خانه معرفی فعالان بازار سرمایه معرفی تالار منطقه‌ای کرمان
معرفی تالار منطقه‌ای کرمان

معرفی تالار منطقه‌ای کرمان


تالار منطقه‌ای کرمان با توجه به پتانسیل‌های بالقوه استان کرمان و استفاده از این ظرفیت بالا، به‌عنوان پنجمین تالار منطقه‌ای کشور بعد از تالارهای منطقه‌ای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس در پانزدهم شهریورماه سال ۱۳۸۳ افتتاح شده است.

فعالیت‌های تالار منطقه‌ای کرمان
تالار منطقه‌ای کرمان علاوه بر فعالیت‌ در حیطه اطلاع‌رسانی، ‌انعکاس فعالیت‌های تالار منطقه‌ای در صداوسیمای مرکز استان کرمان (طی این مدت بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ گزارش به صداوسیما، مطبوعات و نشریات استان ارسال گردیده است)، نظارت، بازرسی و …، در زمینه فعالیت‌های آموزشی، برگزاری کارگاه‌های آشنایی با فرآیند تأمین مالی و پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، همچنین همایش‌ها و بازدیدهای ویژه در استان حضور فعال دارد.
فعالیت‌های آموزشی تالار منطقه‌ای کرمان در سه قالب «دوره‌های آموزشی»، «کارگاه‌ها» و «بازدید از دفاتر کارگزاری جهت آشنایی با فعالیت‌های بورسی» صورت می‌گیرد. علاوه بر این، کارشناسان این تالار دوره‌های تخصصی ویژه‌ای برای سازمان‌ها و نهادهای استان مانند ادارات، بانک‌ها، شرکت‌ها و … برگزار کرده‌اند. همچنین، طی این مدت بالغ‌بر ۴۹ هزار نفر معادل بیش از ۵۳۶ هزار نفر-ساعت در تالار منطقه‌ای کرمان آموزش دیده‌اند.

ارزش معاملات تالار منطقه‌ای کرمان
از آغاز تأسیس تالار منطقه‌ای کرمان تا به امروز، بیش از ۳۶ میلیارد و ۲۳ میلیون سهم به ارزش بالغ‌بر ۱۹۵ میلیارد و ۵۳۷ میلیون ریال معامله شده که از این میزان ۵۲ درصد مربوط به خرید سهام و ۴۸ درصد مربوط به فروش سهام بوده است.
لازم به ذکر است بیش از ۴۳۰ مورد بازرسی و بازدید از کارگزاری‌های استان نیز در این مدت به انجام رسیده است. همچنین، افزون بر ۱ میلیون و ۷۸۴ هزار کد سهامداری جدید ایجاد شده و بالغ‌بر ۵۳ هزار اقدام، امور سهامداری نیز به عمل آمده است.

وضعیت شرکت‌های کارگزاری فعال در استان کرمان
در حال حاضر ۸۰ شرکت کارگزاری (تالار اختصاصی، دفتر پذیرش، شعبه، نمایندگی) فعال در استان کرمان فعالیت دارد که از این تعداد، ۵۵ عدد در مرکز استان و ۲۵ عدد خارج از مرکز استان واقع‌اند.

وضعیت شرکت‌های بورسی و فرابورسی استان کرمان
تاکنون از شرکت‌های فعال در استان کرمان، ۶ شرکت در بورس تهران و ۱۱ شرکت نیز در فرابورس ایران پذیرش ‌شده‌اند. همچنین، حداقل سهم ارزش بازار شرکت‌های بورسی و فرابورسی استان از کل کشور به ترتیب ۸/۶ درصد و ۷/۲ درصد است.
تالار منطقه‌ای کرمان در زمینه تأمین مالی و پذیرش شرکت‌های استان در بازار سرمایه تاکنون بیش از ۴۰ شرکت متقاضی و واجد شرایط پذیرش در بازار سرمایه را شناسایی کرده است.

در ارتباط با استان کرمان به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد
از نظر حجم نقدینگی جزء ۵ استان اول کشور محسوب می‌شود؛
با اختصاص ۱۱ درصد از خاک ایران، پهناورترین استان کشور به شمار می‌آید؛
در سه بخش کشاورزی، صنعت و آموزش که می‌تواند به‌عنوان محورهای توسعه هر منطقه‌ای قلمداد شوند، دارای مزیت نسبی است؛
در سطح بین‌الملل از حجم بالای صادرات محصولات باغی به‌ویژه پسته برخوردار است؛
به بهشت معادن معروف است و در استخراج مس از معدن نیز از شهرهای مطرح جهان محسوب می‌شود؛
استان کرمان با توجه به موقعیت جغرافیایی در جایگاهی خوبی قرار دارد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *