرکت‌های فعال مستقر در این استان، اقدام به برگزاری چندین سمینار با موضوع «روش‌های تأمین مالی و پذیرش شرکت‌ها» کرده و جهت آشنایی دانشجویان با بازار سرمایه نیز چندین همایش در محل دانشگاه‌های بوعلی سینا و آزاد اسلامی برگزار نموده است. این تالار همچنین در نمایشگاه‌های سالانه «اقتصاد و سرمایه» در استان همدان حضور فعال داشته است.
نظارت و بازرسی‌های مدوام بر شعب شرکت‌های کارگزاری مستقر در استان‌های همدان و لرستان از اهم فعالیت‌های تالار منطقه‌ای همدان بوده که طی هشت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۴ مورد بازرسی از دفاتر و تعداد پنج مورد بازدید از امکانات دفاتر جهت صدور مجوز برای شروع فعالیت، توسط همکاران تالار همدان صورت گرفته است. همچنین از ابتدای فعالیت تالار همدان، جمعاً ۳۲۵ مورد بازرسی و بازدید از دفاتر و شعب شرکت‌های کارگزاری انجام شده است. شایان ذکر است که تالار منطقه‌ای همدان معین استان لرستان بوده و بازرسی از دفاتر مستقر در شهر خرم‌آباد و شهرستان‌های دورود، بروجرد و ازنا به صورت مستمر انجام می‌گیرد.
در حال حاضر سهام پنج شرکت استانی در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد که چهار نماد از آن در تابلوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران و یک نماد نیز در تابلوی شرکت فرابورس ایران حضور دارد. نماد سه شرکت استانی دیگر نیز پس از اتمام فرآیند پذیرش، آماده عرضه عمومی خواهد بود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *