خانه معرفی فعالان بازار سرمایه معرفی تالار منطقه‌ای اهواز
معرفی تالار منطقه‌ای اهواز

معرفی تالار منطقه‌ای اهواز


در ایران رکن اصلی بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار بوده که نقش محوری بازار سرمایه را برعهده دارد. بورس اوراق بهادار یکی از بخش‌های اصلی بازار متشکل سرمایه است و نقش آن جذب و هدایت پس‌اندازها و نقدینگی سرگردان و پراکنده جامعه به مسیرهای بهینه است، به‌گونه‌ای‌که با تخصیص بهینه منابع مالی کمیاب، بخش عمده‌ای از سرمایه‌ها جذب سودآورترین فعالیت‌ها و پروژه‌ها شود. بورس اوراق بهادار که در بیشتر کشورهای اروپایی حتی پیشینه‌ای ۳۰۰ ساله دارد، ابزار مالی کارآمدی برای ایجاد صنعت و خدمات جدید به‌شمار می‌رود. توجه به بورس و راه‌اندازی آن، به‌دلیل نقش بسیار مهم بازار متشکل سرمایه در ساختار اقتصادی، می‌باشد. وجود پتانسیل‌های بالقوه در استان‌ها و ضرورت‌های ایجاد‌شده، جایگاه بورس اوراق بهادار را طی سال‌های گذشته بیش از پیش برجسته و با اهمیت ساخته ‌است. لذا با توجه به در دسترس نبودن ابزارها و زمینه‌های لازم برای مشارکت برابر و گسترده صاحبان منابع پس‌اندازی در بازار سرمایه ایران، سبب شد که درصد کمی از سرمایه تجهیز‌شده توسط این بازار، به سهامداران جزء یا حتی بخش خصوصی تعلق داشته ‌باشد. محدود بودن پوشش جغرافیایی بازار سرمایه ایران باعث ناشناختگی نسبی بورس اوراق بهادار در سایر نقاط کشور بود و حضور کمرنگ شرکت‌های فعال در نقاط دوردست کشور در این بازار نیز به همین دلیل بوده است. لذا بر اساس بند الف ماده ۹۵ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مبنی بر واگذاری اختیار اعطای مجوز ایجاد بورس‌های منطقه‌ای در کشور از سوی مقام قانون‌گذار به شورای محترم عالی بورس، فرصت مناسبی برای گسترش پوشش جغرافیایی فعالیت بورس اوراق بهادار پدید آورد. استفاده مناسب از گسترش پوشش جغرافیای بورس در قالب راه‌اندازی تالارهای منطقه‌ای، علاوه بر ایجاد شتاب در فرآیند اقتصادی همزمان و یکنواخت مناطق و تسهیل سیاست تمرکززدایی مالی، امکان مشارکت طیف گسترده‌تر مردم در فعالیت‌های مولد را فراهم ساخت و با گسترش فرهنگ بازار سرمایه در جامعه و سازمان‌یافته‌شدن آن، زمینه‌های کاهش درجه و شدت اتکای بنگاه‌های اقتصادی به شبکه بانکی را فراهم آورد. توسعه بازارهای پولی و سرمایه‌ای در استان‌ها، ضمن تأمین سرمایه موردنیاز شرکت‌های استانی، می‌تواند در رشد و توسعه شرکت‌ها و دسترسی عامه مردم به بازارهای مالی به‌منظور کسب بازده مناسب مثمرثمر باشد. استان خوزستان با توجه به پتانسیل‌های مختلف اقتصادی از جمله؛ گردش پول، حجم نقدینگی، صنایع مختلف تولیدی و خدماتی، محصولات کشاورزی و وجود صنایع مادری مانند نفت، پتروشیمی و فولاد یکی از غنی‌ترین مراکز اقتصادی کشور می‌باشد. ازآنجا‌که استان خوزستان از قطب‌های صنعتی و اقتصادی کشور بوده و به لحاظ جنبه‌های مختلف صنعتی مانند نفت، پتروشیمی، فلزات اساسی و کشاورزی دارای چندین شرکت مادر می‌باشد که این مزیت در کمتر استانی مشاهده می‌شود، تأثیر بازار سرمایه بر آن می‌تواند زمینه توسعه بازار را دو چندان کند، لذا در این راستا و با عنایت به آغاز تحولات عظیم بازار سرمایه در کشور و نیاز به شناخته شدن این سازوکار در سطح ملی، تالار منطقه‌ای خوزستان با هدف بهره‌گیری از این ابزار قدرتمند، در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۳، با فعالیت ۳ شرکت کارگزاری در شهر اهواز آغاز به‌کار کرد و در حال حاضر پس از گذشت بیش از ۱۸ سال از فعالیت این تالار منطقه‌ای، تعداد شعب کارگزاری در استان خوزستان به ۷۰ رسیده است.
حجم و ارزش معاملات (استان خوزستان)
از ابتدای تأسیس تالار منطقه‌ای خوزستان تا پایان سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۰ میلیارد سهم و حق‌تقدم به ارزشی بالغ بر ۱۵۰،۶۰۱ میلیارد ریال معامله شده است که از این میزان ۴۷ درصد خرید سهام و ۵۳ درصد فروش سهام بوده است.

فعالیتهای فرهنگ‌سازی (استان خوزستان)
بورس و فرهنگ‌سازی آن الزامات و شرایط خاصی را می‌طلبد. یکی از شرایط این بازار، غیر‌قطعی‌بودن بازده آن است که این امر می‌تواند تمام فعالیت‌های فرهنگ‌سازی را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال مهم‌ترین مسئله، وجود بستری مناسب برای مخاطب است که موارد و محدودیت‌ها عموماً بر گرایش ذهنی و تمرکز مخاطب اثرگذار بوده است. تالارهای منطقه‌ای تمام تلاش خود را بر فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه‌های آموزشی در سطح تخصصی قرار داده‌اند. تالار اهواز در ۱۸ سال گذشته ۷۵,۲۹۵ نفر ساعت دوره‌های آموزش سرمایه‌گذاری در بورس را در قالب دوره‌های ترمی و کارگاه برای ۱۵,۰۸۷ نفر برگزار کرده است.
ناشران استانی (استان خوزستان)
شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته می‌شوند از ساختار مالی مناسبی برخوردارند و مردم در شرایط رقابت سالم، تولیدات و خدمات این قبیل شرکت‌ها را بر شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته نشده‌اند، ترجیح می‌دهند. با پذیرش شرکت‌ها در بورس، رقابت در بهره‌وری آنها، ایجاد و کارایی شرکت‌ها افزایش می‌یابد زیرا قیمت‌های سهام شرکت‌ها در بورس ارتباط مستقیم با عملکرد و بازده سهام آنها دارد و همین امر موجبات بهبود کیفی و کمی تولیدات را فراهم می‌سازد.با گسترش مالکیت شرکت‌ها از اجحاف جلوگیری شده و چون سهامداران، مصرف‌کننده تولیدات خود نیز می‌باشند، سعی در حذف هزینه‌های زائد، کاهش ضایعات و پایین آوردن قیمت تمام‌شده نموده و در نتیجه باعث کاهش قیمت‌های فروش می‌گردند. با سهامدار شدن کارگران در واحدهای تولیدی، از طریق حفظ و حراست دارایی‌های واحدهای مزبور و افزایش تولیدات آنها، بازده سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد و با توجه به اینکه نقل و انتقال سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده با سهولت انجام می‌گیرد و این سهام دارای نقدینگی بالقوه بوده و قیمت واقعی آنها در بورس تعیین می‌شود لذا سهامداران جزء با رغبت زیادی پس‌اندازهای خود را به خرید سهام اختصاص می‌دهند که باعث رونق بازار سرمایه و در نتیجه باعث رشد و رونق اقتصادی می‌گردد. رسالت اصلی ایجاد تالارهای منطقه‌ای در راستای گسترش شناخت و مشارکت مردم در بازار سرمایه، سهولت و دسترسی عموم به بازار و افزایش فرهنگ سهامداری می‌باشد. حمایت از بازار سرمایه استان و فرهنگ‌سازی جهت جذب سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه و در نتیجه هدایت آن به سمت تولید، به‌تبع آن افزایش پذیرش شرکت‌های استانی در بورس اوراق بهادار می‌تواند نقش شایانی در اشتغال‌زایی استان و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.
در ادامه به شرکت‌های پذیرش‌شده استان خوزستان در بورس تهران و فرابورس ایران اشاره می‌شود:

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *