خانه معرفی فعالان بازار سرمایه معرفی تالار بورس منطقه سمنان
معرفی تالار بورس منطقه سمنان

معرفی تالار بورس منطقه سمنان


راه‌اندازی بورس‌های منطقه‌ای، گامی مهم جهت «گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری» و «تخصیص بهینه منابع مالی و سرمایه‌ای کشور» بوده است. بورس منطقه‌ای استان سمنان، در راستای تحقق‌بخشی به این مهم، در تاریخ دهم آذرماه سال ۱۳۸۴ افتتاح شد و اکنون در طبقه سوم ساختمانی واقع در بلوار شهید صدیقی، بین فرعی هشتم و دهم اداره می‌شود.
بورس منطقه‌ای سمنان، به‌منظور تقویت و گسترش «فرهنگ سرمایه‌گذاری» در سهام و دارایی‌های مالی، میان شهروندان این استان همانند دیگر بورس‌های منطقه‌ای، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان برای داوطلبان آزاد و همچنین کارکنان ادارات و سازمان‌های استان کرده است. این کلاس‌ها به‌صورت دائمی و هفتگی، در محل مذکور و یا به‌صورت وبینار برگزار می‌شوند. بر این اساس، بورس منطقه‌ای سمنان از ابتدای فعالیت خود، موفق به آموزش ۸,۷۴۷ نفر (معادل ۷۳,۱۲۳ نفر- ساعت) از شهروندان این استان شده است.
در سال‌های گذشته، تالار بورس منطقه‌ای سمنان به‌دفعات با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اقدام به برگزاری همایش‌هایی مرتبط با بازار سرمایه کرده است که ازجمله آنها، می‌توان به همایش «آسیب‌شناسی نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی» که در محل دانشگاه سمنان برگزار شد، اشاره کرد.
«فروسیلیس سمنان»، «سیمان شاهرود»، «شکر شاهرود» و «معدنی ‌و املاح ایران» شرکت‌هایی نام‌آشنا برای سهامداران بازار سرمایه ایران هستند که در این استان، ایجاد و موفق به حضور در بورس اوراق بهادار کشور شده‌اند. همچنین شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، با نماد «کشرق» در بازار اول شرکت فرابورس ایران و شرکت فولاد شاهرود، با نماد «فرود» نیز در بازار دوم شرکت فرابورس ایران پذیرش شده‌اند. لازم به ذکر است که ارزش بازار فعلی شرکت‌های پذیرفته‌شده مذکور، حدود ۱۰۱ هزار میلیارد ریال است و ارزش معاملات انجام‌شده در این تالار، از آغاز تأسیس تا تیرماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

کارگزاران فعال در استان سمنان
در استان سمنان، در حال حاضر تعداد ۳۹ شعبه، دفتر پذیرش و همچنین نمایندگی کارگزاری که در شهرستان‌های «سمنان»، «دامغان» و «شاهرود» واقع شده‌اند، مشغول خدمات‌رسانی به سهامداران هستند.
کارگزاری‌های «دارا»، «بانک سپه»، «مفید»، «تمدن»، «آگاه» و همچنین «نهایت نگر»، «بانک ملت»، «اردیبهشت ایرانیان»، «مبین سرمایه»، «الوند»، «فارابی»، «سهم آشنا» و «بانک رفاه»، در شهرستان سمنان، کارگزاری‌های «بانک سپه»، «بورس بیمه»، «بانک کشاورزی»، «فارابی»، «مدبر آسیا»، «بانک دی»، «مبین سرمایه» و «سهم آشنا» در شهرستان شاهرود و کارگزاری‌های «مهرآفرین»، «گنجینه سپهر پارت» و «آتیه» نیز در شهرستان دامغان فعال هستند.
شایان ‌ذکر است که حدود ۸۰ نفر از کارکنان بازار سرمایه، در استان سمنان مشغول به فعالیت هستند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *