خانه معرفی فعالان بازار سرمایه معرفی تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه
معرفی تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه

معرفی تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه


بورس‌های منطقه‌ای با هدف شناخت و مشارکت عموم مردم در بازار سرمایه و افزایش فرهنگ سهامداری از سال ۱۳۸۱ شروع به فعالیت کرده‌اند. بورس منطقه‌ای کرمانشاه نیز در راستای این اهداف به‌عنوان نوزدهمین تالار بورس منطقه‌ای کشور در ۱۶ آبان‌ماه سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در شهر کرمانشاه با یک کارگزار آغاز کرد.
این تالار در حال حاضر معین استان‌های کردستان و ایلام نیز به حساب می‌آید. از استان کرمانشاه در مجموع ۶ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که از این میان ۳ شرکت در بورس اوراق بهادار تهران و ۳ شرکت نیز در فرابورس ایران پذیرش شده‌اند.
بورس منطقه‌ای کرمانشاه طی این سال‌ها توانسته است علاوه بر مرکز استان (شهر کرمانشاه) در یک شهر دیگر و با ۷۷ نقطه دسترسی که شامل ایستگاه معاملاتی، ایستگاه برخط گروهی، دفتر پذیرش و نمایندگی شرکت‌های کارگزاری مختلف است گسترش یافته و به عموم مردم این استان خدمات‌رسانی کند. همچنین ۳۷ شرکت کارگزاری مختلف با دفاتر و شعبه‌های خود در یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه فعالیت می‌کنند.
با توجه به پتانسیل بالای استان کرمانشاه در غرب کشور، تعداد تالارهای اختصاصی و شعب فعال در استان‌های کردستان و ایلام به ترتیب به ۲۳ و ۹ شرکت کارگزاری می‌رسند که تحت نظارت بورس منطقه‌ای کرمانشاه فعالیت می‌کنند.

ارزش معاملات تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه
در فعالیت ۱۷ ساله تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه، ۴۳ میلیارد سهم و حق تقدم به ارزش ریالی بالغ بر ۲۳۹ هزار میلیارد ریال معامله شده است که از این میزان معامله ۴۹ درصد مربوط به خرید و ۵۱ درصد مربوط به فروش بوده است. همچنین در این مدت ۱,۲۹۶,۰۲۰ کد سهامداری جدید ایجاد شده است.
به‌منظور ارتقای سطح سواد مالی و آشنایی مردم با فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار طی این مدت، دوره‌های آموزشی به صورت حضوری و وبینار به تعداد ۱۹,۹۶۶ نفر معادل ۶۴,۵۱۴ نفرساعت برگزار شده است. همچنین در این راستا، به برگزاری همایش، سمینار و نمایشگاه اقدام شده و امکان بازدید از تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه را فراهم کرده‌ایم.
در این مدت تعداد ۳۳۹ مورد بازرسی مستمر با توجه به دستورالعمل‌های مربوطه و ارائه گزارش آن به معاونت محترم ناشران و امور اعضا از دفاتر و تالار اختصاصی کارگزاران استان کرمانشاه، کردستان و ایلام انجام شده است. همچنین تعداد بازدیدهای صورت‌گرفته از شرکت‌های کارگزاری جهت تجهیز دفاتر، ۱۳۷ مورد است.
ازجمله فعالیت‌های رسانه‌ای تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه، ارسال ۲,۹۲۴ مورد گزارش به نشریات استان و تهیه ۶۳۴ دقیقه برنامه تلویزیون و رادیو بوده است.
طی این مدت ۱۰,۹۵۲ مکاتبه جهت پاسخگویی به مکاتبات قضایی، ممنوع المعامله نوع S، صدور استعلام، درخواست پرتفوی و اطلاع دارایی سهامداران انجام شده است.
اهم فعالیت‌های انجام‌شده توسط بورس منطقه‌ای کرمانشاه به شرح ذیر است:
برگزاری اولین همایش تأمین مالی غرب کشور با حضور ارکان بازار سرمایه آذرماه ۱۴۰۱؛
نشست پذیرش و تأمین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه با همکاری اتاق صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی کرمانشاه در سال ۱۴۰۰؛
برگزاری نشست پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه با همکاری خانه صنعت، معدن و تجارت این استان در سال۱۳۹۹ ؛
برگزاری نشست نقش بازار سرمایه در تأمین مالی کشور در سال ۱۳۹۶؛
برگزاری سمینار آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری و ابزارهای قابل معامله در بورس در سال ۱۳۹۵؛
برگزاری سمینار فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در بورس اوراق بهادار در سال ۱۳۹۳؛
برگزاری همایش نقش بورس اوراق بهادار در توسعه سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه در سال ۱۳۸۹؛
برگزاری سمینار آشنایی با مفاهیم بورس با حضور شرکت‌های تعاونی سهام عدالت سنندج در سال ۱۳۸۸؛
برگزاری همایش نقش بورس اوراق بهادار و اتاق بازرگانی در گسترش مالکیت در سطح عموم در سال ۱۳۸۷٫

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *